47% din proprietarii de IMM-uri sunt constant preocupaţi de situaţia financiară a firmei

22.12.2014

Aproape jumătate dintre proprietarii de IMM-uri din ţara noastră (47%) sunt constant preocupaţi de situaţia financiară a firmei şi vor să deţină controlul total al administrării afacerii. Cu toate acestea, ei nu se simt pregătiţi să ia decizii financiare complexe, arată un studiu realizat de Visa Europe despre comportamentul de plată al firmelor mici şi mijlocii.

Raportul mai arată că peste 50% dintre intreprinderile mici şi mijlocii întâmpină dificultăţi în gestionarea fluxului de numerar, iar aproape 60% consideră o provocare să ţină o evidenţă clară a finanţelor.

Antreprenorii şi managerii sunt prudenţi în accesarea unui credit bancar şi preferă să se bazeze pe propriile resurse. Totodată 1 din 2 antreprenori români sunt foarte precauţi în luarea deciziilor financiare sau stabilirea unei strategii complexe privind fluxul de numerar – situaţie similară cu cea din Germania (46%), însă sub nivelul înregistrat în Franţa (55%) sau Spania (60%).

Interacţiunea cu băncile

Două treimi dintre IMM-uri deţin un singur cont bancar, iar 70% dintre firmele care deţin unul sau mai multe conturi curente preferă să lucreze cu o singură bancă. În general, interacţiunea cu banca se limitează în principal la depunerea şi retragerea de numerar, însă se observă creşterea gradului de utilizare a operaţiunilor de online banking în condiţiile în care numai o treime dintre IMM-uri apelează la aceste servicii pentru plăţi curente sau transferuri bancare.

„Ne dorim ca băncile să nu fie doar colacul de salvare pe timp de furtună, ci un partener stabil, care îţi este alături pe tot parcursul călătoriei. Este nevoie de o relație mai apropiată între IMM-uri și bănci,care să depășească barierele unei simple comunicări la ghișeu și să răspundă nevoii reale de informare și consiliere în privința utilizării serviciilor bancare. Din păcate, numai 3 din 10 IMM-uri spun că au un card business și aproape o treime dintre manageri îşi folosesc cardurile personale pentru plăţile realizate pe firmă, ceea ce îngreunează evidența cheltuielilor şi pune presiune pe veniturile lor personale „, a declarat Cătălin Creţu, director subregional pentru România, Croaţia şi Slovenia al Visa Europe.

Numerarul, cea mai răspândită formă de plată

În ceea ce priveşte comportamentul de plată, numerarul continuă să fie cea mai răspândită formă de plată în România, având în vedere că 80% dintre plăţile realizate de firmele mici şi mijlocii din ţară sunt realizate în cash. Spre deosebire, în Polonia doar 29% la sută dintre IMM-uri aleg să facă plăţi cu numerar, în timp ce 23% preferă să efectueze tranzacţii cu cardul, iar aproape jumătate dintre ele aleg alte tipuri de tranzacţii electronice.

 

Citiți și despre: