ACPA România apară interesele consumatorilor români

01.07.2014

Românii sunt din ce în ce mai informați cu privire la produsele alimentare pe care le cumpără. În România, cheltuielile pentru mâncare  și băuturi se ridică la aproximativ 50% din totalul veniturilor lunare. Asta în timp ce în alte state procentul este unul cu mult diminuat. Atunci când sunt sărbători legale, suma de bani dedicată hranei crește vertiginos, astfel că este posibil ca un român cu venitul mediu să renunțe la peste 70% din salariu pentru mâncare și băutură. În aceste condiții, înființarea Asociației Consumatorilor de Produse Alimentare din România “Optimum Cibum” (ACPA) a fost un pas natural, văzut ca o necesitate de fondatori. “Înființarea asociației, în vara anului 2013, a fost nu numai necesară la nivel național, ci și deosebit de benefică pentru reprezentarea intereselor consumatorilor. Prima acțiune remarcabilă, cum s-ar spune <botezul> asociației noastre, a fost Conferința de Presă <Optimum Cibum>, desfășurată la Institutul de Bioresurse Alimentare (IBA) în data de 10 decembrie 2013. Cu acest prilej, au fost prezentate două importante subiecte: <Studiul despre mere>,realizat la solicitarea ACPA România de IBA, studiu care a demonstrat științific calitatea superioară a merelor românești în comparație cu merele din alte țări, și <Studiul despre napolitane>,realizat de specialiștii ACPA România, privitor la o categorie de dulciuri extrem de bine comercializată în perioada sărbătorilor”, ne-a declarat Mihai Panait, președintele Asociației Consumatorilor de Produse Alimentare din România “Optimum Cibum”.

Inițiative

De la lansare și până acum, asociația a desfășurat numeroase acțiuni, printre care Inițiativa Sport pentru Copii “SOS-Viața Activă-SOS”-“Sedentarism,Obezitate,Stress-Viaţa Activă-Sport, Odihnă, Sănătate”, cursuri pentru companiile din domeniul alimentar sau studii referitoare la implementarea măsurilor adiacente în programul de încurajare a consumului de fructe în școli. “Asociația are în momentul de față câteva sute de membri persoane fizice, dar numărul acestora nu este important acum, în stadiul în care încercăm să construim o structură teritorială bazată pe filiale în toate regiunile istorice ale României. Nu dorim să punem accentul pe cantitate, ci doar pe calitatea și expertiza membrilor ACPA. Conform Statului nostru: <Poate deveni membru -activ sau simpatizant- al Asociaţiei orice persoană juridică sau fizică, indiferent de cetăţenie, naţionalitate, profesie sau ocupaţie, domeniu de activitate, avere/patrimoniu, care doreşte să contribuie la realizarea scopului şi obiectivelor Asociaţiei şi îndeplineşte condiţiile prevăzute de acest Statut>. Suntem o organizație deschisă, transparentă, dorim ca pe viitor să avem printre membrii noștri cât mai multe companii”, ne-a explicat președintele APCA România.

Recomandat Optimum Cibum

ACPA România este una dintre asociațiile aflate la început de drum, dar care a realizat în ultimele luni ceea ce multe organizații nu au reușit în ani de zile. În prezent, se lucrează la Programul Marca „Recomandat Optimum Cibum”. “Încercăm să configurăm, zi de zi, identitatea unui ONG dedicat consumatorului de produse alimentare. Proiectul ACPA România este extrem de ambițios și suportă permanente ajustări, până vom găsi modalitățile practice de a promova un concept extrem de larg, de complex, axat pe atât de multe funcții și variabile. Știm că trebuie să muncim mult și avem lucruri deosebite de învățat de la oameni și instituții cu experiență și expertiză în domeniul agro-alimentar. Programul Marca „Recomandat Optimum Cibum” se dorește a fi implementat împreună cu specialiști în certificări ISO și pornește de la modelul managementului de risc. Parte a acestui program, am început derularea unor cursuri, gândite pe trei module, pentru toți cei care activează în domeniul agro-alimentar.Suntem adepții lucrului în echipă, suntem convinși că numai împreună, producători și consumatori, putem reuși”, ne-a declarat președintele ACPA.

Cât de informați sunt românii?

Asociația are, la bază, trei concepte: prevenție și informație alimentară, sănătate prin educație alimentară, nutrițională și fizică, precum și siguranță alimentară și protecția consumatorului. “Optimum Cibum înseamnă mâncare bună! ACPA are misiunea să informeze, să educe, să prevină și să protejeze consumatorul român. Suntem pentru o alimentație sănătoasă, echilibrată, bazată pe produse de calitate. Vrem un consumator educat și informat, atent la prețuri și la etichetă, permanent consultat de către factorii implicați în industria alimentară”, ne-a declarat Mihai Panait. Președintele APCA România a adăugat că românii au început să devină din ce în ce mai informați cu privire la aspectele de care trebuie să țină cont atunci când achiziționează alimente. În același timp, producătorii de alimente descoperă că este din ce în ce mai greu să transforme consumatorii de ocazie în clienți fideli. “Consumatorii au început să conștientizeze importanța unor elemente fundamentale: termen de valabilitate, modul în care arată produsul în sine, ambalajul produsului, prețul, mirosul. Într-o estimare IRES, referitoare la obiceiurile alimentare ale românilor, 60% din total consumatori citesc eticheta de fiecare dată când cumpără un produs, iar 73% susțin că acordă atenție alimentelor pe care le consumă în mare sau foarte mare măsură. Este un semnal important că încep să-și facă simțită prezența elemente de informare și educație, împărtășite din diverse surse. Consumatorii sunt tot mai exigenți și mai greu de loializat, fiind din ce în ce mai obișnuiți să compare ofertele și să se orienteze către cea mai bună variantă preț-calitate. Așa cum remarca un studiu GFK România, există tot mai prezent tiparul de cumpărare diferențiată: oamenii nu mai merg să cumpere tot dintr-un singur loc, ci încep să își aleagă destinații diferite pentru categorii de produse diferite”, este de părere președintele ACPA România.

Consumatori vs. producători români

Cu toate că românii conștientizează importanța producătorilor de încredere și sunt atenți când achiziționează produse alimentare, conducerea ACPA susține că românii aleg de multe ori produse slab calitative din cauza problemelor financiare. “Criza economică este resimţită în special de consumator. Acesta este într-o luptă permanentă pentru resurse, ajungându-se chiar la o luptă pentru existență. E trist, dar în România de azi cei mai mulți dintre consumatori au mari probleme financiare. Consecințele sunt imediate: se caută produse ieftine, se acceptă orice, se fac mari compromisuri, se achiziționează marfă de la <colțu’ străzii>. Creșterea consumului de produse alimentare românești se poate face doar pe baza creșterii calității, a reducerii taxelor de raft de către hipermarketuri, a reducerii TVA-ului la toate produsele alimentare, a impulsionării micilor producători prin subvenții sau alte stimulente, prin încurajarea de către autorități a unui circuit alimentar scurt, prin acțiuni severe în zona de control sanitar-veterinar, printr-o luptă continuă contra evaziunii fiscale”, ne-a declarat Mihai Panait, președintele Asociației Consumatorilor de Produse Alimentare din România “Optimum Cibum”.

Mai mult decât atât, nici producătorii nu sunt, de multe ori corecți în fața consumatorilor, spune președintele ACPA. “Eu cred că, în special în România, problemele producătorilor trebuie să fie comune cu acelea ale consumatorilor, dar din păcate lucrurile nu stau asa… producătorii din România au o singură dorință: să obțină profit cu orice preț, în special pe spinarea consumatorului, utilizând până la abuz clișee de marketing și advertising. Lăsând permanent impresia că sunt extrem de grijulii cu gusturile și preferințele culinare ale consumatorului român, în industria agro-alimentară se produc zilnic zeci de tone de produse cu foarte mulți aditivi controversați, glutamați, îndulcitori artificiali, conservanți, sare în exces. În zona sănătății umane se vorbește mult, dar nu se face nimic. Consumatorii nu sunt protejați, nu există o reală siguranță alimentară, nu se desfășoară campanii coerente de educație alimentară de la preșcolar și până la cel mai bătrân pensionar. Totul este sub semnul improvizației, sub privirile pasive ale autorităților de control, oricare ar fi ele. Producătorii apelează rar la parteneriate cu ONG-uri din zona de interes a consumatorului, iar atunci când o fac, bifează doar acțiuni formale, fără impact la populație, alegându-și partenerii, mai degrabă, pe criterii de cumetrie. Numeroase probleme care sunt de interes comun (de exemplu: reducerea TVA, evaziunea fiscală și piața neagră, pericolele expansiunii private label, controlul alimentelor) sunt tratate de către producători izolat, într-o singulară negociere cu autoritățile statului, fără implicarea reală a societății civile”, spune Mihai Panait.

Criza prețurilor

Se discută în ultimii ani despre o posibilă viitoare criză alimentară, doar că în prezent acest lucru nu este o realitate. Adevărul, pe care fiecare român trebuie să-l înfrunte zilnic, este configurat de o altă criză: cea a prețurilor. “Avem prețuri la alimente mai mari decât în Germania. TVA-ul de 24%, faptul că cele mai multe dintre materiile prime sunt din import, rapacitatea unor  comercianți, toate contribuie la acest marasm economic. În acest moment, suntem implicați activ în acțiunile Grupului Consultativ (coordonat de MADR) referitor la implementarea Planului Național de Acțiune pentru Combaterea Risipei Alimentare.Oamenii trebuie să înveţe să cumpere fix cât consumă. Trebuie eficientizat întregul lanţ alimentar pentru a elimina risipa de alimente. Trebuie reduse pierderile de materie primă comestibilă în timpul producerii alimentelor şi prelucrării acestora şi, nu în ultimul rând, reduse pierderile de alimente în timpul transportului şi comercializării. Conform studiilor FAO, o treime din mâncarea produsă zilnic este aruncată şi această problemă se regăseşte şi în România”, ne-a declarat Mihai Panait, președintele Asociației Consumatorilor de Produse Alimentare din România “Optimum Cibum”.

 

Se caută parteneri

ACPA a realizat până acum două studii de interes pentru consumatori, analiza comparativă a merelor și o cercetare privind napolitanele care se comercializează pe piața din România. Genul acesta de studii dorim să devină o obișnuiță, un etalon de cercetare și baza elaborării unor viitoare ghiduri de bune practici. Optim ar fi ca acestea să fie realizate în parteneriat cu instituții universitare, cu agenții și autorități ale statului, consacrați producători sau furnizori de servicii. Studiul despre mere se cerea completat cu o analiză, făcută la nivel național, asupra nivelurilor de pesticide și metale grele din produsele comercializate în țară. Nu am putut continua pentru că nu am mai avut resurse, un asemenea studiu fiind estimat la circa 150.000 de euro. Avem însă nevoie de finanțare pentru alte programe, pentru alte teme de analiză și cercetare… Suntem în căutare de parteneri pentru dezvoltarea unor proiecte comune, fie din fonduri europene, fie din surse independente. Contăm pe sprijinul autorităților, în dorința de a investiga și corecta piața agro-alimentară din România”,ne-a declarat Mihai Panait, președintele Asociației Consumatorilor de Produse Alimentare din România “Optimum Cibum”.

 

Citiți și despre: