Afacerile de familie nu prezintă interes pentru generaţiile tinere

12.10.2015

O mică parte (doar 20%) dintre tineri ai căror părinți au o afacere de familie este deschisă la posibilitatea de a prelua afacerea respectivă. În plus, dintre aceștia, numai 3,5% au în plan să preia afacerea imediat după terminarea studiilor, conform studiului „Coming home or breaking free?”, realizat de EY şi Universitatea St. Gallen.

În plus, în România, antreprenorii consideră că tinerii membri ai familiei trebuie să lucreze o perioadă de 3-5 ani în afara businessului, înainte de a se alătura afacerii familiei.

Rezultatele studiului „Coming home or breaking free?”, ca și cele ale Barometrului EY privind afacerile de familie din ţara noastră vor fi analizate în detaliu în data de 14 octombrie, în cadrul conferinței anuale dedicate afacerilor de familie organizată de asociaţia „Family Business Network România”, cu titlul „Tradiționalism și modernism în afacerile de familie”.

“Conform răspunsurilor înregistrate în cadrul Barometrului, 69% dintre liderii care conduc afaceri de familie în România, cu vânzări de peste 1 milion euro, consideră că tinerii membri ai familiei trebuie să lucreze între 3-5 ani în afara businessului, înainte de a se alătura acestuia. Acest rezultat indică, pe de o parte, dorința antreprenorilor ca următoarea generație să acumuleze experiență relevantă în afara business-ului de familie înainte de a se dedica acestuia, dar poate fi și o confirmare a interesului scăzut al tinerilor de a succede la conducerea afacerii de familie imediat după finalizarea studiilor”, a afirmat Alexandru Lupea (foto), Partener și Strategic Growth Markets Leader, EY România.

De asemenea, Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România, a explicat că 50% dintre afacerile de familie reuşesc să facă tranziția la a doua generație de lideri și doar una din cinci reușește tranziția la a treia generație.

Confom acestuia, de multe ori succesiunea eșuează din cauza lipsei de comunicare în familie și a pregătirii insuficiente a succesorilor şi din cauza faptului că interesele membrilor lor se diversifică, scopurile potențialilor urmași fiind diferite de cele ale fondatorilor.

„Provocarea pentru liderii actuali ai afacerilor de familie este să canalizeze motivația și interesele membrilor familiei spre creșterea businessului, în același timp oferindu-le experiențele necesare atât în cadrul ei cât și în afara afacerii pentru a-i pregăti pentru succesiune. EY, în colaborare cu universități de renume din întreaga lume, organizează în fiecare an programul EY NextGen Academy destinat potențialilor succesori ai afacerilor de familie. În acest an au participat la acest program, organizat în Elveția la sfârșitul lunii august, și tineri români”, a afirmat Bogdan Ion.

După absolvire, tinerii se văd mai degrabă lucrând în cadrul unei firme medii sau mari, însă la cinci ani de la terminarea studiilor, procentul celor care își doresc să creeze propria afacere crește de la 7% la 35%, ceea ce indică faptul că nu lipsa spiritului antreprenorial este cea care împiedică tânăra generaţie să se alăture afacerii părinților.

„Tinerele sunt mai puţin dispuse să preia afacerea părinților, faţă de tineri: 5,73% dintre respondenţii bărbaţi doresc să preia afacerea de familie la cinci ani de la absolvire, în timp ce doar 4,34% dintre femei doresc acest lucru – reprezentând un procent cu aproape 25% mai mic. Această diferență între preferințe predomină indiferent de studiile urmate, de la economie şi drept la medicină şi ştiinţe sociale”, conform studiului EY.

 

 

Citiți și despre: