Afacerile din fashion-ul românesc ating un record istoric în 2018

09.03.2018

În una dintre cele mai sărace state din Uniunea Europeană, afacerile din industria modei cresc de la an la an, pe fondul apetitului românilor pentru cumpărături. H&M, Zara, C&A şi Pepco sunt principalii actori într-o piaţă de fashion evaluată la aproape 5 miliarde de euro, afirmă experţii de la KeysFin, într-un studiu privind dinamica industriei modei.

Comerţul de profil din ţara noastră este controlat, în proporţie de 83%, de investitorii străini, în timp ce în sectorul de producţie, business-ul aparţine, în majoritate (62%) firmelor locale.

În anul 2016, în industria modei activau 18890 de firme în sectorul de comerţ şi 5676 în cel de producţie, afacerile acestora depăşind 23 de miliarde de lei.

Numărul investitorilor din acest sector s-a redus faţă de anul 2013, când erau 25445, însă afacerile au crescut spectaculos, cu aproape 5 miliarde de lei, echivalentul a peste 1 miliard de euro.

Rezultatul net înregistrat de piaţa de fashion a crescut de aproape patru ori faţă de 2013, de la 346,1 milioane de lei la 1,31 miliarde de lei, semn că afacerile au fost, de la an la an, tot mai profitabile.

Per total, profitul de companii s-a ridicat la 1,87 miliarde lei.

„Perspectivele lui 2018 sunt în general pozitive, pe fondul creşterii consumului. Un avans de 10-15% este de luat în calcul pentru următoarele 12 luni, pe fondul extinderii reţelelor de magazine şi, în general, a ofertei comercianţilor şi producătorilor. Principalul semn de întrebare este dat de inflaţie şi de cursul valutar, care pot influenţa politicile comerciale ale companiilor, dinamica producţiei şi a ofertei”, spun analiştii de la KeysFin.

Industria de modă din România este unul dintre angajatorii semnificativi din economie, dovadă că numărul angajaţilor s-a păstrat constant în intervalul 2013-2017, în jurul a 200.000 de salariaţi.

„Important şi relevant este că mai mult de trei sferturi dintre angajaţi lucrează în sectorul de producţie, care atrage afaceri pe orizontală. România produce foarte mult în lohn, cel mai mult pentru export însă şi piaţa internă devine tot mai importantă”, spun analiştii de la KeysFin.

Studiul mai precizează că investitorii străini au ajuns să controleze industria de profil. Dovadă că, în 2016, cele 5311 firme cu acţionariat majoritar străin înregistrau aproximativ două treimi din cifra de afaceri (64%).

„Statistica arată că firmele cu acţionari străini au ajuns să reprezinte 22% din totalul celor 24.566 firme din industria de modă. Cei mai mulţi investitori sunt din China (1957 firme) Italia (793 de firme) şi Turcia (585), iar cele mai mari afaceri le fac italienii, de peste 2,12 miliarde de lei”, afirmă experţii KeysFin.

Principalele companii

Cel important jucător din comerţul de profil este H&M Hennes & Mauritz SRL, care a înregistrat în anul 2016 afaceri de 760,5 milioane de lei. Urmează Zara Bucureşti SRL (686,8 mil.lei), Roumasport SRL – deţinătorul brandului Decathlon (613,2 mil.lei), C&A Moda Retail SRL (375 mil.lei) şi Pepco Retail SRL (335,5 mil. Lei). Topul producătorilor este condus de firma Alison Hayes SRL, cu afaceri de 337,1 milioane lei, urmată de Formens SRL (245,2 mil.lei), Pandora Prod SRL (198,1 mil.lei), Oztasar SRL (156,6 mil.lei) şi Artifex SRL (146,5 mil.lei).

Cu toate că, la prima vedere, rezultatele sunt pozitive, dincolo de evoluţia generală, investitorii din acest sector se confruntă cu multe provocări.

„Blocajul financiar, plăţile întârziate, insolvenţele şi falimentele sunt o realitate în acest sector, în ton cu dinamica economiei. Cine vrea să deschidă o afacere în domeniu, să semneze un contract, să emită o factură se poate trezi foarte uşor într-o situaţie de risc, în condiţiile impredictibilității evoluției cererii și ofertei”, spun analiştii de la KeysFin.

Datoriile firmelor

Datoriile comerciale ale firmelor din fashion-ul românesc depășeau 4,42 de miliarde de lei în 2016, datoriile la bănci erau de peste 1,2 miliarde lei, iar creditele restante se situau la 83,6 milioane lei.
Firmele raportau plăţi restante de aproape 2 miliarde lei şi furnizori restanţi de peste 1 miliard de lei.
Creditul comercial este modalitatea prin care multe dintre firmele din acest sector îşi desfăşoară activitatea.

„Pentru că este nepurtător de dobândă, îţi permite să derulezi afaceri fără să înregistrezi costuri suplimentare, acestea fiind pasate, practic, în sarcina partenerilor comercial. Chiar dacă, la prima vedere, cifrele arată că industria ar avea o lichiditate bună, realitatea este cu totul alta. Banii circulă destul de greu, iar pericolul de blocaj financiar este încă la un nivel ridicat. Pe lanţul economic, majoritatea firmelor suferă de lipsă de lichiditate, astfel că oricând pot intra în blocaj, în incapacitate de plată”, explică experţii KeysFin.

Conform acestora, business-ul reprezintă, în aceste condiţii, o misiune riscantă în absenţa unor informaţii concrete privind partenerii cu care faci afaceri.

„Să ştii în ce situaţie financiară se află firma cu care lucrezi, cum stă cu datoriile, în ce diferende juridice se află etc. – sunt date care te pot ajuta să iei o decizie optimă atunci când vine vorba de valoarea contactului, câtă marfă îi pui la dispoziţie, ce servicii poţi să îi prestezi, să ai siguranţa că îţi vei primi banii”, afirmă experţii KeysFin.

 

 

 

 

Citiți și despre:

  • Inditex se mută în Globalworth TowerInditex se mută în Globalworth Tower Compania Globalworth anunță un nou chiriaș al Globalworth Tower. Astfel, Inditex, unul dintre cei mai mari retaileri de fashion din lume, a decis mutarea sediului din București în clădirea de birouri situată […]
  • Mega Mall va fi deschis pe 23 aprilieMega Mall va fi deschis pe 23 aprilie Centrul comercial Mega Mall va fi deschis pe data de 23 aprilie şi va oferi bucureștenilor cea mai variată gamă de branduri și de modalități de petrecere a timpului liber. Centrul comercial, situat în […]
  • Creştere spectaculoasă a afacerilor Fashion DaysCreştere spectaculoasă a afacerilor Fashion Days În perioada ianuarie - august 2017, Fashion Days a înregistrat o cifră de afaceri de 119 milioane de lei, cu 70% mai mare față de perioada similară a anului precedent. În plus, la nivelul grupului, în […]
  • Poşta Română aduce coletele Fashion Days în oficiile poştalePoşta Română aduce coletele Fashion Days în oficiile poştale Poşta Română a încheiat un parteneriat cu magazinul de fashion online - Fashion Days, prin care oferă clienţilor posibilitatea de a-şi ridica produsele comandate din unitatea poştală preferată, prin serviciul […]
  • Flanco are un nou director de marketingFlanco are un nou director de marketing Flanco Retail are un nou director de marketing, compania anunţând astăzi că Radu Bătrînu a preluat această funcţie. El deţine o experienţă de 11 ani în retailul electro-IT şi se alătură echipei Flanco din […]