Agricultura românească, dezbătută de BusinessMark şi MADR

26.11.2014

Pe 20 noiembrie, BusinessMark, împreună cu Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), a organizat conferința “Romanian Agribusiness in 2015. În cadrul conferinţei au fost dezbătute teme legate de agricultura românescă în context european, politicile pentru perioada următoare, PNDR 2014-2020, precum şi oportunităţile din domeniu.

Prima sesiune i-a avut ca speakeri pe George Turtoi, Secretar de Stat, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), Nicolae Sitaru, vicepreședinte LAPAR, Raluca Daminescu,  Director, Directia Metodologie, Monitorizare, Raportare si Relatii Instituționale, Agenția de Plăți si Intervenție pentru Agricultură (APIA), Mirela Iovu, Vicepreședinte, CEC Bank, Ileana Bratu, Director, Fondul de Garantare a Creditului Rural, Claudia Cotoveanu, Director Marketing, Caussade Semences și Amelia Giantaru, Deputy Project Manager, EU EBRD Romania SME Sustainable Energy Finance Facility (RoSEFF).

”Aș vrea să trag o linie pe ce s-a făcut până acum pe programul anterior. Până în prezent, pe cele două fonduri gestionate de MADR, s-a ajuns la un acord cu nivel de plată de 13 miliarde de euro. Asta înseamnă un nivel de absorbție de peste 80%. Pe zona de proiecte s-au plătit până acum 6,2 miliarde de euro. Acești bani sunt investiții efective în agricultură. Pe zona de PNDR, gradul de absorbție a ajuns la 75% și până la final de an tindem spre 80%”, a declarat George Turtoi, Secretar de Stat, MADR.

Acesta a mai spus că pe zona de plăți directe gradul de absorbție a ajuns la 88%.

LAPAR: Este foarte greu să faci agricultură în România

Nicolae Sitaru, vicepreședinte LAPAR, a precizat că este foarte greu să faci agricultură în România, deoarece suntem foarte aproape de 2015 și aflăm că deși acciza trebuia să fie subvenționată acest lucru nu se va întâmpla. În plus, nu se ştie ce taxe și impozite se vor plăti pe POSDRU.

„Problema este că atunci când statul are de luat ia și cand are de dat numai spune că o face. Suntem într-o situație extrem de delicată”, a afirmat Nicolae Sitaru.

Raluca Daminescu, Director, Directia Metodologie, Monitorizare, Raportare si Relatii Instituționale, Agenția de Plăți si Intervenție pentru Agricultură (APIA), a spus că Agenția implementează măsuri și scheme de sprijin din două fonduri europene.

”În ultima perioadă, din 16 octombrie și până în prezent, am reușit, cu un efort foarte mare, să efectuăm plata avansului aferent campaniei de depunere a cererilor din 2014. Valoarea acestuia a fost de 642 milioane de euro. Avansul poate fi plătit, conform prevederilor legale, în perioada 16 octombrie-30 noiembrie. Am făcut un efort foarte mare să achităm acest avans în mai puțin de trei săptămâni”, a declarat Raluca Daminescu.

Soluțiile financiare pentru agricultori

Mirela Iovu, Vicepreședinte, CEC Bank, a prezentat soluțiile financiare oferite de CEC Bank clienților din segmentul agricol, precizând că în cazul produselor pentru accesarea Fondurilor Europene, avantajele sunt reprezentate de marja de dobândă redusă cu 0,5% la lei, respectiv 0,6% la creditele în euro, gradul de acoperire cu garanții este mai redus (între 105%-115%, în funcție de clasa de risc), iar la accesarea finanțărilor din PNDR, dobânda este de maxim ROBOR 6M + 4,5% conform ordinului MADR 703/2013.

Ileana Bratu, Director, Fondul de Garantare a Creditului Rural, a vorbit de importanța domeniului agriculturii în România.

”Agricultura, procesarea produselor agricole și dezvoltarea rurală în general sunt domenii esențiale pentru România. Acestea necesită sprijin și finanțare publică într-o foarte mare măsură. Practic, este un domeniu strategic deosebit și trebuie să i se acorde o importanță pe măsură. Desigur, aportul financiar al instituțiilor europene și al statului trebuie să fie sprijinit de componenta privată”, a afirmat Ileana Bratu.

Totodată, Claudia Cotoveanu, Director Marketing, Caussade Semences, a prezentat evoluția companiei la nivel internațional. Conform ei, CSEE împlineşte anul acesta şase ani de existenţă, iar grupul CS, din care face parte, sărbătoreşte 52 de când îşi desfăşoară activitatea în lume.

„Am pornit cu un portofoliu de doar 3 specii și aici vorbim de porumb, floarea soarelui si rapiță, îmbogațindu-l cu sorg, soia, cereale păioase, mazăre, ovăz, ajungând la 10 specii 2014”, a continua Claudia Cotoveanu.

Amelia Giantaru, Deputy Project Manager, EU EBRD Romania SME Sustainable Energy Finance Facility (RoSEFF), a prezentat avantajele acestei facilități de finanțare pentru sectorul agro-alimentar și forestier. Acesta a spus că avem finanțări de până la 1 milione, consultanță tehnică gratuită, dar finanțată de UE, de la Tractebel Engineering, grant-uri UE de până la 150.000 Euro.

A doua sesiune i-a avut ca vorbitori pe Dorin Cojocaru, Președinte, Asociația Patronală din industria Laptelui (APRIL), Simona Chirică, Partner, Schoenherr, Theodor Artenie, Managing Director, Schoenherr Tax și Speranța Terenche Tirsar, Head of Bucharest Office – Central and Eastern Europe, SACE SpA.

Dorin Cojocaru, Președinte APRIL, a atras atenția asupra problemelor cu care se confruntă industria pe care o reprezintă.

”Parcursul dintre producție și consum crează cererea și oferta. Toată lumea se plânge că atunci când producția este mare prețurile sunt mici, dar este normal să fie așa. Toată lumea din jur dorește garanția că producția i se va vinde. Dar atunci unde mai este managementul, aportul departamentului de vânzări? Nu găsim oameni pentru conducere, angajați care să aibă fler și care să își asume ceea ce se întâmplă într-o firmă”, a declarat Dorin Cojocaru, Președinte, Asociația Patronală din industria Laptelui (APRIL).

Provocările juridice și fiscale

Totodată, Simona Chirică, Partner, Schoenherr și Theodor Artenie, Managing Director, Schoenherr Tax au prezentat o analiză despre provocările juridice și fiscale în agricultura românească.

”În cazul vânzării terenurilor agricole extravilane, vânzătorul depune la primărie cererea însoțită de oferta de vânzare și documentele de proprietate, primăria afișează în 30 de zile oferta de vânzare, transmite structurii teritoriale/centrale MADR lista preemptorilor și restul documentelor depuse de vânzător. Structurile afișează pe site oferta de vânzare timp de 15 zile, preemptorul depune acceptarea ofertei la primărie, primăria transmite acceptarea către MADR. Ministerul emite avizul final (pozitiv) sau negativ, iar în lipsa preemptorilor, vânzarea în condiții cel puțin egale este liberă în baza adeverinței emisă de la primărie”, potrivit analizei Schoenherr și Schoenherr Tax.

Citiți și despre: