AlimenteSpeciale.ro: ce produse sănătoase cumpără românii

01.09.2015

Cum s-a transformat o nevoie personală într-o afacere de 162.000 de euro. Se spune că afacerile care se dezvoltă natural sunt mai ales cele care pornesc dintr-o nevoie a antreprenorilor, nevoie care este pe de o parte rezolvată personal pentru aceștia și de altă parte soluționează și problemele viitorilor clienți. După nu mai puțin de opt ani, timp în care a lucrat ca profesor de biologie, și alți nouă ani petrecuți într-o poziție de top în industria farmaceutică, Maria Martac și-a deschis propria afacere, un magazin online de produse alimentare speciale.

În prezent, magazinul AlimenteSpeciale.ro oferă clienților peste 3.000 de produse pentru diferite afecțiuni medicale, de la diabet, la intoleranță la lactoză, malnutriție sau boala celiacă. Mai mult decât atât, antreprenoarea și-a extins gama de produse oferind vizitatorilor  magazinului online și amestecuri de făină, semințe, uleiuri speciale, ceaiuri sau suplimente energetice adresate publicului larg. “Pusă în situația unei mame cu program de aproape 20 / 24, prinsă între îndatoririle multiple de serviciu, familie și un bebeluș cu probleme alimentare pentru care pediatru recomanda sec: <schimbați laptele!>, recomandare care nu a funcționat, am fost nevoită să încep să caut pe cont propriu o soluție pentru această problemă”, ne-a declarat Maria Martac, managerul general al magazinului online AlimenteSpeciale.ro.

Cum toate acestea se petreceau acum 10 ani, iar sursele de informare, precum forumurile speciale sau seminariile dedicate nu existau la acea vreme, atuul puternic a fost faptul că antreprenoarea era de meserie biolog. Au început așadar telefoanele și comenzile peste granițe, pentru a face rost de produse alimentare speciale, dedicate intoleranțelor și alergiilor. Singura problemă era însă faptul că era aproape imposibil ca aceste produse să fie returnate în cazul în care acestea nu erau cele potrivite. “Pas cu pas, din aproape în aproape, am constatat faptul că nu sunt singura care are un copil cu nevoi speciale de alimentație și nu am de unde să îmi cumpăr produsele necesare, iar problema principală nu era lipsa banilor, ci lipsa informației și a unei piețe de desfacere în România.  De aici, a <încolțit> și ideea afacerii. Așadar, pot spune că atât experiența mea profesională, cât și nevoia de a găsi o soluție pentru alimentația copilului meu, care la acel moment era greu de obținut, m-au îndreptat către acest demers”, a completat managerul general al magazinului online.

De la idee la practică

Au urmat ani de zile de cercetări și discuții cu potențiali furnizori, iar rezultatul a fost primul magazin online: Bebikut.ro, special dedicat copiilor cu vârsta de până la cinci ani, dar care avea și produse pentru diferite afecțiuni specifice celor mici.

După lansarea magazinului online pentru copii, antreprenoarea a realizat faptul că pe piața internă era aproape imposibil ca adulții să intre în posesia produselor speciale pentru ei. Așadar, la finalul anului 2012 a fost inaugurat magazinul AlimenteSpeciale.ro. “Aproape un an și jumătate am alergat în toate direcțiile, încercând să găsesc furnizori dispuși să colaboreze cu noi, să îmi creez un portofoliu de produse, să răspund la toate telefoanele și, în același timp, să împachetez rapid toate comenzile primite. În această perioadă am investit constant în dezvoltarea afacerii, aproximativ 10.000 de euro, și ulterior în personal, iar profitul era de cele mai multe ori pe minus”, își amintește Maria Martac.

Anul trecut, magazinul a atins break even point-ul și chiar dacă profitul nu este unul foarte ridicat, aproape tot este reinvestit în dezvoltarea afacerii. „Consider că pregătirea academică și cunoașterea în profunzime a domeniului au un rol esențial în relația cu clienții, în orice tip de business te-ai implica. Astfel, în momentul listării unor produse speciale noi iau legătura cu producătorul, importatorul, aflu caracteristicile, proprietățile produselor, punctele tari, slabe, indicațiile și nu numai. Urmează informarea colegelor mele pentru a putea oferi consiliere corectă și de calitate clienților noștri”, spune antreprenoarea.

Dacă până acum câțiva ani cea mai mare provocare era convingerea furnizorilor cu privire la seriozitatea magazinului online, în prezent, reprezentanții AimenteSpeciale.ro spun că sunt în plin proces de a convinge clienții cu privire la faptul că se oferă produse originale și de calitate. Deși în decursul ultimilor ani și rafturile de produse dietetice din retail au început să se îmbogățească, ceea ce ne diferențiază clar față de un comerciant mare este atenția cu care ne tratăm clientul și calitatea suportului pe care îl putem oferi acestuia. Astfel, pe lângă faptul că portofoliul nostru de produse răspunde la o gamă largă de nevoi, afecțiuni și diete, personalul nostru este gata oricând să ofere recomandări pertinente clientului și să îi răspundă la orice întrebare și nelămurile pe care o poate avea”, ne-a declarat Maria Martac, managerul general al magazinului online AlimenteSpeciale.ro.

Gama de produse

În prezent, magazinul adună mii de produse de la peste 30 de furnizori diferiți, iar gama este într-o continuă dezvoltare. Printre cele mai cunoscute branduri comercializate se numără Nestle, Sam Mills, Aptamil, Isostar, Plasmon, Nutricia, Dr. Schar, Biaglut, Cereal Bio, Isola Bio, Fresenius Kabi, B. Braun, Gerble, Hurom, Montignac, MVSG, LPF sau Milupa.

Peste 90% dintre produsele pentru diete speciale sau probleme alimentare sunt din import, producătorii locali fiind reduși la număr în acest moment. Important de menționat este însă faptul că cele mai multe dintre produse sunt importate de la producători consacrați, certificați pe anumite segmente de afecțiuni, lucru care garantează faptul că alimentele comercializate au risc zero de contaminare. “Una dintre cele mai mari greșeli pe care încă o fac clienții magazinelor de specialitate este legată de semnificația pe care o dau termenului de produs dietetic. Astfel, nu puține sunt cazurile în care cei care doresc să slăbească înțeleg că toate produsele dietetice sunt recomandate în regimurile de slăbire sau, mai grav, în care un diabetic își cumpără un produs contraindicat în dietă sau doar prin prisma faptului că l-a găsit în secțiunea de produse dietetice. Contrar preconcepțiilor greșite care încadrează produsele dietetice în categoria alimentelor <fără zahăr> sau cu <0% grăsimi>, acest termen se referă, în primul rând, la alimentele recomandate în diferite afecțiuni și regimuri alimentare, din care trebuie să lipsească un element contraindicat de afecțiunea în cauză. Tocmai pentru a diminua riscul unor astfel de confuzii, în magazinul nostru am și segmentat categoriile de produse în funcție de afecțiunea sau dieta căreia i se adresează”, explică reprezentantul magazinului AlimenteSpeciale.ro.

Preferințele românilor

În prezent, magazinul online are o gamă de clienți fideli, care plasează comenzi în magazinul online cel puțin o dată pe lună.

În ceea ce privește preferințele acestora, mulți sunt părinții tineri care acordă o atenție deosebită alimentației celor mici. „Pe lângă alimentele speciale pentru copii, în topul celor mai cumpărate produse se regăsesc și cele pentru intoleranțe sau alergii la gluten sau lactoză, produsele pentru diabetici, afecțiuni oncologice și gastrice. De asemenea, alimentele certificate organic și produsele naturiste capătă din ce în ce mai multă atenție în rândul persoanelor interesate de un stil de viață sănătos, cererea pentru acestea fiind tot mai mare de la un an la altul”, ne-a povestit Maria Martac.

La toate acestea se adaugă produsele destinate afecțiunilor, de la intoleranță sau alergie la gluten, lactoză, diabet, afecțiuni renale, hepatice, pulmonare sau disfagie. Toate acestea reprezintă între 50 și 70% din vânzările totale. Celelalte comenzi sunt dedicate produselor bio, vegane și dietetice.

Costul mediu pentru coșul de cumpărături se situează la o valoare cuprinsă între 150 și 200 de lei, cu o creștere de până la 25% în perioada sărbătorilor. Topul localităților unde ajung comenzile plasate pe AlimenteSpeciale.ro este condus de București, cu aproximativ 40% din valoarea totală, oraș urmat de Constanța, Craiova, Cluj, Galați, Ploiesti, Brașov, Iași și Timișoara. Anul trecut, magazinul a depășit 30.000 de produse rulate, iar pentru anul curent planurile presupun atingerea pragului de 50.000 de produse rulate.

Evoluția pieței

Reprezentanții AlimenteSpeciale.ro spun că investițiile din ultima perioadă sunt direcționate spre acțiuni de promovare, dar mai ales în dezvoltarea și îmbunătățirea platformei și campanii de educație alimentară. “Spre deosebire de alte țări europene,  unde produsele dietetice reprezentau deja o nișă foarte bine conturată în sortimentația retailerilor, în momentul în care am început businessul la noi situația era, și este încă, la început de drum, atât pentru producători, cât și pentru retail.  Și în acest moment piața este încă foarte slab conturată. Creșterea pe acest segment este destul de lentă, dar, de la an la an, se resimte un interes crescut al românilor pentru o alimentație mai rațională, mai sănătoasă și pe cât posibil mai naturală”, spune managerul AlimenteSpeciale.ro.

Problemele pe care le confruntă magazinul online în prezent sunt în primul rând legate de încrederea consumatorilor în comerțul din fața unui computer, dar și faptul că nu există o politică unitară a prețurilor, existând situații în care costul variază chiar cu 50 – 80% de la un magazin online, la farmacie sau hipermarket. “Cred că un aspect important, care ar diminua aceste situații, ar fi atât implementarea în școli a unor ore, cursuri de educație alimentară, cât și sprijinirea comercianților online și a producătorilor locali”, spune Maria Martac.

Planuri de viitor

Businessul Flama Invest, care cuprinde atât AlimenteSpeciale.ro, cât și Bebikut.ro, a raportat anul trecut o cifră de afaceri de aproximativ 162.000 de euro, în creștere cu 35% față de anul precedent.

Produsele destinate alimentației speciale au înregistrat de asemenea o dezvoltare importantă, la aproximativ 120.000 de euro. “Pentru anul acesta ne propunem creșterea numărului de produse listate și, implicit, a numărului de furnizori cu cel puțin 30%. Ne dorim de asemenea o serie de investiții în optimizarea și dezvoltarea platformei, cât și în segmentul de promovare și comunicare. Ne propunem așadar o creștere a businessului cu cel puțin 35-50%”, spune managerul general al magazinului.

Oficialii AlimenteSpeciale.ro spun că pe termen lung magazinul mizează pe transformarea acestuia într-un “mall” cu alimente sănătoase, cu game foarte variate de produse sănătoase. “Ne dorim să ni se alăture în comunitatea AlimenteSpeciale.ro cât mai mulți medici specialiști, nu doar pacienți și să căpătăm o vizibilitate din ce în ce mai mare, pentru a putea fi la îndemâna oricui atunci când apare nevoia”, ne-a declarat Maria Martac, managerul general al magazinului online AlimenteSpeciale.ro.

 

 

Citiți și despre: