AMCOR: Cât de importantă este etica în afaceri?

29.11.2013

Președintele AMCOR povestește despre “cei șapte ani de acasă” ai companiilor. Ce înseamnă  etica în afaceri? Există un cod deontologic pentru cei care vor să-l respecte? Oamenii de afaceri sunt sau nu obligați, altfel decât moral, să respecte o serie de reguli în acest sens? Am aflat răspunsurile la întrebările de mai sus și nu numai, de la președintele Asociației Consultanților în Management din România, Sorin Caian.

“Etica” este un cuvânt folosit din ce în ce mai des în relația cu activitatea comercială și reprezintă amprenta culturii organizaționale în raport cu mediul de afaceri, cel în care companiile își desfășoară activitatea, spune conducerea AMCOR România. “Aparent, companiile mari, care au dezvoltată o serie întreagă de funcțiuni în acest domeniu, sunt mai bine poziționate în a dezvolta un comportament adecvat, dar pot afirma fără teamă de a greși că acesta este influențat în primul rând de oameni, de cei care conduc activitatea companiilor. Etica este, dacă vreți, transpunerea bunului simț sau al celor șapte ani de acasă, atât de mult mentionați atunci când vine vorba despe educație și comportament uman civilizat”, ne-a declarat Sorin Caian, președintele Asociației Consultanților în Management din România.

Dificultățile financiare vin cu schimbări

Chiar dacă, în ultimii ani, multe dintre companiile din România și nu numai s-au confruntat cu mari dificultăți financiare, etica și deontologia sunt două reguli pe care companiile ar trebui să le respecte în orice situație, spun oficialii AMCOR. “Desigur că greutățile financiare pot fi considerate a avea un rol în schimbarea comportamentului etic al companiilor și celor ce le conduc. Pe de altă parte, viața ne-a învățat că păstrarea principiilor sănătoase de business, a dentologiei profesionale sunt elemente care asigură succesul pe termen lung. Cred că ceea ce caracterizează mediul economic românesc este lipsa unei culturi a economiei de piață și învățarea acesteia numai din filmele americane, care duce uneori la un comportament haiducesc sau, așa cum ne place să dăm vina pe fatalitate, balcanic. Nu sunt de părere că dificultățile financiare sunt o cauză a unui comportament necorespunzător, ci sunt mai degrabă o scuză pentru cei care oricum cred că succesul în afaceri înseamnă profitul cu orice preț, fără a respecta regulile deontologice și etica specifică”, ne-a explicat Sorin Caian, care a adăugat că succesul pe termen lung al unei companii este legat de regulile etice și de respectarea acestora. “Cred sincer că nu poți reuși pe termen lung fără respectarea regulilor etice în activitatea pe care o desfășori, fie că ești consultant, furnizor de bunuri sau alte servicii, dar nu aș putea defini o funcție matematică, care să lege profitul de comportamentul etic. Cu riscul de a părea idealist, cred sincer că devierea de la etica în afaceri induce o notă de plată ulterioară mult mai mare!”, a completat Sorin Caian.

Cod de etică

În România, nu există un cod de etică pus la punct de oamenii de afaceri sau specialiștii care activează pe plan local, tocmai de aceea a fost preluat codul de etică și conduită profesională acceptat pe plan internațional. “Acest cod poate fi găsit cu ușurință pe site-ul asociației, www.amcor.ro, el fiind, așa cum este menționat și acolo, preluat de la FEACO (Federația Europeană a Asociațiilor de Firme de consultanță) și ICMCI (Consiliul Internațional al Institutelor de Consultanță în Management), organizații profesionale de înalt nivel în care AMCOR este membru cu drepturi depline de o perioadă îndelungată. O analiză a acestor organizații (www.feaco.org, respectiv www.icmci.org) arată similitudinea acestora. Mai mult, ca parte a procesului de acreditare (cu o frecvență de trei ani) din partea ICMCI, AMCOR, pentru a putea certifica un consultant în management, trebuie să facă dovada într-un <statement of equivalence> – declarație de conformitate, că are, aplică și monitorizează un cod de conduită profesională similar celui al ICMCI”, ne-a declarat Sorin Caian, președintele Asociației Consultanților în Management din România.

Cu scopul de a susține activitatea membrilor asociației în activitate, de a explica reprezentanților companiilor importanța eticii în afaceri și nu numai, AMCOR organizează frecvent evenimente dedicate. “Aș menționa, în primul rând, conferințele naționale și regionale (desfășurate fie în București sau în alte mari orașe ale țării – Constanța, Cluj, Iași), în care au fost abordate teme de interes pentru profesie. Acestea beneficiază în general și de participarea unor invitați de marcă din străinatate, tocmai pentru a da cât mai multă plus-valoare acestor activități. Un exemplu ar fi evenimentul din vara trecută de la Iași la care au participat atât consultanți, cât și beneficiari. Concluzile dezbaterilor din cadrul conferinței le dorim adunate într-un manual de bune practici pe relația consultant-client (unde vor fi prezente așteptările, nemulțumirile și nevoia de îmbunătățire din toate perspectivele a acestei relații). Aceste evenimente au între 50 și 100 de participanți, evenimentele fiind finanțate de către asociație și cu sprijinul unora dintre membrii săi”, explică președintele Asociației Consultanților în Management din România.

În plus, AMCOR organizează și întâlniri de tip Professional Corner. Acestea au fost lansate la început ca un forum intern de discuții profesionale pe teme de interes și s-au dezvoltat pe teme de larg interes, atât pentru consultant, cât și pentru beneficiarii de consultanță și alte autorități sau mediul de afaceri. “Acum, aceste întâlniri au o frecvență lunară, adunând între 15 și până la 40 de participanți. Temele abordate au fost extrem de diverse și aș menționa tematica achizițiilor publice, dezvoltarea profesională a resursei umane cu focus asupra consultanților, etică în consultanță (tema lunii octombrie) sau inovația ca motor al dezvoltării (tema lunii noiembrie). Aceste evenimente vor continua, prezentatorii fiind atât membri, cât și non-membri ai asociației, iar panelul participanților va fi adaptat întodeauna tematicii. Ca și în cazul anterior, întreaga finanțare este asigurată de către Asociație”, ne-a declarat Sorin Caian. AMCOR organizează și cursuri de antreprenoriat și consultanță în management, dar și workshop-uri pentru tinerii consultanți, cu accent pe diferite teme profesionale sau componente de etică specifice profesiei lor.

Profesionalism și etică

“Profesionalism și etică” – acesta este motto-ul AMCOR, pe care încearcă și reușește să-l susțină atât în România, cât și peste granițe, și care va “guverna” și anul viitor activitățile asociației. „În relație cu mediul de afaceri și cel public, AMCOR a promovat întotdeauna principiile sale. Alături de alţi membri europeni ai FEACO și ICMCI, AMCOR a contribuit activ (inclusiv financiar) la dezvoltarea standardului European de consultanță CEN 16114, promovându-l și pe piața românească în calitate de Ambasador al acestui standard”, ne-a declarat Sorin Caian, președintele Asociației Consultanților în Management din România.

 

 

Citiți și despre: