Angajații “de închiriat” schimbă piața forței de muncă

01.01.2015

Companiile din România încep să apeleze, din ce în ce mai des, la leasingul de personal. Peste granițe piața forței de muncă cuprinde de foarte mulți ani angajații “de închiriat”. Este vorba despre cei care au contract cu o companie ce își oferă serviciile altor societăți, care au nevoie de oameni strict pentru anumite proiecte limitate. În România, această formă de colaborare dintre instituții a intrat recent pe piață și s-a dezvoltat odată cu efectele crizei economice.

Managerii din departamentul de HR s-au văzut nevoiți acum câțiva ani să reevalueze schema salariaților companiilor în care lucrau, cu scopul de a eficientiza cât mai bine munca lor de zi cu zi, dar și să limiteze costurile și să echilibreze cheltuielile și veniturile. Odată cu această schimbare majoră, foarte mulți români s-au confruntat cu salariile micșorate semnificativ sau chiar cu pierderea locului de muncă, atunci când postul pe care erau angajați a fost eliminat din grila companiei. Diminuarea efectelor crizei economice a condus însă, în prezent, la nevoia de noi angajați. Problema pe care o confruntă acum companiile este faptul că situația financiară nu este destul de stabilă pentru a putea susține un număr ridicat de noi salariați pe un termen nedeterminat. Pe scurt: forța nouă de muncă este necesară, dar doar pe termene limitate. Această nevoie este în prezent satisfăcută de companiile care oferă oameni cu aptitudini speciale, societăților care vor să dezvolte proiecte punctuale.

Leasing de personal

Ideea leasingului de personal nu este una nouă, dar este din ce în ce mai folosită în toate domeniile de activitate. Sectorul care are cei mai mulți astfel de angajați este IT&C, urmat, îndeaproape, de vânzări, call center, turism sezonier și construcții. Există așadar companii care s-au specializat pe oferirea de soluții simple, la îndemână, care au investit în programe speciale de educație pentru salariați și la care apelează alte societăți pentru “împrumut” de angajați.

Serviciile IT&C sunt unele care necesită o perioadă limitată de timp de la idee până la implementarea finală. Fie că este vorba despre luni de zile sau ani, companiile care au nevoie de aceste soluții văd în angajații temporari o soluție la îndemână: plătesc pentru finalizarea serviciilor și ulterior doar pentru mentenanță, nefiind nevoie să susțină o echipă întreagă atunci când proiectul la care lucrează s-a finalizat.

Există societăți la care activează echipele de vânzări doar atunci când lansează un produs sau un serviciu nou pe piață, cu scopul de a informa potențialii clienți sau parteneri de afaceri despre noutăți. Este clar că o astfel de echipă de vânzări nu este absolut necesară pe tot parcursul anului, ci doar pe o perioadă stabilită, iar soluția cea mai la îndemână este formată și în acest caz din companiile care oferă leasing de personal.

Al treilea domeniu în care angajații “împrumutați” sunt vitali este un call center. De data aceasta nu este vorba despre termenul limitat de timp, ci despre faptul că în acest domeniu există un grad foarte ridicat de schimbare de personal, iar companiile au nevoie de o echipă puternică și instruită în orice perioadă, uneori chiar în orice moment al zilei, atunci când clienții sunt în țări cu fus orar diferit. Pentru instituțiile care au nevoie de un call center, externalizarea acestui serviciu asigură constanța unor rezultate la nivel ridicat, fără griji cu privire la plecarea personalului sau schimbări de direcție ale proiectului, de toate acestea fiind responsabilă compania care oferă forța de muncă.

Beneficiile companiilor

Complementar faptului că societățile care au nevoie de forță de muncă nu își iau niciun angajament pe termen lung, există și multe alte beneficii pentru cei care apelează la închirierea de personal.

Organizațiile care oferă leasing de personal se mulează pe nevoile stricte ale companiilor în cauză, oferind astfel cei mai buni oameni care se potrivesc profilului. În plus, nu este necesară schimbarea organigramei societății, fiind, în fapt, vorba despre un contract de prestări de servicii între două companii. Sunt beneficii importante, mai ales atunci când compania intră pe o piață nouă, nefiind sigură de succesul proiectului. Alegerea oferă un risc limitat de pierderi.

Mai mult decât atât, atunci când termenul contractului se finalizează, companiile nu sunt nevoite să asigure indemnizații suplimentare oamenilor.

Un alt beneficiu este existența unei perioade mai lungi de probă. În tot acest timp, angajații se obișnuiesc cu mediul de lucru, iar societatea concluzionează dacă prezența salariaților noi este cu adevărat necesară sau nu.

Nu în ultimul rând, orice post vacant se ocupă imediat, fără existența unor sincope sau supraîncărcarea grilei de salariați, reducând astfel riscurile operaționale.

Din punctul de vedere al angajaților 

La o primă vedere, salariații sunt cei care nu au atât de multe beneficii precum companiile care le solicită serviciile. Există situații în care salariații nu pot privi proiectul la care lucrează cu o siguranță pe termen mediu sau lung, iar schimbările constante de mediu și de sarcini pot fi trecute, de asemenea, la capitolul dezavantaje.

Adevărul este însă că mulți români, mai ales cei tineri, au nevoie să adune cât mai multă experiență, iar modificările de sarcini și o schimbare a companiilor pentru care lucrează se pot dovedi a fi foarte benefice pentru acumularea de informații.

Mai mult decât atât, nu puțini sunt tinerii aflați la început de carieră care nu s-au decis încă asupra drumului lor profesional și direcției domeniului în care își doresc să lucreze. Experimentarea mai multor sectoare de activitate îi poate oferi unui tânăr informațiile de care are nevoie pentru decizii informate cu privire la viitor.

Nu în ultimul rând, munca din domeniile precum IT&C presupune de multe ori repetarea sarcinilor, lucru care conduce la blazarea angajaților. O diversificare, venită ca urmare a schimbărilor companiilor și proiectelor în care salariații sunt implicați, nu poate aduce decât beneficii pentru cei care simt că se plafonează repetând aceleași acțiuni pe o perioadă lungă de timp.

Evoluție

Evoluția angajaților în leasing este una pozitivă la nivel național. Potrivit legislației muncii din România, salariile oferite angajaților temporari sunt la același nivel cu cele oferite salariaților în regim permanent, dacă postul și calificările sunt identice.

Lipsa derulării procedurilor legale pentru angajarea de personal, precum gestiunea cărţii de muncă, vizita medicală obligatorie, realizarea şi depunerea de acte la Inspectoratele Teritoriale de Muncă, plata salariilor şi a celorlalte venituri sunt însă beneficii importante, pentru care compania care utilizează astfel de servicii preferă această soluție.

 

 

Citiți și despre:

O părere la “Angajații “de închiriat” schimbă piața forței de muncă

  1. Pingback: Companiile din România încep să apeleze la leasingul de personal : SPO LOCAL Direct Accesibil

Comentariile nu sunt permise.