Antreprenoriatul în România

01.10.2014

Care sunt pașii pe care trebuie să îi facă cei care vor să-și deschidă o afacere. Dacă peste granițe toți tinerii sunt învățați, încă din timpul școlii, care sunt pașii pe care trebuie să îi facă pentru a-și pune pe picioare o afacere, în România sunt puțini cei care pot spune că nu au fost niciodată angajați și și-au deschis propriul business de succes din care se pot întreține.

Cu toate acestea, românii au descoperit în ultimii ani beneficiile antreprenoriatului, iar acest lucru se observă și din numărul mare de firme recent deschise. Raportul Comisiei Europene arată că românii sunt pe locul trei, după Italia și Spania, în topul celor care s-au dus în străinătate să învețe despre antreprenoriat de la specialiștii în domeniu. Astfel, nu mai puțin de 250 de antreprenori români au aflat informații utile de la oamenii de business cu experiență din Marea Britanie, Germania, Franța sau Olanda, prin intermediul programului Erasmus pentru antreprenori, derulat din 2009 de Comisia Europeană. Cei aflați la început de drum au învățat din experiența străinilor despre care sunt pașii pe care trebuie să îi facă pentru a rezista pe piață, cum se conduce un business de dimensiuni mici și cum să-și planifice planurile de viitor privind dezvoltarea.

Afaceri de familie

Atunci când ne gândim la afacerile de familie ne vin în minte businessuri mici, dar realitatea ne demonstrează că nu este deloc așa. În România, avem exemple clare că o idee de afaceri potrivită, lansată pe piață la timpul potrivit, se poate dezvolta într-o companie de top. Unul dintre cele mai cunoscute exemple demne de urmat este compania Bitdefender. Lansată în anul 2001 de soții Florin și Măriuca Talpeș, o idee de afaceri bună s-a transformat într-o companie ce a crescut și a devenit unul dintre cei mai puternici producători de produse de securitate IT din întreaga lume, soluțiile fiind folosite acum de sute de milioane de utilizatori, din toate colțurile lumii.

Potrivit cercetărilor, peste 90% dintre afacerile de familie din Europa Centrală și de Est sunt încă gestionate de generația fondatoare, comparativ cu 70% din afacerile din Europa Occidentală. Datele făcute publice de Ernst & Young România arată că țara noastră este un stat promițător din acest punct de vedere. 

„Afacerile de familie s-au dovedit cruciale pentru stabilitatea economiei europene. Aceste companii au un număr record de angajați în acest moment și au continuat să investească în capitalul uman într-un moment în care Europa se confruntă cu rate mari de șomaj. Dar, în ciuda contribuției lor majore la economia europeană, multe afaceri de familie consideră mediul de reglementare presant, mai ales din punctul de vedere al impozitării” – este de părere Johannes Volpini de Maestri, Managing Director EY Austria Private Client Service, specializat în problemele afacerilor de familie.

În timp ce autoritățile încep să acorde o mai mare importanță afacerilor de familie, în multe țări din vestul Europei există cursuri speciale sau catedre universitare dedicate acestui tip de business. Pe lângă educația de specialitate, aceste instituții oferă date importante care sprijină acest domeniu.

Idei de afaceri

Primul pas către antreprenoriat este găsirea unei idei bune de afaceri. Cel mai important lucru este ca ideea afacerii să fie o rezolvare a unei probleme importante. Antreprenorii trebuie să vină cu inovație, o strategie bună și, nu în ultimul rând, grija față de fiecare client.

Cele mai multe afaceri sunt unele care oferă servicii, dar și cele care sunt bazate pe produse nișate sunt în creștere. Ultimii ani în țara noastră au reprezentat o perioadă în care tinerii s-au axat pe servicii IT de calitate, de aici și imaginea pe care și-a format-o România de țară cu foarte mulți specialiști în domeniul tehnologiei.

Cursuri

Cursurile nu sunt obligatorii pentru cei care vor să-și deschidă o afacere, dar pot ajuta la creșterea sănătoasă.

Pe lângă sfaturi utile despre direcțiile în care se poate dezvolta un business, în cadrul cursurilor specializate antreprenorii pot afla detalii despre cum își pot promova afacerea cu bugete mici, care este situația curentă a nișei pe care au ales-o, cum își pot seta obiectivele unei acțiuni, care sunt pașii pentru a avea un plan de afaceri viabil și corect și, nu în ultimul rând, cum pot evalua rezultatele și optimiza acțiunile viitoare.

Pentru aceste cursuri nu este obligatoriu un buget destinat, există instituții publice sau private care organizează frecvent întâlniri specializate. De exemplu, Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București vine în sprijinul companiilor mici oferind cursuri gratuite pentru manageri sau antreprenori. Există, de asemenea, și conferințe și workshop-uri unde oameni de afaceri de succes prezintă secretele lor. Aceste întâlniri nu sunt destinate doar acumulării de cunoștințe, ci și networking-ului atât de necesar la început de drum.

Finanțare

Unii sunt de părere că strângerea de fonduri pentru o afacere este un adevărat joc social și că pentru a putea avea parte de o finanțare este absolut necesar ca antreprenorii să se facă remarcați în cadrul evenimentelor de profil. Alții spun că doar ideile contează. Cert este că există soluții.

Website-uri precum Kickstarter.com sau Indiegogo.com sunt doar câteva dintre cele pe care oricine poate prezenta ideea lor și solicita celor care cred în ea o donație. Foarte multe produse și servicii de succes au pornit cu donații mici ale celor care au crezut în idee.

O altă soluție este un credit special, oferit de bănci. Pe nimeni nu încântă ideea unei datorii încă de la startul afacerii, dar de multe ori acest lucru este necesar, iar împrumutul se poate acoperi mult mai rapid, comparativ cu termenul estimat, odată cu succesul afacerii.

Există de asemenea și programe speciale, prin care micii afaceriști pot primi o parte din banii necesari de la Uniunea Europeană, sub formă de finanțare nerambursabilă, pentru a lansa compania și a investi la început în societate.

Nu în ultimul rând, există business angels sau angel investor, adică oameni care investesc în ideile în care cred. Fondurile de investiții sunt o altă soluție pentru cei care au nevoie de finanțare. Desigur, va fi necesar un plan bine pus la punct și niște strategii clare, prin care să se ajungă la rezultatele propuse pentru a primi o finanțare considerabilă, dar aceștia sunt doar alți pași naturali de urmat pentru a ajunge la succes.

 

Citiți și despre:

  • Care sunt cele mai rentabile francize din RomâniaCare sunt cele mai rentabile francize din România O afacere de la zero sau una cu succes deja garantat? Tinerii, dar și cei care au deja o carieră în companiile mari prezente în țara noastră încep să-și îndrepte din ce în ce mai mult atenția spre […]
  • Evoluția insolvențelor în RomâniaEvoluția insolvențelor în România Care sunt efectele directe asupra companiilor, într-un mediu economic instabil? Cei care lansează afaceri noi sau au planificat investiții importante pentru dezvoltarea activității companiilor deja existente […]
  • Câte afaceri de familie sunt conduse de femei, la nivel global?Câte afaceri de familie sunt conduse de femei, la nivel global? O mare parte (70%) dintre afacerile de familie iau în considerare numirea unei femei în fruntea companiei. Astfel, în condiţiile în care, în mod natural, afacerile de familie se concentrează pe incluziune, […]
  • Idei de afaceri mici pentru 2015Idei de afaceri mici pentru 2015 Start-up-ul ești chiar tu: cum pot deveni antreprenor. A deveni antreprenor nu a fost visul multor români până acum câțiva ani, când cei cu inițiativă au început să realizeze faptul că a lucra pentru […]
  • 10 întrebări pentru viitorii antreprenori10 întrebări pentru viitorii antreprenori Test pentru cei care vor să înceapă o afacere: eşti antreprenor, vizionar sau inventator? Dacă v-ați decis ca anul 2014 să fie anul în care să porniți pe cont propriu și să deschideți o afacere în domeniul […]