Apidava: afacere “îndulcită” cu pasiune

30.08.2013

Apidava investește într-o fabrică nouă de procesare a mierii. Povestea Apidava începe în anul 1991,când profesorul de fizică Victor Mateș a renunțat la catedră, hotărând să se dedice pasiunii, moștenite de la bunicul său, apicultura. Un an mai târziu, cu ajutorul soției sale a înființat firma Apis Prod, cu scopul de a-și susține pasiunea, fără să preconizeze faptul că peste ani pasiunea sa va deveni unul dintre cei mai importanți producători de pe piața românească a mierii. „Afacerea am început-o în 1992, când am înființat această firmă sub numele inițial de S.C. Apis Prod SRL, dar apicultura o practicam de ceva vreme, ca hobby: în timpul meu liber mergeam la albine împreună cu familia. Eu eram profesor de fizică, iar pasiunea pentru stupărit cred că am moștenit-o de la bunicul meu, care iubea albinele și ne-a crescut cu miere din stupii proprii. Am început cu 25 de stupi”, își amintește managerul Victor Mateș care spune că nu a început această afacere cu scopul de a scoate profit din miere, ci pentru că pur și simplu producea mult mai multă miere decât consuma în familie, așadar totul a început prin a vinde cantitatea rămasă prietenilor.

“Odată cu Revoluția din 1989 și cu apariția primelor magazine private, am început să ambalăm acasă la noi, în bucătărie, câte 30, 50 de bucăți pe săptămână și să le distribuim cu mașina proprie la câteva magazine din Cluj și București. De-a lungul timpului, din nevoia de bani cash am făcut comerț și cu alte produse, dar, deși de acolo câștigam de 10 ori mai mulți bani ca din miere, nu am vrut să renunț la miere, considerând-o afacerea mea de suflet”, ne-a explicat managerul Apidava.

Schimbarea denumirii a venit odată cu trecerea anilor și cu apariția a tot mai multe firme cu denumiri asemănătoare, așadar numele “Apidava” s-a transformat într-o identitate firească, semnificând alăturarea a două cuvinte din limba latină: apis (albină) și dava (așezare dacică).

Profit reinvestit

“Am început inițial cu o investiție de 30.000 lei vechi (echivalentul a 50% din valoarea unei Dacii noi în 1992). Tot câștigul pe parcursul celor 20 de ani a fost permanent reinvestit în firmă. Afacerea am început-o în apartamentul propriu de bloc, apoi într-un garaj, apoi am reușit să cumpăr cu credit de la bancă o clădire a unui fost CAP dintr-un sat din apropierea Blajului și abia în anul 2000 am achiziționat (tot cu credit de la bancă, punând gaj clădirea veche, propriul apartament, casa părinților) o clădire deja construită, special pentru producție alimentară, a unei foste fabrici de paste făinoase, pe care am reamenajat-o timp de doi ani pentru a putea avea un flux tehnologic adecvat la ambalarea mierii”, ne-a declarat managerul Apidava, Victor Mateș.

De la o investiție cât “jumătate din valoarea unei Dacii”, Apidava a reușit prin perseverență și mai ales pasiune să ajungă la o cifră de afaceri de aproximativ 3 milioane de euro. “În prezent, procesăm anual aproximativ 1.200 tone de miere pe an, derulăm o cifră de afaceri de aproximativ 3 milioane de euro și suntem în plin proces de amenajare a unei fabrici noi cu o capacitate de procesare miere cu 50% mai mare față de cea actuală. Probabil anul acesta vom avea cifra de afaceri de 3,5 – 4 milioane de euro, însă cu o marjă de profit mai mică, din cauza creșterii prețurilor la materia primă: mierea vrac, a prețului combustibilului, a utilităților și a forței de muncă”, a adăugat managerul Apidava.

Apidava este în prezent singura firmă de ambalare de miere din România care dispune de propriul laborator pentru analizarea și detectarea reziduurilor de antibiotice din miere, precum streptomicina sau tetraciclina, reziduuri care pot persista în miere din cauza tratamentelor aplicate la albine. “Apidava a investit, în anul 2007, 50.000 de euro pentru dotarea acestui laborator cu echipamente performante, care să permită în maxim 24 de ore analiza oricărui lot de miere, pentru determinarea conținutului de polen, determinarea umidității, acidității sau gradului de încălzire ori îmbătrânire al mierii și multe altele”, ne-a explicat managerul Apidava, Victor Mateș.

Miere românească pe masa străinilor

Chiar dacă țara noastră se poate mândri cu o producție ridicată de miere, oficialii Apidava spun că mare parte din producție se îndreaptă către export, pentru că peste granițe cererea este mult mai ridicată. “România exportă aproximativ 80% din producția internă de miere, deoarece consumul intern este foarte scăzut. Mierea de Salcâm este foarte apreciată în Japonia și Singapore, produsele Apidava fiind vândute într-unul dintre cele mai selecte magazine din Tokyo,  cu specificația <Romanian high quality honey>. Mierea românească Polifloră și de Salcâm sunt sortimente foarte căutate de importatori din Olanda, Germania, Austria, Italia, acestea fiind țări care au o producție redusă de miere, comparativ cu consumul lor. Mierea de Tei este exportată de Apidava cu precădere în Polonia, ei fiind cei care apreciază aroma deosebită a mierii de Tei din România”, ne-a declarat Victor Mateș, manager Apidava, care a completat că în prezent compania exportă miere în 15 țări din toate colțurile lumii.

De la gust, la apiterapie

“Mierea polifloră din zona Transilvaniei are o aromă foarte puternică şi un gust pronunţat care, pentru persoanele obişnuite care consumă doar miere de salcâm sau floarea soarelui, poate fi deranjant. Aşa cum mierea de tei, pe care o achiziţionăm din zona Tulcea şi Moldova are o aromă cu mult mai pronunţată decât ceea ce se găseşte în zona noastră”, afirmă directorul companiei Apidava, Victor Mateș.  Gustul nu este însă totul atunci când vorbim despre miere, produsul fiind unul plin de polifenoli, enzime, vitamine (B1, B2, B3, B5, B6, vitamina C, vitamina K, etc) şi săruri minerale ce ajută în nenumărate tratamente.

Tocmai de aceea, este foarte important ca toți consumatorii de miere să facă diferența dintre mierea organică și cea care nu este una bio. “Mierea ecologică este în primul rând o miere obţinută într-o zonă nepoluată, certificată ecologic. Albinele zboară doar pe 3 – 5 km în jurul stupului, astfel că certificatorul verifică acea zonă: să nu existe surse de poluare industrială, să nu se cultive nimic pe acea suprafaţă care să necesite stropirea cu pesticite / insecticide, sursele de apă să nu fie poluate. În general, trebuie să fie o zonă virgină din punct de vedere al culturilor intense. Apicultorul nu are voie să deplaseze stupii din acea zonă, iar organismul certificator verifică acest lucru prin controale inopinate, când verifică şi tratamentele aplicate albinelor, precum şi ustensilele folosite la extragerea mierii (acestea trebuind să fie doar din inox) prelevând mostre din ceară şi din miere, care se trimit către laboratoare independente pentru a se depista orice urmă de antibiotice. Di Melio, brandul sub care compania Apidava vinde mierea certificată organic, este o miere de calitate superioară, obţinută fără utilizarea de antibiotice de pe arealuri certificate ecologic din Transilvania. Odată cu obținerea certificatului de procesator ecologic și al dreptului de folosire a siglei <ae> pentru produse ecologice, firma Apidava a reușit să asigure desfacerea acestor produse pe rafturile a două mari reţele de retail, unde produsele bio românesti ocupă doar 10% din oferta de produse”, ne-a povestit managerul Apidava, Victor Mateș.

Frumusețe cu ajutorul mierii

Apidava și-a extins gama de produse prin produsele cosmetice Apidava, gama fiind creată pe baza experienței de zeci de ani în selecția produselor apicole 100% naturale. Complexul de miere, ceară, propolis și lăptișor de matcă sunt combinate într-o formulă eficientă care oferă hidratare, cu ajutorul unei îngrijiri naturale, cu ingredienți activi cu proprietăți regenerante ridicate.

Cu ajutorul expertizei unui inginer chimist cu experiență de peste 20 de ani, Anișoara Dușa, a fost creată formula eficientă care permite încorporarea ingredientelor apicole în stare pură, astfel că produsele cosmetice Apidava oferă proprietățile acestor ingrediente intacte. Produsele cosmetice nu au coloranți sintetici, nu sunt testate pe animale, se bazează exclusiv pe principiile active ale ingredientelor apicole pure și nu au Parabeni.

Certificarea calității

Mierea Apidava a fost premiată la Congresul Internațional Apimondia 2009. În cadrul acestui congres a avut loc și un Concurs al Mierii, la care s-au înscris participanți din țări de pe cinci continente, premiile fiind acordate în funcție de zonele climatice de pe glob și de sorturile de miere.

România a obţinut cinci medalii la acest concurs: dintre care două au aparținut companiei Apidava din Blaj.

Produsele Apidava

  • Roua Florilor – miere 100% naturală,
  • Nectarul Florilor – miere: polifloră, de salcâm, de tei,
  • Di Melio – miere ecologică,
  • Ursulețul Martinică – produs pentru copii.

Sărbătoarea Mierii

Apidava împreună cu reprezentanții Consiliului Județean Alba și Primăria Blaj organizează în fiecare an “Sărbătoarea Mierii”, un târg destinat consumatorilor de produse apicole, dar și apicultorilor, ce are loc an de an în luna martie. “Prin acest târg dorim să oferim oamenilor ocazia să afle cât mai multe despre beneficiile consumului de miere asupra organismului uman, dar și să beneficieze de o varietate deosebită de produse apiterapeutice: propolis, lăptișor de matcă, polen, pastură, comercializate direct de apicultorii care le produc”, ne-a declarat managerul Apidava, Victor Mateș.

 

 

Citiți și despre:

  • Creșteri și dezvoltare continue pentru Chermark RomCreșteri și dezvoltare continue pentru Chermark Rom Piața îngrășămintelor în România este într-o continuă schimbare, susține Chemark Rom. Chemark Rom este o companie românească ce a reușit să se impună ca partener al marilor producători din industria de […]
  • Sistemul inteligent BramacSistemul inteligent Bramac Bramac, acoperișurile care asigură și protecție și economie prin energia “verde”. “Bramac Sisteme de Învelitori” a fost prima filială înființată de Bramac în țara noastră, în anul 1995, în Brașov. Nouă ani […]
  • Criza economică a crescut numărul de sesizări la ANPCCriza economică a crescut numărul de sesizări la ANPC Produsele nealimentare, în topul reclamațiilor din 2013 la Autoritatea pentru Protecția Consumatorului. Una dintre cele mai importante autorități naționale, cea care are grijă ca produsele din magazine să fie […]
  • Makita: livrări oriunde în ţară în 24 de oreMakita: livrări oriunde în ţară în 24 de ore  “Gestionarea resurselor, mărirea portofoliului și deservirea nevoilor clienților” – rețeta de succes pentru Makita Orice companie a simțit pe propria “piele” efectele crizei economice, dar cel mai afectat […]
  • ROTEC: 42 de ani de activitateROTEC: 42 de ani de activitate Proiectele din afara țării însumează 90% din activitatea ROTEC Rotec este una dintre firmele care își desfășoară activitatea în Buzău, dar care, odată cu trecerea timpului, a reușit să fie cunoscută atât pe […]