Black Friday, cea mai importantă zi din an pentru retaileri

01.12.2016

Vânzările online din Vinerea Neagră au crescut extrem de mult. Istoria Black Friday începe în Statele Unite, în anii ’60, şi este pentru retaileri una dintre cele mai profitabile zile din an. Deşi în România nu exista o dată fixă pentru această sărbătoare a reducerilor sau o singură noapte, în Statele Unite, Vinerea Neagră este ziua de după Ziua Recunoştinţei, care deschide sezonul de cumpărături de Crăciun.

În spatele Black Friday există mai multe legende. Pentru prima oară termenul de „Black Friday” a apărut în anii 1960 şi desemna ziua de început a cumpărăturilor pentru celebrarea sărbătorilor de iarnă. Cuvântul „black” se referă la magazine, care treceau în această perioadă de la „roşu” la „negru”, în calculele contabile, efectuate atunci manual. Astfel, în acea perioadă, contabilii scriau cu cerneală roşie pierderile pe care le aveau magazinele, iar cu negru profiturile înregistrate.

O altă legendă referitoare la originea „Black Friday” are legătură cu un eveniment care a avut loc, tot în anii ’60, în oraşul Philadelphia, Statele Unite. Atunci, o mulţime de motociclişti şi pietoni au intrat într-o altercaţie cu Poliţia, rezultând foarte multe victime, fapt care a dus la numirea acelei zile drept „Vinerea Neagră”.

Mai târziu, retailerii şi-au dat seama că pot profita de această sărbătoare pentru a-şi majora profiturile, oferind reduceri substanţiale de preţ clienţilor.

Black Friday s-a mutat şi în mediul online

În ultima perioadă, Black Friday s-a mutat şi în mediul online. Această sărbătoare americană a fost adoptată şi de retailerii din ţara noastră, fie că este vorba de companii locale sau de multinaţionale. Prima dată, acest eveniment de shopping a fost organizat în România în anul 2011.

Evenimentul Black Friday a cunoscut o evoluție pozitivă de-a lungul anilor, inclusiv la nivelul tranzacțiilor procesate de către PayU, liderul pieței de plăți online. Numărul de tranzacții, valorile tranzacționate şi numărul de retaileri care s-au alăturat evenimentului din România – toate au înregistrat creșteri semnificative, îndeosebi în ultimii patru ani.

„În România, Black Friday este un eveniment cu o identitate proprie, nu este o acțiune de lichidare de stocuri, de o zi, așa cum a fost gândit și cum se desfășoară în SUA, ci mai curând o acțiune care generează consum, un instrument de marketing folosit, în cazul unor comercianți, chiar mai bine de o lună. Astfel că, de Black Friday, valoarea medie a coșului de cumpărături se dublează față de valoarea medie anuală. Indiferent de felul în care este implementat, din perspectiva noastră, Black Friday este o ocazie de a câștiga încrederea consumatorilor români în plățile online, cât și în comerțul online. Analiza cifrelor din sistemul PayU de la un an la altul ne demonstrează că suntem pe un trend ascendent din acest punct de vedere”, a spus Marius Costin, Country Manager PayU România.

„În România, Black Friday este un eveniment cu o identitate proprie, nu este o acțiune de lichidare de stocuri, de o zi, așa cum a fost gândit și cum se desfășoară în SUA” – Marius Costin, Country Manager PayU România.

Numărul de tranzacţii

Numărul de tranzacții a crescut de la aproximativ 56.000 în 2013 la 188.000 în 2016, iar valoarea totală a comenzilor a evoluat de la 18 milioane de lei, în 2013, la peste 113 milioane lei, în 2016.

Produsele IT&C au fost în fiecare an în topul preferințelor de cumpărare de Black Friday și vor rămâne fruntașe și anul acesta. Pe lângă acestea, o altă categorie a început să câștige teren, cea formată din produse precum mobilier, decorațiuni, produse alimentare, produse cosmetice, vinuri și nu numai. Această categorie ocupa doar 5% în 2013, a crescut până la 21% în 2015 și deține aproximativ 30% din totalul vânzărilor de Black Friday de anul acesta.

Sumele pe care le alocă românii pentru achiziţia de produse în Black Friday s-au majorat în ultimii ani, ca urmare a creşterii nivelului de trai, conform evoMAG.

PayU România: Tranzacţii de 113,3 milioane lei

Ediția Black Friday din 2016, desfășurată în zilele 18-20 noiembrie, a generat în jur de 188.000 de tranzacții online în valoare totală de 113,3 milioane lei, cu 67% mai mult decât ediția de anul trecut, conform datelor PayU România, liderul pieței de plăți online.

”Evenimentul Black Friday de anul acesta a depășit așteptările noastre. Pentru o parte dintre comercianți, Black Friday a început la miezul nopții, însă la ora 7:00 dimineața am înregistrat o creștere spectaculoasă în platforma PayU, ajungând în scurt timp la 500 de tranzacții pe minut, de două ori mai multe față de nivelul maxim de anul trecut. Minutul de aur a fost la ora 8:10. Față de anii trecuți am înregistrat o evoluție constantă a plăților online, de-a lungul întregii zile de vineri, dar și peste weekend, ceea ce ne arată o maturitate la nivelul comercianților – o strategie de comunicare foarte bună și o etapizare a ofertelor.” declară Marius Costin, Country Manager PayU România.

„La ora 7:00 dimineața am înregistrat o creștere spectaculoasă în platforma PayU, ajungând în scurt timp la 500 de tranzacții pe minut, de două ori mai multe față de nivelul maxim de anul trecut”,  Marius Costin, Country Manager PayU România.

Din totalul plăților online efectuate în sistemul PayU România, 31% au fost efectuate folosind cardul cu rate.

IT&C, categoria fruntașă

IT&C a rămas categoria fruntașă și anul acesta. 59% din valoarea tranzacțiilor online a fost alocată produselor din această categorie. Față de anul trecut, creșterea a fost de 52,3%.

Produsele din categoria fashion reprezintă 5% din total, cu o creștere de 50,3% față de ediția Black Friday de anul trecut.

Categoria care a înregistrat creșterea cea mai mare este cea formată din produse precum mobilier, decorațiuni, jucării, cărți, produse alimentare, produse cosmetice, vinuri și nu numai. Aceasta reprezintă 29% din totalul vânzărilor, cu o creștere de 125%.

Cel mai mare coș de cumpărături a fost de 143.000 lei, comandă venită din Ungaria. Pe locul 2 și 3 se află tranzacții în valoare de 36.600 lei și 35.000 lei, ambele din România

Coşul mediu: 602 lei

Valoarea coșului mediu de cumpărături de-a lungul întregului weekend a fost de 602 lei, cu 6% mai mare față de ediția precedentă. Produsele IT&C au fost achiziționate cu precădere în prima parte a zilei de vineri, când valoarea medie a coșului de cumpărături a atins nivelul maxim de 832 lei.

Topul țărilor care au comandat din magazinele din România și au plătit online

La ediția Black Friday de anul acesta PayU a procesat plăți din 87 țări. În top 5 țări cu cele mai mari comenzi au fost: Lituania (coș mediu 1.771 lei), Finlanda (coș mediu 1.250 lei), Slovenia (coș mediu 874 lei), Rusia (coș mediu 651 lei) și România (coș mediu 623 lei).

Un studiu evoMAG arată că bărbaţii sunt dispuşi să cheltuiască sumele cele mai mari, iar ponderea celor care şi-au bugetat cumpărături de peste 1.000 de lei de Black Friday este şi mai mare în mediul urban, ajungând la 28%.

Piaţa electro-IT ar putea ajunge la un nivel record istoric în 2016

În 2015, piaţa electro-IT a înregistrat cea mai mare valoare a vânzărilor din istorie, depăşind chiar şi nivelul de dinaintea crizei financiare. Astfel, anul trecut, vânzările de bunuri de folosinţă îndelungată au crescut la 2,3 miliarde de euro, iar anul acesta, ţinând cont de rezultatele bune raportate de retaileri de Black Friday, piaţa ar putea depăşi pragul de 2,5 miliarde de euro.

Conform unui raport GfK, în primele nouă luni ale acestui an, piaţa a crescut cu 13,2% faţă de acelaşi interval din 2015, ajungând la un total de peste 1,64 miliarde de euro.

 

 

Citiți și despre:

O părere la “Black Friday, cea mai importantă zi din an pentru retaileri

  1. Pingback: Black Friday – Cea mai profitabilă zi din an pentru retaileri | Tudor Munteanu Blog

Comentariile nu sunt permise.