Black Friday, un eşec? Românii au cheltuit mai puţini bani decât ar fi vrut

18.12.2015

Românii cumpără mult mai puțin decât intenționează să o facă în perioada reducerilor de Black Friday, reiese dintr-un nou studiu în rândul utilizatorilor români de internet, din mediul urban, realizat de Starcom MediaVest Group și Leo Burnett România, în colaborare cu TNS România.

“Black Friday își pierde din semnificația sa inițială, aceea de vinerea în care comercianții fac cele mai mari reduceri din timpul anului, fiind asociat tot mai mult cu o perioadă de scăderi de prețuri și nu neapărat substanțiale, ce poate ajunge și la câteva săptămâni. Una dintre părerile des întâlnite în rândul respondenților este că nu a existat o reducere semnificativă de preț, că acest Black Friday nu a fost chiar atât de avantajos din punct de vedere financiar”, a afirmat Rodica Mihalache – Head of Consumer & Business Insights, Starcom MediaVest Group.

Studiul a împărțit segmentul utilizatorilor de internet din mediul urban în patru categorii, cel mai mare procent fiind ocupat de Involved Buyers (43%) – cei care au intenționat și au cumpărat de Black Friday. A doua categorie este reprezentată de Black Friday Indifferent (25%) – cei care nu intenționau să cumpere și n-au cumpărat, apoi Lost Buyers (21%) – cei care intenționau să cumpere de Black Friday, dar nu au mai cumpărat. Ultima categorie, Seduced Buyers (10%), cuprinde persoanele care nu intenționau să cumpere inițial, dar în final au achiziționat ceva.

În general, românii care fac cumpărături online de Black Friday și le planifică din timp, însă sunt dispuși să își modifice lista în funcție de oferte: 54% dintre cumpărători au pregătită lista cu obiectele pe care doresc să le achiziționeze, dar aceasta se poate modifica în funcție de oferte; 35% dintre cumpărători știu exact cum arată lista lor de cumpărături; numai 11% dintre cumpărători se decid chiar atunci când află de aceste oferte.

Românii care voiau să cumpere online de Black Friday ar fi fost dispuși să cheltuiască mai mult: 26% dintre cumpărătorii online de Black Friday cheltuie mai puțin de 300 lei, deși numai 9% dintre ei estimează acest lucru inițial.

„Majoritatea celor care intenționează să cumpere cu ocazia Black Friday plănuiesc să se folosească în principal de bani deja existenți, cum ar fi economiile generale sau salariul din luna curentă. Sunt puțini aceia care plănuiesc să contracteze produse financiare special pentru această ocazie. Este interesant de observat însă, că una din patru persoane intervievate își strânge bani sârguincios lună de lună pentru a achziționa produse online cu ocazia Black Friday”, a explicat Andreea Grigoroiu – Consumer Strategist, Starcom MediaVest Group.

După obiectele de uz casnic (în general electrocasnice), românii au cumpărat cel mai mult anul acesta de Black Friday cadouri, acestea fiind singurele produse care rămân constante față de intenția inițială.

„Una dintre concluziile importante ale studiului arată că retailerii nu au fructificat la maxim intenția de cumpărare a vizitatorilor lor. Produsele de valoare mare au cea mai mare intenție de cumpărare, dar numai jumătate dintre cumpărătorii care și-au exprimat interesul pentru acestea chiar ajung în faza de cumpărare. Produsele de valoare mică și medie, printre care cărți, jucării, haine sau cosmetice, înregistrează cea mai bună rată de conversie din intenție în achiziție”, precizează Irina Cărbunescu – Senior Strategic Planner, Leo Burnett România.

 

 

Citiți și despre: