Stiri: Retail

Bucureştiul, în urma principalelor capitale din regiune în ceea ce priveşte stocul modern de retail

23.10.2014

Stocul modern de spații de retail din București este de 902.000 metri pătraţi și include 11 centre comerciale, 7 parcuri de retail și 5 galerii comerciale, sectoarele 6 și 1 fiind cele mai dezvoltate din punct de vedere al stocului de retail modern, potrivit unei analize a DTZ Echinox.

Comparativ cu stocul de spații moderne din afara Capitalei, unde majoritatea spațiilor au fost livrate în perioada 2006 – 2008, în București peste 50% din stocul actual a fost livrat în perioada 2008 – 2010.

Raportul mai arată că densitatea spațiilor moderne de retail la mia de locuitori este de 479 metri pătraţi, sectorul 1 conducând detașat, cu peste 1.000 metri pătraţi la mia de locuitori, înregistrând în același timpi și cele mai ridicate venituri individuale nete lunare.

Sectorul 6 este cel mai dezvoltat

În plus, sectorul 6 este cel mai dezvoltat din punct de vedere al stocului modern de retail, cu aprox. 232.000 metri pătraţi.

Rata medie a chiriei, pentru o suprafață de 100 metri pătraţi, în centrele comerciale prime din București, variază între 50-70 Euro/metri pătraţi/lună în timp ce pentru centrele comerciale secundare chiriile pentru aceeași suprafață, se încadrează în intervalul 25- 45 Euro/metri pătraţi/lună.

”București este cea mai mare Capitală din Europa Centrală şi de Est ca numar de locuitori și cu toate acestea, orașul se află în urma principalelor capitale din regiune din punct de vedere al stocului modern de retail. Anul viitor situația începe să se echilibreze, odată ce stocul modern de retail din Capitală va atinge pragul de 1 milion de metri pătraţi. De altfel, volumul livrărilor anunțat în București pentru 2015 este cel mai ridicat din regiune. Dezvoltările pe segmentul de retail în Budapesta sunt oprite datorită situației legislative, în Praga proiectele anunțate se situează ca nivel la 22% din nivelul anunțat pentru București, iar în Varșovia, cea mai dezvoltată piață de retail din Europa Centrală și de Est, nivelul livrărilor pe acest segment este cu 65% mai scăzut față de nivelul preconizat pentru București’’ – Mihaela Galațanu, Research Specialist DTZ Echinox.

Studiul DTZ Echinox, „Bucharest Retail Market 2014”, oferă informații despre proprietățile moderne de retail din București, o scurtă comparaţie cu principalele capitale europene, precum și date demografice și economice pentru fiecare sector în parte.

Centrele comerciale totalizează 54% din stocul total

Centrele comerciale totalizează 54% din stocul total, iar parcurile de retail și galeriile comerciale reprezintă 35%, respectiv 11% din stoc.

În București, volumul total al livrărilor de spaţii moderne de retail anunțat pentru perioada 2015 – 2016 este de 187.000 metri pătraţi.

Anul viitor urmează a se livra centrul comercial Mega Mall, proiect cu o suprafață închiriabilă de 72.000 metri pătraţi, dezvoltat de NEPI în sectorul 2 și galeria comercială Auchan Tricodava, cu o suprafață închiriabilă de 21.000 metri pătraţi, dezvoltată de Immochan în sectorul 6. Pentru 2016 este anunțată livrarea centrului comercial ParkLake Plaza, cu o suprafață închiriabilă de 69.000 metri pătraţi, dezvoltat de Sonae Siera și Caelum Development în sectorul 3 și a proiectului Veranda Shopping Center, cu o suprafață închiriabilă de 25.000 metri pătraţi, dezvoltat de Prodplast Imobiliare în sectorul 2.

Comparativ cu principalele capitale din Europa Centrală și de Est, Bucureștiul se situează pe primul loc în ceea ce privește nivelul total al livrărilor de spații moderne de retail planificat pentru perioada 2015 – 2016. Cu toate acestea, densitatea spațiilor moderne de retail la mia de locuitori în capitală va continua să se situeze sub nivelul înregistrat în principalele capitale din regiune.

În prezent, densitatea spațiilor moderne de retail la mia de locuitori în București este de 479 metri pătraţi, fiind preconizată să ajungă până la sfârșitul anului 2016 la 578 metri pătraţi.