Care sunt drepturile consumatorilor români?

30.10.2013

Atenție la pachetele turistice și cumpărăturile online – sfaturi utile. Marile greșeli ale românilor, cu privire la bunurile sau serviciile pe care le achiziționează, le fac din cauza faptului că oamenii nu sunt informați corespunzător atunci când le cumpără sau nu știu care le sunt drepturile după ce au plătit deja pentru un lucru care nu se ridică la standardele promise de producător ori comerciant.

Informarea înainte de achiziționare se poate face destul de ușor, cu multă atenție atunci când se alege un produs ori serviciu pentru a afla cât mai multe detalii importante despre respectivele alegeri. Rămân însă problemele legate de pașii ce trebuie parcurși atunci când “socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg” sau, mai simplu spus, atunci când promisiunile înscrise în contract sau, după caz, pe etichete nu sunt reale.

Primul pas pe care un client nemulțumit trebuie să îl facă este să pună pe hârtie care sunt promisiunile oferite de comerciant și care sunt nemulțumirile sale. În cazul în care acestea sunt total diferite atunci este momentul unei reclamații, dar nu direct către autoritatea competentă (de cele mai multe ori fiind vorba despre comisariatele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului) ci către departamentul de relații cu clienții al comerciantului. Acest departament are obligativitatea unui răspuns într-un termen maxim situat între 15 și 30 de zile, tocmai de aceea este recomandat să vă exprimați cât mai clar, atât privind neconcordanța așteptărilor și a promisiunilor, cât și privind dorințele. Se poate solicita, după caz, returnarea sumei de bani plătită sau schimbarea produsului ori chiar oferirea altor produse care se ridică la standardele menționate de clienți. Așadar, o astfel de cerere ar trebui să conțină, cât mai clar ceea ce pretindeți: despăgubiri, scuze, repararea produselor, înlocuirea lor sau restituirea contravalorii.

Foarte important este ca la cerere să fie atașate copii (niciodată originalele) ale documentelor importante. Tocmai de aceea suntem sfătuiți să nu pierdem bonurile de casă, contractele sau certificatele de garanție, facturile ori chitanțele și nici instrucțiunile de folosire. Toate acestea vor fi foarte utile în momentul în care vă vedeți nevoiți să vă construiți baza de la care să pornească o reclamație viabilă.

În cazul în care răspunsul departamentului de relații cu clienții nu este unul mulțumitor este cazul să vă adresați cu o reclamaţie la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor sau la Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor al Municipiului Bucureşti, în funcție de raza teritorială în care își desfășoară activitatea operatorul economic. Atenție nu este vorba despre comisariatul de care aparțineți după raza teritorială a domiciliului clientului. Mai exact, dacă produsele au fost achiziționate din alt județ, atunci reclamația trebuie să ajungă la comisariatul din județul respectiv.

Cum se depun reclamațiile?

Reclamaţiile şi sesizările se fac în format scris sau în format electronic şi se transmit prin poştă clasică sau electronică la sediile comisariatelor judeţene sau se depun personal. Toate se pot face doar în nume personal și trebuie să conțină informații precise și documente care să ateste neregulile: de la factură fiscală, la contract sau garanție ori alte documente utile.

În cazul în care întâmpinați probleme cu privire la modalitatea de a redacta o reclamație sau nu știți exact ce ar mai trebui atașat la aceasta vă stă la dispoziție numărul INFOCONS, o linie telefonică cu tarif normal, 021.9551, unde veți primi sfaturi cu privire la drepturile consumatorilor și alte informații necesare.

Servicii turistice

Pentru că se apropie vacanța Sărbătorilor de Iarnă și pentru că mulți români vor alege să-și petreacă această perioadă într-o scurtă vacanță, Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor ne sfătuiește să fim foarte atenți la contractele semnate cu agențiile de turism. În primul rând agentul de turism este obligat să ofere, în scris, în limba română, detalii corecte și complete despre vacanță (de exemplu: broșuri sau adrese de site-uri). Materialele trebuie să conțină toate informațiile relevante despre costuri, modalități de plată, călătorii planificate, locul deplasării, standarde de confort, mese incluse și orice altceva relevant și necesar. În cazul în care nu sunt toate informațiile trecute în contract atunci clientul nu trebuie să-l semneze.

Toate prețurile fixate în contract nu pot fi modificate cu mai puțin de 20 de zile înainte de plecarea în călătorie. În cazul în care prețurile cresc cu peste 10%, indiferent de motivele majorării, se poate rezilia contractul. În același timp, agenția de turism are obligația de a rambursa toate sumele achitate, inclusiv comisionul. Din momentul rezervării vacanței, agenția de turism nu poate interveni cu schimbări majore, cum ar fi schimbarea hotelului sau a datelor călătoriei în afară de cazul în care clientul a fost de acord cu aceste schimbări, în scris.

Dacă, totuși, există probleme, chiar și atunci când vacanța a început, agenția de turism are anumite obligații:

  • Să ofere alternative corespunzătoare, fără majorarea prețurilor,
  • Să returneze diferența între sumele plătite și serviciile efectiv prestate în timpul călătoriei,
  • Dacă, din motive întemeiate, nu se acceptă alternativele propuse, trebuie asigurat transportul de către agenție, fără costuri suplimentare, la locul de plecare sau în altă parte, cu acceptul clientului.

Cumpărături online

Noiembrie este luna cu cele mai multe și mai ridicate reduceri, mai ales în magazinele online.

Black Friday este ziua celor mai mari reduceri. Inițial, aceasta era marcată în Statele Unite ale Americii, dar acum câțiva ani și magazinele online românești au început să ofere clienților reduceri impresionante în prima zi de vineri după sărbătoarea americană Ziua Recunoștinței.

Black Friday pică anul acesta pe 29 noiembrie, așadar pregătirile sunt în toi pentru marii comercianți online care au anunțat deja că vor oferi multe produse la prețuri mai mici cu până la 90% la finalul lunii. Acest lucru se traduce automat prin vânzări record, dar și prin multe nemulțumiri din partea clienților care nu au primit produsele la calitatea dorită.

La ce trebuie să fim atenți când cumpărăm produse online?

  • verificați dacă pe site este indicată în mod vizibil identitatea completă a comerciantului, date precum o adresă exactă, un număr de telefon de contact pot face diferența,
  • o căutare despre magazinul online nu este niciodată fără rezultat, sunt forumuri sau alte site-uri unde clienții mai vechi au postat păreri despre seriozitatea magazinului,
  • contactați comerciantul pentru a cere informații suplimentare asupra produsului sau serviciului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare dacă nu sunteți lămuriți cu adevărat din informațiile publicate,
  • verificați dacă site-ul afișează condițiile generale de vânzare, o etichetă sau o marcă de calitate,
  • trebuie să aveți posibilitatea de a consulta detaliile comenzii și prețul total și de a corecta eventualele erori înainte de confirmarea finală
  • citiți condițiile generale de vânzare,
  • verificați cum sunt utilizate datele furnizate în momentul achiziționării produselor,
  • salvați local pe computer sau printați confirmarea comenzii.

 

Citiți și despre:

  • Perfect Tour – vacanțele se anunță perfecte Perfect Tour – vacanțele se anunță perfecte Perfect Tour, prima companie românească de Business Travel Management care furnizează serviciile la nivel regional. Perfect Tour a luat naștere în anul 2004 și de atunci a evoluat de la an la an, devenind în […]
  • România, piața gazelor de șistRomânia, piața gazelor de șist România – pe locul trei în clasamentul european după rezervele de gaze de șist. Cea mai nouă cercetare, US Energy Information Agency (EIA), făcută publică în iunie anul acesta, arată că gazul de şist […]
  • Cum organizezi ședințe constructive?Cum organizezi ședințe constructive? Care sunt pașii care trebuie urmăriți pentru ședințe de lucru eficiente. Una dintre marile probleme ale managerilor din marile corporații  este legată de ședințele dese și care, de cele mai multe ori, […]
  • Cele mai mari greșeli atunci când începi o nouă afacereCele mai mari greșeli atunci când începi o nouă afacere La început de drum, orice pas greșit poate să cauzeze probleme iremediabile. Cei mai optimiști oameni de afaceri sunt antreprenorii. Aflați la început de drum, viziunea acestora este extrem de puternică și […]
  • Modalități simple pentru dezvoltarea afacerilorModalități simple pentru dezvoltarea afacerilor Cum îți crești afacerea în 2014, fără a investi mai mult decât anul trecut? Efectele crizei economice încă se fac resimțite la multe dintre companiile din România și nu numai, dar 2014 este anul în care toți […]