Care sunt efectele reducerii TVA-ului la alimente de la 1 iunie?

Care sunt efectele reducerii TVA-ului la alimente de la 1 iunie?

01.06.2015

Consumatorii, autoritățile, dar și retailerii primesc cu brațele deschise noile reglementări. Începând cu 1 iunie, TVA-ul la alimente, băuturi care nu sunt alcoolice, produse alimentare pentru animale și păsări, semințe, plante și ingredientele utilizate în prepararea alimentelor se reduce la 9%, iar acest lucru aduce mari schimbări în industria alimentară și nu numai.

Vestea a fost primită cu bucurie atât de consumatori, cât și de companiile care își desfășoară activitatea în domeniu, iar asociațiile de profil și instituțiile de cercetare sunt de comun acord că această schimbare va aduce cu siguranță o creștere simțitoare a consumului.

Costuri versus rezultate

Autoritățile locale susțin că măsura scăderii TVA-ului la produsele alimentare presupune un cost de nu mai puțin 5 miliarde de lei pe an de la bugetul de stat. Chiar dacă suma este una foarte ridicată, aceasta este una sustenabilă, spun oficialii, mai ales având în vedere faptul că 3.3 miliarde de lei au fost deja încasați în primul trimestru al acestui an.

De cealaltă parte însă, asociațiile de profil susțin că vestea este cea mai bună din ultimii ani, ajutând cu siguranță la o revenire a consumului. Potrivit ROMALIMENTA, măsura va limita evaziunea fiscală din domeniu, iar acest lucru va aduce o concurență echitabilă pentru jucătorii de pe piață. În plus, efectele pozitive ale unei creșteri a consumului va avea un efect pozitiv în nivelul de trai și, deci, la starea generală de sănătate a populației. Cum cele mai multe materii prime pentru produsele alimentare comercializate în România provin din țara noastră, măsura va susține și agricultura locală, iar în acest timp încasările la bugetul de stat nu vor avea de suferit. Din contră, oficialii ROMALIMENTA susțin că dezvoltarea unor sectoare din industria alimentară va conduce la o majorare a sumelor pentru taxe și impozite, deci într-un final la încasări mai ridicate pentru bugetul de stat.

Și jucătorii de pe piața lactatelor au primit vestea cu brațele deschise, mai ales după eliminarea cotelor, de la 1 aprilie, dar și companiile din sectorul de carne ce solicită măsuri urgente pentru reglementarea prețurilor de ani de zile.

Modificarea TVA-ului este una dintre cele mai importante măsuri menită să dezvolte economia locală și care este destinată mai ales clasei de mijloc. După creșterea TVA-ului de la 19% la 24% în 2010, evaziunea fiscală a atins cote alarmante pe plan local, iar micșorarea la 9%, nivel prezent și în multe alte țări membre ale Uniunii Europene, va conduce la o relaxare a sectorului de activitate, spun analiștii.

Prețuri majorate?

Oficialii susțin că prețurile la produsele alimentare se vor micșora cu cel puțin 10% de la 1 iunie. În tot acest timp însă, consumatorii români au început să acuze marile lanțuri de magazine că au recurs la o creștere artificială a prețurilor înainte de implementarea noilor norme privind TVA-ul. Cu toate acestea, potrivit Institutului Național de Statistică acuzațiile sunt unele nefondate.

Datele oficiale arată că majorările de cost au fost înregistrare doar la legume și fructe, dar acest lucru nu este cauzat de micșorarea TVA-ului, ci de faptul că prețurile din acest sector au o volatilitate foarte ridicată. În plus, rata medie lunară a inflației, în primele trei luni ale anului, în cazul prețurilor alimentare a fost de 0.5%, în creștere cu 0.2% față de cea înregistrată anul trecut în aceeași perioadă.

Cost nou sau vechi?

Luna iunie este una specială pentru toate lanțurile de magazine din România. Autoritățile au anunțat faptul că cele mai multe vor afișa la raft atât prețul vechi, cât și cel nou, odată cu scăderea costurilor. Această măsură este dedicată informării clienților privitor la efectul imediat al scăderii TVA-ului.

Mai mult decât atât, potrivit datelor de la Ministerul Agriculturii, multe lanțuri de magazine au decis înghețarea prețurilor în ultima perioadă, cu scopul de a menține încrederea clienților și de a nu cauza semne de întrebare cu privire la motivul fluctuațiilor de cost.

Reacția retailerilor

Primul retailer din România care a susținut public reducerea TVA-ului la produsele alimentare și care a implementat și măsuri importante în acest sens este Profi. În toate magazinele a fost redus deja prețul la mai multe produse, încă din ultima zi a lunii aprilie. Magazinele Profi sunt prezente în peste 138 de localități, iar măsura a fost una cu efecte imediate în vânzări, spun oficialii.

Și alte lanțuri de magazine s-au alăturat mișcării. Ultimele 10 zile ale lunii Mai au reprezentat pentru Auchan o reducere la peste 1.000 de produse alimentare marcă proprie. Prețurile au fost scăzute cu 12.1%, iar de la începutul lunii Mai lanțul de magazine a anunțat că toate prețurile la produsele alimentare prezente în magazine au fost înghețate.

Măsura privind înghețarea prețurilor produselor a fost impusă și în unitățile BILLA. Compania a anunțat că susține reducerea TVA-ului la alimente și că scăderea se va reflecta direct în costurile de la raft.

Preferințele românilor

Măsurile vor avea un impact major în buzunarul românilor, dar și asupra coșului lor de cumpărături. Potrivit unei cercetări CAWI-Bus, realizată de Exact Cercetare și Consultanță în luna februarie 2015, 47% dintre români cumpără produse alimentare la doar două, trei zile, iar 28% dintre ei achiziționează zilnic alimente.

75% dintre români au cumpărat, la ultima vizită în magazine, fructe și legume, 64% produse lactate, 61% produse de panificație, 47% dulciuri și deserturi și 47% băuturi non-alcoolice. În ceea ce privește topul magazinelor frecventate de români în ultimul an acesta este condus de Kaufland, cu 81%, urmat de Lidl și Auchan, cu 77% și 65%. Suma de bani lăsată la casă în urma cumpărăturilor este de cel mult 300 de lei, doar 8% dintre cei din mediul urban spun că au cheltuit mai mult. 25% dintre consumatorii români au plătit până în 100 de lei la cumpărături, tot 25% au avut un buget de până în 200 de lei și doar 11% au scos din buzunar între 200 și 300 de lei.

 

 

Citiți și despre: