Cât de prietenos va fi mediul local de afaceri, în următorii ani?

13.05.2015

Peste jumătate (55%) dintre antreprenorii români consideră că în maximum 10 ani România va oferi un mediu prietenos pentru afaceri , în timp ce 62% dintre antreprenori afirmă că educația antreprenorială s-a îmbunătățit în România în ultimul an, arată raportul EY „Antreprenorii vorbesc – Barometrul antreprenoriatului românesc 2015”.

În plus, 34% dintre antreprenorii români care au răspuns chestionarului EY se așteaptă ca ţara noastră să ofere un mediu prietenos pentru dezvoltarea afacerilor într-un orizont mediu de timp (5-10 ani), în timp ce 21% dintre ei se așteaptă ca acest lucru să se întâmple într-un orizont scurt de timp (3-5 ani).

Dacă 55% dintre antreprenori indică un orizont de maximum 10 ani, un procent de 19% dintre antreprenori sunt mult mai pesimiști. Ei consideră că România are nevoie de cel puțin 30 de ani pentru a deveni un mediu pro-business.

“Ne-am propus ca prin realizarea anuală a acestui studiu să contribuim la o înțelegere mai bună a mediului în care iau naștere și se dezvoltă companiile românești: ce funcționează sau merge în direcția bună și ce nu funcționează așa cum și-ar dori antreprenorii. Sperăm, astfel, să ajutăm oamenii de afaceri să fie mai informați, în timp ce alte părți interesate (instituții publice, incubatoare și acceleratoare de afaceri, finanțatori, educatori etc.) să obțină o imagine de ansamblu a mediului antreprenorial românesc, care să îi ajute în determinarea acțiunilor viitoare ce vizează sprijinirea antreprenorilor”, a spus Alexandru Lupea, Assurance Partner și Strategic Growth Markets Leader, EY România.

Marele obstacol

Totodată, aproape 50% dintre respondenți indică aspectele de natură fiscală, precum impredictibilitatea reglementărilor, complexitatea fiscalizării și nivelul taxelor, ca reprezentând cel mai mare obstacol în crearea și dezvoltarea unei afaceri în ţara noastră.

„Din analiza cuvintelor utilizate de antreprenori pentru a indica obstacolele cele mai importante în dezvoltarea afacerilor, se observă faptul că lipsurile le marchează activitatea, fie că este vorba despre lipsa predictibilității fiscale, a resurselor umane calificate, a susținerii antreprenorilor de către administrațiile locale și centrale, lipsa incubatoarelor de afaceri sau a resurselor financiare”, conform reprezentanţilor EY.

Din cei 5 piloni care sprijină dezvoltarea antreprenoriatului, educația și formarea antreprenorială reprezintă singurul factor perceput de majoritatea antreprenorilor ca având o evoluție pozitivă. Astfel, 62% dintre antreprenori consideră că acest factor s-a îmbunătățit în ultimul an, față de 58% în ediția din 2014.

În plus, 42% dintre cei chestionaţi au indicat o îmbunătățire a culturii antreprenoriale. 37% cred că ajutorul oferit de organizațiile specializate în dezvoltarea antreprenoriatului a cunoscut o evoluție pozitivă iar 30% că accesul la finanțare s-a îmbunătățit. Doar 20% dintre aceştia consideră că reglementarea și fiscalizarea au cunoscut o evoluție pozitivă în 2014.

De ce măsuri este nevoie?

În viziunea antreprenorilor, top 5 măsuri guvernamentale care ar susține dezvoltarea afacerilor românești pe termen scurt sunt:

– reducerea poverii fiscale și acordarea de facilități fiscale (45%),
– reducerea birocrației și simplificarea legislației, în special a Codului fiscal (15%),
– oferirea de garanții de stat pentru credite, mai ales pentru start-up-uri (8%),
– îmbunătățirea colaborării și comunicării între mediul public și cel privat (7%)
– stabilitatea mediului fiscal (5%).

Raportul mai arată că accesul la finanțare este în continuare o problemă majoră: 82% dintre respondenți consideră accesul la finanțare dificil sau foarte dificil, în scădere cu 6 puncte procentuale față de ediția anterioară a studiului.

Barierele în abordarea antreprenoriatului

Frica de eşec rămâne una dintre barierele semnificative pentru abordarea antreprenoriatului. Un procent de 65% dintre antreprenori consideră că eșecul în afaceri este penalizat de societatea românească, fiind perceput ca o barieră pentru viitoarele proiecte de afaceri (37%), o nereușită în carieră (17%) sau indică lipsa abilităților necesare pentru a fi antreprenor (11%).

Programele specifice de educaţie antreprenorială (56% dintre răspunsuri) sunt pentru întreprinzătorii români cele mai reprezentative pentru îmbunătăţirea percepţiei asupra antreprenoriatului ca alegere de carieră în rândul tinerilor. Pe locul al doilea, cu 22% dintre opțiuni și în creștere față de anul trecut, s-au situat programele guvernamentale care susțin antreprenoriatul.

„Antreprenoriatul este una dintre forțele majore care schimbă lumea așa cum o știm, manifestându-se din ce în ce mai puternic în țările cu tradiție antreprenorială, dar și în țările emergente. Antreprenoriatul se schimbă și el, tot mai mulți tineri înființându-și propria companie. Aproape 50% dintre antreprenorii de la nivel mondial au între 25-44 de ani. De asemenea, tinerii între 25-34 de ani sunt cea mai antreprenorială grupă de vârstă. Provocarea majoră pentru tinerii și antreprenorii români este să țină pasul cu aceste evoluții rapide care au loc la nivel mondial. Aceeași provocare o au în egală măsură și instituțiile publice. Problemele legate de reglementare (complexitatea fiscalizării, birocrația, lipsa predictibilității fiscale) sunt cele mai presante aspecte pentru IMM-urile românești, față de creșterea bazei de clienți, care reprezintă cea mai importantă problemă pentru IMM-urile din Uniunea Europeană”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România.

 

 

Citiți și despre: