Cât de profitabile sunt afacerile din retail în România?

01.09.2017

Efervescența de pe piața de retail din România este, și în 2017, cu adevărat spectaculoasă. În fiecare săptămână se anunță noi inaugurări de magazine, deschideri care sunt susținute de un avans remarcabil al consumului. Efervescența de pe piața locală de retail este și în acest an cu adevărat spectaculoasă, iar marii retaileri internaționali care dețin bugete importante pentru investiții se concentrează pe România.

Nici în trecutul recent situația nu a fost diferită, însă anul acesta se pare că avansul consumului în România determină și mai mult companiile de retail să deschidă noi centre comerciale sau magazine.

Randamentul proprietăților comerciale din România

Proprietățile comerciale din România sunt atractive la ora actuală pentru randamentul superior pe care o investiție îl poate aduce, comparativ cu alte pieţe din Europa, în principal.  Așadar, randamentele din sectorul retailului sunt de 6,75% în Bucureşti, comparativ cu 6% în Budapesta şi 4,75% în Varșovia. În plus, situația este cât de cât similară și în celelalte mari orașe din România.

Randamentul investiţional reprezintă un indicator folosit în piaţa imobiliară pentru a determina profitabilitatea unei proprietăţi. Valoarea acestuia se calculează prin scăderea costurilor anuale de operare a clădirii vizate din chiria anuală generată de imobil, iar rezultatul se împarte la valoarea proprietăţii.

Volumul tranzacţiilor cu proprietăţi comerciale a avansat cu 43% în prima jumătate din 2017, atingând o valoare de circa  530 de milioane de euro, fiind impulsionat în special de tranzacţiile cu portofolii de retail, conform unui studiu realizat de Cushman & Wakefield Echinox.

Afacerile și profitabilitatea din retail

De asemenea, un raport al companiei de cercetare GfK estimează o creștere a cifrei de afaceri pentru retailul din România de 10% în 2017, comparativ cu anul precedent.

Prognoza pentru țara noastră este cu atât mai bună cu cât, la nivel European, este estimată o creștere medie de 1,5%.

Anul trecut, potrivit raportului citat, profitabilitatea spațiilor comerciale a crescut cu aproape un procent la nivelul Uniunii Europene. Așadar, ratele de profitabilitate au crescut în Europa Centrală și de Est pe fondul unei mai bune stări de spirit a consumatorilor și a ratelor predominant peste medie de creștere a retailului.

Extinderile și deschiderile de magazine de mari dimensiuni au contribuit, de asemenea, la creșterea profitabilității spațiilor.

Dacă în ceea ce privește cifra de afaceri retailul românesc performează foarte bine în comparație cu ce se întâmplă la nivel european, când vorbim de spațiul comercial aferent unui locuitor acesta se află încă sub media europeană, la 0,7 metri pătrați și cu o profitabilitate de sub 2.500 euro pe metru pătrat.

În România, spațiile comerciale dețin o profitabilitate de sub 2.500 euro pe metru pătrat

Câți metri pătrați de mall-uri există în România

Stocul de retail modern din București a ajuns, la finalul anului trecut, la 1,225 milioane de metri pătrați, după ce dezvoltatorii au finalizat două centre comerciale noi cu o suprafață închiriabilă de aproape 100.000 mp, gradul de ocupare al proiectelor comerciale ridicându-se la 96%.

AFI Europe România a încheiat primul semestru din 2017 cu un venit operaţional net de 24,7 milioane euro, în creştere cu 11,5%, iar cel mai mare mall al grupului, AFI Cotroceni, a anunţat că vânzările retailerilor s-au majorat cu 2% în perioada aprilie-iunie, faţă de perioada similară a anului trecut.  În cazul centrului comercial AFI Ploieşti, vânzările retailerilor s-au majorat cu 19% în trimestrul al doilea şi cu 16% în primele șase luni ale lui 2017.

De asemenea, la sfârșitul anului 2016, stocul de retail modern din afara Capitalei era de 2,3 milioane de metri pătrați, reprezentând aproximativ 65% din totalul existent în țara noastră, potrivit studiului DTZ Romania Retail Regional Cities. Primele șase orașe din România după numărul de locuitori, Cluj-Napoca, Timișoara, Iași, Constanța, Craiova și Brașov, considerate orașe primare, au un stoc de retail modern cumulat de 923.000 de metri pătrați. Acest nivel reprezintă nu mai puțin de 40% din stocul total existent în afara Capitalei, conform datelor DTZ Echinox.

În plus, pentru 2017 urmează să fie livrați încă aproximativ 130.000 mp de spații moderne de retail, cel mai mare proiect anunțat fiind Râmnicu Vâlcea Mall, un centru comercial dezvoltat de NEPI, care va avea o suprafață închiriabilă de 28.000 mp.

În ceea ce privește Capitala, Sectorul 6 continuă să dispună de cea mai mare suprafață de spații comerciale moderne din București, ajungând la un stoc cumulat de 301.000 de metri pătrați la finalul anului 2016.

Centrul comercial Mega Mall a avut o creștere medie de peste 31% a cifrei de afaceri, după primul an de activitate

Pe a doua poziție în București se află sectorul 3 – cartierele Titan, Vitan, Dristor –  cu un stoc de 270.000 mp, astfel că în cele două zone sunt concentrate 47% din spațiile de retail modern din București.

Carrefour a raportat în România o cifră de afaceri netă de 1,501 miliarde de euro la nivelul anului 2016, în creștere cu 23,5% față de anul anterior. În retailul local o singură rețea de supermarketuri are afaceri peste acest prag – Kaufland, cu afaceri ce depășesc 2 miliarde de euro.

Creștere importantă a afacerilor din retail

Ultimele date statistice publicate de INS privind afacerile din retail arată că în luna mai 2017, comparativ cu luna mai 2016, s-a înregistrat o creştere cu 14%, ca urmare a creşterilor înregistrate la vânzările de produse nealimentare (+15,4%), vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+13,3%) şi la retailul carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+12,7%).

Afacerile din retail au avansat cu 14% în luna mai a anului curent, conform datelor Institutului Național de Statistică

Puterea de cumpărare în România, sub media europeană

Cu toate acestea însă, puterea de cumpărare în România este printre cele mai mici din Europa. Situația este asemănătoare și în alte țări, precum Ucraina, Bulgaria, Serbia, Bosnia-Herțegovina, Macedonia, Albania și, parțial, Turcia, conform unui studiu realizat de GfK.

Regiunile din țara noastră unde puterea de cumpărare înregistrează un mic salt față de restul țării sunt București și județele Cluj, Timiș, Arad, Alba, Sibiu, Brașov, Prahova, Argeș.

Așadar, în concluzie, se poate spune că în România încă nu s-a ajuns la o maturitate pe piața de retail, mai existând loc de creștere, în timp ce puterea de cumpărare mai poate avansa și ea, în contextul creșterii economice raportate de țara noastră.

 

 

Citiți și despre: