Cât investesc companiile româneşti pentru promovarea pe reţelele sociale

29.10.2014

Bugetele de promovare pe reţelele de socializare ale companiilor româneşti sunt destul de mici, cu toate că în acest an 58% dintre acestea utilizează social media pentru a se promova.

Totuşi, procentul acestor companii este în scădere, în 2013 nivelul fiind de 78%, potrivit unul studiu realizat de Total Soft şi EY România, „Social media şi mediul de afaceri românesc 2014”.

“Este vizibilă, în răspunsurile colectate în acest an referitoare la utilizarea reţelelor sociale online, o tendinţă de maturizare a pieţei şi de abordare mai segmentată şi “la rece” a acestor reţele. Bugetele însă rămân încă mici, cu doar 8% dintre companii având bugete anuale mai mari de 10000 euro dedicate social media. Această realitate coexistă cu o conştientizare a eficienţei demersului de marketing în cadrul acestor reţele sociale online: nu mai puţin de 70% dintre respondenţi consideră eficient marketing-ul în social media,” a declarat Elena Badea, Director de Marketing, EY România.

Conform raportului, 42% dintre companiile locale au investit sub 1000 de euro în promovarea în ultimul an, 15% între 1000 și 3000 de euro, iar 23% au investit mai mult de 3000 de euro pentru promovarea pe reţelele de socializare. În plus, 20% dintre respondenți, un nivel destul de important, au spus că nu știu cât au investit companiile lor în ultimul an.

Facebook îşi conservă supremaţia

Raportul arată că reţeaua LinkedIn înregistrează cea mai mare creştere dintre reţelele analizate (de plus 21 puncte procentuale) în utilizarea de către companiile româneşti respondente pentru promovarea produselor şi serviciilor oferite.

În acelaşi timp, Facebook îşi conservă supremaţia, cu 93% rată de utilizare în 2014, în scădere faţă de 95%, anul trecut.

Cel mai mare declin îl înregistrează YouTube, de 14 puncte procentuale, până la 29% rată de utilizare.

„Peste 70% dintre companiile româneşti nu au văzut potenţialul promovării pe reţelele sociale înainte de anul 2011. Întrebaţi de cât timp au început să integreze reţelele sociale în funcţia de marketing a companiei, oamenii de afaceri şi directorii de marketing şi comunicare respondenţi au bifat în măsură cea mai mare intervalul de timp 1-2 ani, urmat de cel de 2-3 ani”, se arată în raportul citat.

Timpul alocat, în scădere

Şi timpul alocat comunicării pe reţelele sociale înregistrează o tendinţă de scădere. Astfel, dacă intervalul de 1-5 ore îşi păstrează acelaşi procentaj de respondenţi (54%), numărul celor care folosesc reţelele sociale mai mult de 20 ore pe săptămână este în scădere. Aceşti respondenţi au intrat acum în intervalul 6-20 de ore dedicate săptămânal prezenţei companiei pe social media.

În plus, frecvența de utilizare a rețelelor de socializare a scăzut şi ea. Anul acesta, doar 41% din companii spun că utilizează social media zilnic, cu 8% mai puțin decât anul trecut

„Cresc însă procentele celor care utilizează social media o dată la 2-3 zile de la 15% în 2013 la 23% în 2014, de asemenea crește frecvența utilizării săptămânale a comunicării prin social media de la 21% la 22%. Zona de rezistență a celor care utilizează social media o dată la câteva luni se păstrează și ea la 9%”, precizează realizatorii studiului.

În ciuda acestor date, 72% dintre companiile chestionate spun că utilizarea reţelelor sociale va crește, doar 1% considerând că utilizarea se va reduce.

Cei mai mulți cei intervievaţi, 64% își administrează singuri campaniile pe social media. Totuşi anumite segmente din campanie sunt externalizate de peste 50%. Este vorba de designul şi dezvoltarea, dar şi de crearea de conţinut.

Citiți și despre: