Câte companii folosesc facilitatea fiscală oferită de Legea sponsorizării?

27.11.2015

Cu toate că facilitatea fiscală oferită de Legea sponsorizării este cunoscută de majoritatea (87%) IMM-urilor, doar 52% dintre acestea spun că au direcționat fonduri cu ajutorul acestui mecanism către sectorul neguvernamental în anul 2014 – conform sondajului „Cum văd ONG-urile și IMM-urile legea sponsorizării?”, realizat de HOSPICE Casa Speranței, EY Romania și Asociația pentru Relații Comunitare.

Astfel, conform raportului, cele mai multe companii au direcționat fondurile către educație (27%), protecție socială (20%), sănătate (19%), sport (17%), în timp ce doar 11% pentru artă și 6% pentru mediu.

Spre deosebire de 2014 când 86% dintre ONG-uri cunoșteau această facilitate fiscală și 14% care nu o cunoșteau, în 2015 procentul celor o cunosc crește la 90% în timp ce 10% spun nu o cunosc.

„Principala metodă folosită de ONG-uri ca să convingă companiile să își redirecționeze banii prin facilitatea 20% este apelarea la prieteni comuni sau cunoscuți, contactul direct/în persoană, urmat de contactul prin telefon și de solicitarea directă prin poșta electronică. În răspunsurile primite de la ONG-uri, cea mai des menționată persoană care se ocupă de promovarea facilității 20% este președintele organizației”, se arată în studiul citat.

Potrivit datelor ANAF, anul trecut, 137.909 de societăți comerciale au realizat profit. Dintre acestea doar 28.545, reprezentând 21% din total, au înregistrat cheltuieli de sponsorizare, mecenat sau cu burse private, suma totală direcționată anul trecut fiind de peste 554 de milioane de lei.

Din analiza datelor, HOSPICE Casa Speranței, EY România și ARC au ajuns la concluzia că suma totală care putea fi direcționată de companii către sectorul non-profit prin sponsorizare în 2014 ajunge la 1.412.412.395 de lei, echivalentul a 318 milioane de euro.

„Cu o treime din acești bani, s-ar putea construi în România 16 de centre de îngrijiri paliative, care să ofere servicii gratuite pentru 32.000 de persoane cu boli incurabile pe o perioadă de 12 luni”, a arătat și Laszlo Bodor (foto), Director de Fundraising și Comunicare la HOSPICE Casa Speranței.

Legea Sponsorizării nr. 32/1994 este în vigoare în România de 21 de ani şi permite societăților comerciale să direcționeze fără niciun cost până la 20% din impozitul pe profit către organizații neguvernamentale, în limita a 0,3% din cifra de afaceri.

Această facilitate fiscală este încă puţin cunoscută în rândurile companiilor – doar 21% dintre firmele care au realizat profit în 2014 au utilizat-o pentru a direcționa fonduri către organizațiile non-guvernamentale.

„Vestea bună pentru anul viitor legat de sponsorizări este că plafonul de 0,3% din cifra de afaceri va crește la 0,5%, ceea ce permite o creștere semnificativă a sumelor care pot fi direcționate către organizații neguvernamentale. Astfel, începând cu anul 2016, companiile care doresc vor putea contribui şi mai mult la proiecte pentru dezvoltarea comunităţilor în care operează. În plus, Codul fiscal prevede posibilitatea reportării de la un an la altul, în decursul unei perioade de 7 ani, a cheltuielilor de sponsorizare eligibile pentru credit fiscal (diminuare a impozitului pe profit de plată). Prevederea, care este deja în vigoare, dă practic sponsorului posibilitatea de a-și recupera în viitor, pe seama creditului fiscal, întreaga sumă acordată cu titlu de sponsorizare, chiar dacă nu a obţinut profit în anul fiscal de referință”, a afirmat Mihaela Vasilescu, Manager Asistență Fiscală la EY România.

 

 

Citiți și despre: