Câţi copii fac afaceri în România?

01.06.2015

În România, peste 500 de copii sunt implicaţi, în calitate de acţionari, în firmele locale. Cei mai mulţi deţin afaceri în domeniul comerţ, hoteluri şi restaurante, arată o analiză realizată KeysFin. Astfel, business-ul nu are limită de vârstă, tot mai mulţi copii implcându-se în afaceri, potrivit datelor de la Registrul Comerţului, analizate de economiştii de la KeysFin.

Statistica arată că, în perioada 2009-2014, numai puţin de 556 de minori au fost înregistraţi oficial ca acţionari la 153 de firme din diverse domenii de activitate.

Recordul în materie a fost atins anul trecut când erau înregistraţi 379 de copii-acţionari. Analiza mai remarcă faptul că, de la an la an, numărul copiilor implicaţi în afaceri a crescut exponenţial, de la 25 înregistraţi în 2009, la 32 în 2012 şi 77 în 2013.

Excepţiile le-au reprezentat anii de criză (2010-2011), când au fost înregistraţi 21 respectiv 22 de minori – acţionari.

“Statistica demonstrează câteva tendinţe care se definesc tot mai bine în business-ul românesc. Avem de-a face, în primul rând, cu perspectivele unui schimb de generaţii – sunt mulţi părinţi care încearcă să-şi înveţe copiii să le urmeze paşii în afaceri, trecând acţiunile pe numele lor. Sunt, bineinţeles şi cazuri de afaceri trecute pe numele copiilor pentru a le pune la adăpost de eventuale probleme. Pe de altă parte, vedem tot mai multe cazuri de adolescenţi cu spirit antreprenorial care îşi croiesc viitorul încă de pe acum. Sub atenţia părinţilor, în calitate de administratori, aceştia învaţă să se descurce singuri în jungla economică”, explică experţii de la KeysFin.

Raportul KeysFin arată că, în ceea ce priveşte domeniilor de activitate preferate de copiii acţionari, comerţul cu amănuntul se află pe primul loc, cu 60 de firme. Urmează hotelurile şi restaurantele, cu 22 de societăţi, sectorul construcţiilor cu 19 firme, transport şi depozitare (15), producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică, gaze, apă caldă şi aer condiţionat (14), tranzacţii imobiliare (13) şi activităţi de spectacole, culturale şi recreative (10).

„Ne-au atras atenţia, în special, firmele cu activităţi pe internet. Acolo este un domeniu în care adolescenţii, familiarizaţi cu noile tehnologii, excelează în unele cazuri. Vorbim în principal de magazine online şi de site-uri recreative care generează câştiguri semnificative, cu investiţii reduse”, spun analiştii KeysFin.

În plus,economiştii estimează că numărul minorilor cu spirit antreprenorial va creşte substanţial în anii următori, pe fondul dezvoltării unei oferte educaţionale dedicată celor mici.

„Observăm, în ultima vreme, o tendinţă foarte interesantă. Au apărut tot felul de ateliere de business dedicate copiilor, adevărate incubatoare de start-up-uri, în care cei mici sunt stimulaţi să îşi exploateze creativitatea, să se joace de-a afacerile, să îmbine plăcutul cu utilul. Astfel de cluburi sunt frecventate în principal de adolescenţi de 14-17 ani, aduşi de părinţi – oameni de afaceri sau angajaţi din multinaţionale şi nu numai”, explică experţii KeysFin.

 

 

Citiți și despre: