Stiri: Companii

producatori de cozonaci

Câți cozonaci consumă românii în perioada sărbătorilor de iarnă?

21.12.2016

Sezonul de sărbătorilor de iarnă va fi cel mai bun din ultimii 10 ani pentru producătorii de cozonaci din țara noastră, afacerile cu acest produs urmând să ridice cifra de afaceri anuală a acestor companii peste nivelul de 1,5 miliarde de lei, se arată o analiză realizată de KeysFin.

Pe piaţa locală activează peste 50 de companii producătoare de cozonaci, cele mai multe fiind înfiinţate în 1994 (12), cele mai vechi şase firme regăsindu-se în statistici încă din anul 1991.

În ultimii ani, afacerile firmelor producătoare, printre care cele mai cunoscute se numără SC Vel Pitar SA şi SC Boromir IND SRL, au evoluat susţinut, de la 1,19 miliarde de lei în 2011 la 1,41 miliarde de lei în 2015, iar perspectivele anului curent, având în vedere datele financiare parţiale, indică faptul că, în premieră, se va depăşi graniţa de 1,5 miliarde de lei.

„Statistica ia în calcul numai firmele care au declarat legal producţia acestui tip de produs. Există, bineînţeles, o marjă statistică ridicată, având în vedere că, în preajma Sărbătorilor de Paşte sau de Crăciun, sunt foarte mulţi producători de panificaţie care îşi reorientează producţia către cozonac, pască şi alte specialităţi”, afirmă analiştii KeysFin.

Profitabilitatea producătorilor de cozonaci

Așadar, datele financiare arată că afacerile cu cozonaci sunt un business cu potenţial, dovadă fiind faptul că profitabilitatea firmelor producătoare s-a dublat în intervalul 2011-2015 de la 36,4 milioane lei la 82,2 milioane lei.

Numărul salariaţilor din acest sector a crescut, de asemenea, în perioada analizată, de la 10.383 la 11.182 de angajaţi.

„Vorbim de piaţa legală din acest sector. O perspectivă mai largă, care să includă şi activităţile din zona gri a economiei dublează practic aceste cifre, profitabilitatea celor care evită taxele fiind, bineînţeles, superioară”, au mai spus experţii.

10 milioane de cozonaci

În perioada Crăciunului, patiserii şi brutari mizează pe un consum de aproape 10 milioane de cozonaci. Potrivit datelor Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase (ROMPAN), consumul de cozonaci a crescut în fiecare an cu aproximativ 1 milion de bucăţi, de la 7,3 milioane în 2014, la 8,1 milioane în 2015.

„În condiţiile în care condiţiile economice s-au îmbunătăţit, iar românii şi-au văzut veniturile în creştere în 2016, un avans semnificativ în privinţa producţiei este posibil să fie atins, mai cu seamă că şi exporturile de cozonaci au început să conteze tot mai mult în business-ul producătorilor”, afirmă analiştii KeysFin.

În plus, conform ROMPAN, cozonacul românesc are succes la export în principal în ţări precum Germania, Marea Britanie, Spania şi Italia, acolo unde sunt şi comunităţi importante de români.