Ce cadouri oferă companiile angajaţilor de Crăciun?

01.12.2016

Firmele au început să devină mai atente la ceea ce îşi doresc salariații. Luna decembrie este luna cadourilor şi toată lumea se pregăteşte să facă surprize plăcute celor dragi. În același ton, şi angajatorii se pregătesc să ofere salariaţilor o recompensă înainte de Sărbătorile de Iarnă.

Fie că este vorba de tichete cadou, de prime în bani, de coşuri cu produse tradiţionale, petreceri sau de alte obiecte decorative, companiile încep să se orienteze şi să realizeze comenzile încă de până acum.

Un aspect extrem de important al acordării cadourilor şi primelor cu ocazia Crăciunului este reprezentat de identificarea nivelului de satisfacție adus de beneficiile oferite angajaților. În unele companii se organizează un sistem de vot prin care angajații pot alege dintr-o listă de beneficii propuse. În urma rezultatelor, compania ia o decizie, luând în considerare cel mai votat beneficiu.

Ce îşi doresc angajaţii?

Unele studii arată aşadar că primele de Crăciun sunt principalul beneficiu preferat de companiile și angajaţii din România, cu ocazia Crăciunului.

Eforturile depuse de către salariaţi de-a lungul anului sunt răsplătite prin bonusurile de performanţă, care au ca scop fidelizarea acestora şi prin acordarea de premii de recunoaştere a meritelor. Astfel, în cadrul petrecerilor organizate de firme în această perioadă a anului sunt desemnaţi “Angajatul anului” sau “Angajatul cu cele mai bune rezultate”.

Bugetele alocate de companii cadourilor sunt mai mari

Vestea bună este că, în acest an, companiile private alocă bugete mai mari cu 50% pentru cadourile corporate de Crăciun, conform unui studiu realizat de FlorideLux.

Coşurile cu produse sunt oferit cu precădere de jucători mari din IT&C, telecomunicaţii sau transporturi, majoritatea acestora – în jur de 60% – ajungând la angajaţi, iar diferenţa la clienţi şi alţi parteneri de afaceri.

Coşurile cu produse sunt oferit cu precădere de jucători mari din IT&C, telecomunicaţii sau transporturi

„În funcţie de dimensiunile companiei, ponderea coşurilor destinate angajaţilor şi partenerilor diferă. Astfel, în timp ce firmele foarte mari oferă tuturor cadouri, IMM-urile fac comenzi doar pentru partenerii de afaceri, fiindcă angajaţii lor preferă bonusurile financiare”, a explicat Marius Dosinescu, CEO şi fondator FlorideLux.

De ce aleg firmele să ofere tichete cadou?

Pe de altă parte, multe companii au decis să ofere angajaţilor tichete cadou drept prime de Crăciun, întrucât acestea sunt deductibile fiscal şi scutite de impozite. Conform unui studiu realizat de Sodexo, 3 din 5 companii vor acorda tichete cadou angajaților de Crăciun.

Sodexo va emite, în 2016, de Crăciun cu 32% mai multe tichete Cadou Pass, față de aceeași perioadă a anului trecut

Majoritatea firmelor care vor oferi tichete cadou angajaților de Crăciun sunt din București și județele Ilfov, Timiș, Arad și Prahova. Din totalul companiilor, aproximativ 50% își desfășoară activitatea în servicii, distribuție și sectorul industrial. Ca de obicei, companiile multinaționale, indiferent de sectorul de activitate, sunt printre angajatorii care oferă tichete cadou și de Crăciun.

În același timp, peste 50% dintre companiile care vor acorda tichete cadou cu ocazia Crăciunului în acest an au între 1 și 19 angajați. Pentru această categorie de angajatori, unde nu există, de regulă, un departament specializat de resurse umane, tichetele cadou reprezintă o soluție foarte ușor de implementat.

Cel mai accesat beneficiu extrasalarial

Conform Up România, companiile din ţara noastră sunt tot mai interesate să acorde tichete cadou, cu ocazia Crăciunului. Astfel, vânzările estimate sunt cu 35% mai mari faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Conform datelor companiei, 64% din firmele care acordă beneficii salariale sub formă de tichete de masă acordă şi tichete cadou. „Atunci când merg la cumpărături cu tichetele cadou primite, beneficiarii acestora preferă să cumpere electronice şi electrocasnice, îmbrăcăminte şi încălţăminte, cosmetice, obiecte de decor sau bricolaj”, au afirmat reprezentanţii Up România.

Aşadar, tichetele de masă reprezintă, în continuare, cel mai accesat beneficiu extrasalarial acordat de angajatori în România, dar tichetele cadou se află în topul preferințelor sezoniere atât pentru angajatori, cât și pentru angajați, care își pot alege singuri cadoul pe care și-l doresc.

Începând cu ianuarie 2016, tichetele cadou acordate de către companii sunt scutite de impozitul pe venit și pot fi acordate atât angajaților, cât și copiilor minori ai acestora. Astfel, tichetele cadou în cuantum de 150 de lei, acordate cu următoarele ocazii: 8 Martie, Paște, 1 Iunie și Crăciun, precum și la sărbători similare ale altor culte religioase, sunt neimpozabile și sunt scutite de contribuții sociale individuale. Anterior, tichetele cadou se supuneau impozitului pe venit de 16%.

Angajații utilizează tichetele cadou pentru achiziții de:

– Piese de mobilier și produse pentru casă, în proporție de 30%

– Produse electro-IT, în proporție de 30%

– Obiecte vestimentare și de încălțăminte, în proporție de 20%

Conform Edenred, cadrul fiscal al tichetelor cadou s-a îmbunătăţit considerabil odată cu publicarea noului Cod Fiscal, intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2016. Mai exact, tichetele cadou au devenit scutite de taxe şi impozite integral, eliminându-se şi impozitarea cu 16% pe venit, în limita unui plafon maxim de 150 de lei per beneficiar. Această decizie a determinat o creştere cu 20% a comenzilor de tichete şi cadouri oferite de companii în acest an, iar tendinţa se va accentua în perioada noiembrie –decembrie 2016, când majoritatea companiilor din România oferă cadouri de sărbători angajaţilor.

De asemenea, Edenred România estimează o creştere de 25% a comenzilor de tichete cadou în lunile noiembrie – decembrie 2016, faţă de aceeași perioadă a anului anterior.

Tichetele cadou sunt neimpozabile atât în beneficiul propriilor angajați, cât și în beneficiul copiilor minori ai acestora

Beneficii în bani

Când vine vorba de beneficiile în bani, acestea se traduc în bonusuri sau prime și sunt supuse impozitului pe venit și contribuțiilor sociale obligatorii, atât la angajat cât și la angajator, astfel că generează costuri suplimentare importante. Însă, chiar şi aşa o serie de angajatori preferă să ofere prime în bani de Crăciun, în condiţiile în care consideră că astfel angajaţii vor fi mai motivaţi în anul ce urmează şi vor oferi un randament mai ridicat.

 

 

Citiți și despre: