Ce este economia colaborativă?

01.03.2018

Unul din șase europeni a folosit o platformă de sharing economy. Uber, BlaBla Car sau AirBnb – cu toţii am auzit despre astfel de servicii de „sharing” care stau în spatele a ceea ce azi poartă numele de economie colaborativă. Mai exact, acest concept reprezintă un sistem socio-economic conceput de ideea utilizării încomun a unor resurse fizice sau umane. Sharing economy mai poate fi definită drept diverse înțelegeri cu caracter economic în care oamenii pun şi au acces în comun la bunuri și servicii. “Fie că este vorba de călătorii, cazare sau de a găsi fonduri, economia colaborativă face acum parte din viața de zi cu zi: unul din șase europeni a folosit o platformă de colaborare”, se arată într-un raport publicat de Parlamentul European, în iunie 2017.

Acest model de economie este destul de des folosit în mediul digital, aici fiind incluse şi serviciile oferite de eBay sau OLX (în România) – servicii de anunţuri de vânzare cumpărare, Airbnb – serviciu prin care se oferă cazare la o persoană particulară, Uber – transport în regim de taxi cu mașina particulară în zonele urbane, BlaBla Car – servicii de transport cu maşina particulară între oraşe şi chiar în afara ţării sau Midpoint – schimb valutar între persoane fizice.

Exemple de economie colaborativă:

– cazare direct la persoană particulară: Airbnb

– transport cu mașina particulară în zona urbană: Uber, Zipcar

– transport cu mașina particulară între oraşe: BlaBla Car

– schimb valutar: Midpoint.com

Tehnologia face posibilă economia colaborativă

Economia colaborativă este posibilă datorită tehnologiei care face mai eficientă legătura între oameni, bunuri și servicii, având, pe lângă schimbul economic propriu-zis, şi scopul de a forma comunități, organizații și modele de activitate noi, atât private cât și publice.

Economia în comun poate lua diferite forme: poate fi o afacere cu profit, non-profit, bazată pe troc sau poate fi un serviciu prin care se împart costurile unor bunuri, acestea fiind folosite în comun.

Este important de menţionat că prin economia colaborativă se crează niște valori care includ încredere, transparență, contact uman, autenticitate, ajutor reciproc. De exemplu, în cazul AirBnb, persoane au încredere să închirieze în regim hotelier propriile case, în timp ce cei care folosesc BlaBla Car pur şi simplu merg cu nişte necunoscuţi către destinaţia lor, împărțind banii pentru benzină sau motorină.

Principii de bază ale economiei colaborative:

– Valoarea nefolosită este valoare pierdută

– Deșeuri ca materie primă

– Acces nu proprietate

 – Informație transparentă și liberă

– Încredere şi reciprocitate

– Densitatea urbană favorizează colaborarea

Avantajele aduse de economia colaborativă

Plecând de la unul dintre principiile acestui sistem economic – utilizarea  mai eficientă a resurselor disponibile, economia colaborativă reprezintă o modalitate extrem de bună pentru reducerea poluării și a cheltuielilor. În plus, economia colaborativă promovează și acordă prioritate prețurilor ieftine și costurilor reduse, relațiile interpersonale având un rol extrem de important.

Economia colaborativă mai este numită:

– economia în comun (sharing economy)

– economie de la persoană la persoană („peer-to-peer” ori P2P)

– economie integrată (mesh economy)

– consum colaborativ

Împărţirea utilizării de produse sau servicii a devenit o opțiune întrucât tot mai mulți oameni, în special în țările dezvoltate, dispun de produse în exces sau folosite foarte rar, în timp ce alți oameni nu mai sunt interesați de deținerea produselor respective, ci mai ales doar de accesul la utilizarea lor. În acest caz, încrederea reciprocă a celor două părți (furnizorul și utilizatorul) este obținută prin intermediul recenziilor care sunt publice și disponibile la scară globală.

Dacă în urmă cu cinci ani, valoarea la nivel mondial a economiei colaborative era de 15 miliarde dolari, în vreme ce sectorul tradițional de închirieri avea o valoare de 240 miliarde dolari, estimările arată că în anul 2025 cele două tipuri de organizare a activităților economice vor fi egale, fiecare având o valoare de 335 miliarde dolari.

1,3 milioane de persoane au accesat platformele de sharing economy

Conform unui raport prezentat în cadrul Forumului Economic Mondial, numit “Economia colaborativă în orașe”, platformele de economie colaborativă au înregistrat o creștere rapidă și companiile din spatele lor au, la ora actuală, o cotă de piață totală de 4,3 miliarde de dolari, angajând direct 1,3 milioane de persoane.

Economia colaborativă a reuşit, momentan, într-o măsură redusă, însă cu potenţial imens, să transforme viața urbană și să contribuie la protecția mediului prin utilizarea eficientă a resurselor.

În Australia există o aplicaţie numită Yume, care permite distribuitorilor de alimente – restaurante, cafenele, firme de catering – să vândă sau să doneze alimente care în mod normal ar fi fost aruncate. Un alt exemplu al economiei colaborative există în oferta orașului Seattle, care deţine mai multe biblioteci de instrumente comunitare sau biblioteci de lucruri

Este nevoie de reglementări pentru protejarea consumatorilor

Într-o rezoluţie adoptată pe 15 iunie 2017, Parlamentul European subliniază necesitatea unei strategii europene care să garanteze respectarea drepturilor participanţilor la economia colaborativă.

„UE ar trebui să valorifice întregul potențial al economiei colaborative, asigurând în același timp competiția corectă, drepturile muncitorilor și respectarea impozitelor”, spune raportul.

Fiecare tranzacţie implică trei părţi: consumatorul care plăteşte serviciul, furnizorul care primeşte venitul şi platforma care îi ajută să se găsească unul pe altul, care ia un comision pe plată.

Cu toate acestea, nu toate platformele caută să genereze profit; unele se bazează, de exemplu, pe contribuţiile voluntare ale utilizatorilor. Acesta este cazul Wikipedia, cea mai mare enciclopedie din lume, cu aproape 5,4 milioane de articole în limba engleză.

Succesul acestor platforme prezintă noi provocări pentru drepturile celor care participă la acest sistem economic.

În România, 20% din populaţie a folosit produsele şi serviciile oferite de economia colaborativă

Conform datelor publicate de Parlamentul European, Franţa este ţara în care cei mai mulţi oameni (36%) utilizează serviciile şi produsele oferite de economia colaborativă. Locul al doilea este ocupat de Irlanda, cu 35%, iar pe poziţia a treia se află Letonia şi Croaţia (ambele cu un procent de 24%). Următoarele trei locuri, cu 20% procent de folosire a ceea ce poartă numele de sharing economy sunt Germania, Estonia şi România.

În 2015, Airbnb avea înregistrați pe platforma sa operatori din 34.000 de orașe localizate în 190 de țări, iar valoarea sa de piață era în luna iunie 2015 de 25 de miliarde de dolari.

Platforma Uber, care oferă servicii de transport și a fost înființată în 2009, avea în mai 2015 o valoare de piață de 50 miliarde dolari.

 

 

Citiți și despre: