Ce oportunități oferă trecerea de la comerțul offline la cel online?

18.04.2016

În condiţiile în care comerţul online devine din ce în ce mai atractiv, migrarea de la offline la online poate oferi o mulţime de oportunităţi, explică Liviu Taloi, specialist în marketing online şi e-commerce. Datele GPeC de la începutul acestui an, arătau că e-tail românesc (retailul online cu bunuri tangibile) ajungea la 1,4 – 1,5 miliarde de euro pentru e-tail, în creştere cu 27-30% faţă de 2014.

În plus, rata de penetrare a Internetului a avansat de la 49,76% la sfârșitul anului 2014, la aproximativ 56% la finele anului 2015. Acest lucru înseamnă că baza de cumpărători online ajunge la 6,7 milioane de persoane, din totalul de 11 milioane de români cu acces la Internet.

Aşadar, în acest mediu cu milioane de utilizatori, prezenţa online nu mai este un moft, ci o necesitate.

„În general, toţi proprietarii de magazine tradiţionale aşteaptă să vadă ce mutări face în zona de online concurenţa sa, pentru că încă există temeri mari legate de aspectul tehnologic. Mai mult, provocările retailerilor online sunt acum în a satisface experienţa de vizitare a celor ce aleg să cumpere folosind dispozitivele mobile, deoarece în ultimele luni ale anului 2015, peste 50% din traficul marilor magazine online a fost generat de dispozitive mobile, iar media de 30% trafic din mobile la nivel naţional s-a menţinut şi în 2016”, a spus Liviu Taloi.

Conform acestuia, primul pas în procesul de migrare este reprezentat de o analiză a pieţei în care vrea să intre comerciantul offline, piaţă pe care o cunoaşte bine. După aceea, este necesară o analiză concurenţială la nivel de prezenţă online a competitorilor din ţara şi mai ales din afara ţării, în condiţiile in care românii cumpără cu cardul online preponderent de afară, nu din ţară.

„Chiar dacă mulţi proprietari de business offline sunt buni comercianţi, în ecuaţia comerţului online există două componente, comerţul şi online-ul. Acest al doilea parametru al succesului este cel care creează temeri in rândul comercianţilor de mărime medie şi mică. Lanţurile mari de hypermarketuri, supermarketuri sau retail vin cu lecţiile mai bine pregătite, însă acolo bariera cea mai mare este eficientizarea lanţului logistic şi dezvoltarea unei divizii de online cu oameni bine instruiţi”, a mai spus specialistul.

Conform acestuia, este esenţială şi o strategie la nivel de produs sau gama de produse care se vor duce în online, pentru că poate fi atacat acel sector la început cu produse mai uşor vandabile sau de nişă, iar mai apoi să fie extinsă gama de produse la tot ceea ce deja există în oferta offline.

„Unul dintre paşii importanţi constă în alegerea tehnologiilor software care vor pune în mişcare site-ul de e-commerce, nu doar platforma în sine, dar şi alte elemente care ţin de comerţul electronic, cum ar fi module suplimentare pentru cross şi up-sell sau module care ţin de partea de personalizare a experienţei de vizitare pe site”, afirmă Liviu Taloi.

Prima barieră pe care o are de trecut un retail este reprezentată de investiţia într-o platformă de e-commerce. De asemenea, mai este şi problema menţinerii acestui site, precum şi dezvoltarea lui ca platformă.

„Nu există un site de e-commerce perfect, ci doar perfectibil. Trebuie reţinut că migrarea afacerilor offline în online este o sarcină uşoară, iar cele două canale se vor ajuta unul pe altul”, a încheiat specialistul în e-commerce.

 

 

Citiți și despre: