Ce schimbări aduce noul Cod Fiscal pentru companiile farma

09.06.2015

Noul Cod Fiscal va aduce modificări majore inclusiv pentru companiile care activează în piaţa farmaceutică, modul în care vor reuşi marii jucători de pe această piaţă să gestioneze avantajele şi dezavantaje pe care le aduce legislaţia urmând să aibă un impact semnificativ asupra performanţei financiare a acestora.

„Mediul de afaceri trebuie să facă faţă schimbărilor fiscale majore cu care se confruntă. Un nou Cod fiscal urmează să fie publicat şi numai contribuabilii pregătiți pentru aceste schimbări vor putea beneficia de avantajele pe care acestea le oferă şi, în același timp, diminua eventualele consecințe negative. Observăm în plus şi efectul intensificării controalelor fiscale la nivelul contribuabililor. Industria farmaceutică se confruntă din plin cu aceste provocări datorită complexității reglementărilor legislative care o definesc”, precizează Miruna Enache, Partener în cadrul departamentului de Asistenţă fiscală al EY România.

Taxa clawback este în continuare cel mai dezbătut subiect din această industrie, iar introducerea contractelor cost-volum pentru medicamentele noi poate avea implicații fiscale pentru deținătorul nerezident de autorizație de punere pe piață, prin prisma activităților desfășurate de reprezentantul legal.

În plus, conform EY România, o nouă dilemă a industriei farmaceutice este generată de prevederile Ordinului 194/2015 (Normele pentru evaluarea și avizarea publicității la medicamentele de uz uman) și modalitatea în care acestea pot fi intercorelate cu prevederile fiscale. Ordinul 194/2015 introduce obligația raportării catre Agenţia Naţională a Medicamentului a sponsorizărilor și a altor tipuri de cheltuieli efectuate în relația cu profesioniștii din domeniul medical.

„Dacă acest Ordin include anumite acţiuni de sponsorizare în contextul definiţiei publicităţii pentru medicamente, Codul fiscal separă clar cele două tipuri de cheltuieli, tratamentul fiscal fiind diferit. Astfel, la momentul actual s-au intensificat discuțiile privind criteriile necesare în industria farmaceutică pentru delimitarea activităților de publicitate faţă de cele de sponsorizare. Se ridică întrebarea cum și dacă autoritățile fiscale vor aborda această legislație specifică industriei în cadrul unui control fiscal”, a menţionat Carmen Afanasenco, Manager în cadrul departamentului de Asistenţă fiscală.

Noul Cod fiscal include şi modificări care se referă la criteriile prin care se va distinge între o activitate dependentă şi una independentă.

„În ultima perioada, o serie de controale fiscale au vizat şi contribuabilii din industria farmaceutică, iar subiectul privind diversele forme de colaborare a reprezentant un punct nevralgic în cazul unora. Astfel, numeroase companii sunt interesate de prevederile proiectului de lege privind anularea unor obligaţii fiscale, aflat în curs de dezbatere în Camera Deputaţilor. Deşi interesul este de a avea criterii clare pentru clasificarea unei activităţi ca activitate independentă, apreciem că subiectul privind diversele forme de colaborare şi implicaţiile fiscale va rămâne şi dupa publicarea noului Cod fiscal unul de actualitate, provocările practice neputând fi eliminate în totalitate”, a explicat Inga Ţîgai, Manager în cadrul departamentului de Impozit pe venit şi contribuţii sociale.

 

 

 

Citiți și despre: