Ce urmăreşte o companie când verifică partenerii de afaceri

30.07.2014

În acest an, mediului de afaceri românesc a fost marcat de o revenire, numărul firmelor care au intrat în insolvență diminuându-se cu 13,47%, comparativ cu intervalul corespunzător din 2013, la 11.030 de firme, potrivit datelor Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC).

În plus, doar 7.531 de firme s-au dizolvat, cu 26,29% mai puține față de anul trecut, iar 7.546 de companii și-au suspendat activitatea, în scădere cu 29,49%.

Desi în cifre lucrurile par să se îndrepte înspre bine, oamenii de afaceri încă sunt sceptici, iar anii de criză și-au pus în mod semnificativ amprenta asupra modului în care aceștia iau decizii și acționează în contextul încheierii de tranzacții comerciale. Nu trebuie uitat faptul că între momentul inițial de revenire al economiei și până când antreprenorii vor reîncepe să investească și să aibă încredere în evoluțiile viitoare trebuie să treacă cel puțin 18 luni de rezultate financiare sustenabile ale companiilor lor. Ori, dacă multe din firmele românești și-au crescut cifră de afaceri în ultimul an, profitabilitatea nu s-a îmbunătățit încă pentru majoritatea, în special din cauza greutăților de încasare a facturilor de la partenerii de afaceri”, a afirmat Dragoș Cabat, Managing Partner Risco.

Verificarea atentă și constantă a partenerilor

În acest context, verificarea atentă și constantă a partenerilor de afaceri a devenit necesară într-o perioadă în care deciziile trebuie luate într-un timp relativ scurt, iar mediul de afaceri este dominat de incertitudine. Aceasta este și concluzia statisticilor realizate de Risco, platforma pe care au fost generate în primele 6 luni din 2014 peste 270.000 de rapoarte.

Astfel, în această perioadă, în funcție de structură, cel mai solicitate au fost rapoartele Rating Financiar (13%), Participații Acționari (13%), CIP (12%), Probabilitatea de Insolvență și Valoarea de Piață (8%) și Datorii Restante la Bugetul de Stat (8%).

Ce rapoarte erau solicitate în 2013?

Specialiştii Risco spun că se observă o schimbare în clasament comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, când cele mai solicitate rapoarte au fost CIP Online (23.43%), Buletinul Insolvenței (19.49%), Procese în Instanță (14.49%), Rating Financiar (11.46%) și Datorii Restante la Bugetul de Stat (12.19%).

Dacă anul trecut companiile au fost cel mai mult interesate de incidentele de plăți aferente biletelor la ordin și cecurilor emise de o persoană juridică în ultimii şapte ani, în 2014 firmele au dorit să afle care este capacitatea firmelor cu care lucrează de a-și achita obligațiile financiare. Altfel spus, de la managementul pasiv și defensiv, bazat pe informația istorică, companiile au trecut la managementul activ al relației cu clienții lor și sunt mai interesate de potențialul acestora, pentru a limită expuneri viitoare incerte față de clienții cu o situație financiară instabilă”, a mai spus Dragoș Cabat.

Cele mai multe dintre companiile care au efectuat verificări sunt din Municipiul București și județele Ilfov, Cluj, Timiș și Brașov și activează în următoarele domenii: Comerțul cu ridicată, Comerț cu amănuntul, Management și Consultanță în Management, Transporturi și Construcții de clădiri.

Cele mai preocupate firme de verificarea clienților

În ceea ce privește distribuția firmelor în funcție de anul de înființare, trebuie subliniat că cele mai preocupate firme de verificarea clienților și furnizorilor sunt cele care s-au înființat după anul 2010, respectiv 45%. Un interes sporit pentru desfășurarea afacerilor în siguranță este acordat și de firmele înființate între anii 2005 -2 009 (24%), dar și între anii 1991 – 1995 (20%).

Pentru a doua jumătate a anului 2014, ne așteptăm că mediul de afaceri să se îmbunătățească în continuare, pe seama creșterii economice și a echilibrelor macroeconomice existente. Totuși, evoluția viitoare a economiei depinde pe plan intern de evoluția perioadei pre-electorale, iar extern de conflictele regionale, în special de cel din Ucraina care poate avea un impact asupra creșterii economice a partenerilor noștri economici din UE și implicit, asupra cererii de bunuri și servicii la export. În acest mediu economic tensionat, managerii companiilor vor continuă să fie atenți în privință bonității partenerilor lor de afaceri”, a încheiat Dragoș Cabat.

Citiți și despre: