Cel mai mare obstacol pentru deschiderea şi dezvoltarea unei afaceri în România

08.12.2017

Educația precară ocupă primul loc în topul celor mai importante obstacole pentru cei care vor să înceapă și să dezvolte o afacere în România: 23% dintre respondenți afirmă acest lucru, față de doar 16% în anul 2016, conform EY România. Această situaţie apare pentru prima dată în cadrul barometrelor EY România dedicate antreprenorilor.

Răspunsul demonstrează o conștientizare a importanței educației antreprenoriale și a lipsei acesteia, fie că este vorba de cea de business, de obținerea unei finanțări, de marketing, leadership, vânzări sau alte zone care țin de dezvoltarea unei afaceri de la zero.

În plus, accesul la finanțare și teama de eșec sunt al doilea, respectiv al treilea obstacol, resimțite de antreprenori.

Față de cercetarea publicată anul trecut, se observă o creștere a veniturilor personale ale antreprenorilor de startup. 73% dintre respondenți au raportat un câștig lunar de peste 500 euro. S-a redus procentul celor care câștigau sub 500 euro pe lună – de la 38% în 2016 la 27% în 2017. În același timp, a crescut numărul antreprenorilor care obțin între 1000 și 2000 euro lunar ( 25% în 2017 față de 18% în 2016) și al celor cu câștiguri de peste 2000 euro (16% în prezent față de 11% în 2016).

Educaţia antreprenorială, spre deosebire de cea academică, se dezvoltă prin contactul cu poveştile antreprenoriale de succes. De aceea, aproape jumătate dintre respondenți au indicat mentoratul și discuțiile cu alți antreprenori ca fiind principala lor sursă de învățare (44%).

Cu toate acestea, activitatea de mentorat a scăzut în importanță pe agenda antreprenorilor maturi, în ciuda faptului că este considerată ca esențială de tot mai mulți antreprenori de start-up. Această scădere ar putea fi justificată de contextul generat de o cerere în creștere pentru acest tip de învățare, care nu mai poate fi susținută de antreprenorii maturi, în mod special într-o economie în plină expansiune care lasă mai puțin timp la dispoziție acestora pentru a se dedica mentoratului.

Antreprenorii spun că patru măsuri care țin de regimul de fiscalitate și reglementare, dar și de funcționarea instituțiilor statului, drept cei mai importanți pași ai statului în direcția stimulării și susținerii celor care își doresc să demareze o afacere. Astfel, 27% consideră că soluțiile de finanțare pentru startup-uri ar avea cel mai mare impact, în creștere cu 22 de procente față de anul trecut. 24% dintre respondenți consideră că scutirea sau scăderea taxelor i-ar ajuta cel mai mult, 20% menționează relaxarea și simplificarea fiscală, iar 4% – predictibilitatea fiscală.

Radu Georgescu – cel mai apreciat antreprenor român

Cel mai apreciat antreprenor străin pentru antreprenorii de startup este Elon Musk – antreprenor în serie, CEO Tesla Motors și fondator SpaceX și PayPal. Pe locul al doilea s-a clasat Steve Jobs, urmat de Richard Branson, Jeff Bezos și Bill Gates, în timp ce Mark Zuckerberg, fondatorul și CEO-ul Facebook, nu apare în top.

Dintre antreprenorii români, în top 5 se află trei antreprenori care activează sau au activat în sectorul IT: Radu Georgescu, Florin Talpeș și Iulian Stanciu. Se observă o schimbare majoră în opțiunile antreprenorilor față de acum doi ani, cei mai mulți (51%) indicând ca modele antreprenori mai puțin cunoscuți sau antreprenori care le sunt mentori și cu care au o relație mai apropiată.

“Prin studiile dedicate ecosistemului antreprenorial, ne propunem să contribuim la identificarea celor mai presante probleme pentru antreprenori. Scopul final este acela de a sprijini creșterea competitivității ecosistemului antreprenorial românesc. Și aici mă refer la îmbunătățirea celor cinci piloni ai dezvoltării antreprenoriatului pe care noi îi măsurăm în fiecare an: fiscalitate și reglementare, accesul la finanțare, cultura antreprenorială, educația antreprenorială și ajutorul coordonat în cadrul sistemului. Economiile cu un ecosistem antreprenorial dinamic și competitiv vor fi marile câștigătoare ale noului context global. Ele vor fructifica oportunitățile create de mega-tendințe, acele tendințe care vor transforma piața muncii, companii, industrii și economii întregi în anii următori,” spune Alexandru Lupea, Lider al departamentului de audit, EY România.

 

 

 

Citiți și despre: