Cele mai multe fabrici auto vor fi construite în Asia

03.07.2014

Două treimi din fabricile auto construite în perioada 2013-2020 vor fi situate în Asia, în condiţiile în care Europa încă suferă din cauza capacităţii de producție în exces, se arată într-o analiză PwC. Astfel, 67 dintre cele 102 noi fabrici auto anunţate că vor fi construite în perioada menţionată, la nivel global, vor fi în Asia.

De asemenea, raportul PwC Autofacts mai precizează că după o uşoară creştere în 2011 şi una mai robustă de 7,1% în 2012 (până la 15,5 milioane de unităţi), vânzările de maşini noi în China au crescut puternic în 2013, cu o rată anuală de peste 15%.

În plus, se anticipează o creştere de 53% din 2013 până în 2020 a vânzărilor de maşini noi, ajungând la 29,6 milioane de vehicule uşoare  (10,3 milioane de unități în plus).

O creştere de o asemenea magnitudine este posibilă doar în China, ţara cu cea mai numeroasă populaţie, mai ales că mulţi dintre chinezi urmând să îşi cumpere un autoturism pentru prima oară.

Producătorii auto chinezi vor fi primii beneficiari ai acestei creşteri, însă în aceeași măsură vor profita şi producătorii japonezi, coreeni, dar şi cei europeni şi americani.

“În timp ce piaţa auto asiatică este în plină expansiune, cea europeană se confruntă cu un exces de capacitate de producţie”, se arată în studiu.

13 fabrici auto din Europa funcţionează la sub 50% din capacitate

Analiza mai arată că 13 fabrici auto din Europa, care au capacitate minimă de 100.000 de automobile pe an, funcţionează la sub 50% din capacitate. Acest lucu se întâmplă în condiţiile în care pragul de profitabilitate este de 75-80%. Per total, capacitatea de producţie excedentară este de aproximativ 2 milioane de unităţi, afectând în mod negativ structura costurilor de producţie.

Chiar dacă cererea auto ar înregistra o revenire puternică la nivel european, nu e nicio îndoială că Europa – şi în special Europa de Vest – este o piaţă saturată, iar capacitatea de producţie ar trebui ajustată.

Unii producători auto au închis deja fabrici –ceea ce a generat reacţii negative din partea angajaţilor şi a sindicatelor, altă strategie de ajustare fiind, în mod paradoxal, mutarea unor linii de producţie înapoi în Europa.

“O tendinţă cheie în industrie este ‚construieşte acolo unde vinzi’. Producătorii auto continuă să stea cu ochii pe piaţa chineză unde vânzările şi asamblările sunt preconizate să crească până la aproximativ 30 milioane de unităţi în 2020. Preferinţele consumatorilor sunt diferite în fiecare piaţă, iar producătorii construiesc unităţi care să satisfacă aceste cereri. Nivelul de personalizare variază de la piaţă la piaţă şi afectează costul de producţie” a declarat Ionuţ Simion, TaxPartner, lider al echipei de servicii specializate în industria auto, PwC Romania.

Planificarea este esenţială

PwC estimează că există 400 de mii de miliarde de variante posibile de echipare, motorizare şi personalizare oferite la un vehicul german tipic de clasă medie, în comparaţie cu doar 1.500 de variaţiuni oferite la un vehicul comparabil pe piaţa chineză.

“Planificarea este esenţială pentru producătorii auto. În timp ce solicitările pentru diferite modele şi variante sunt într-o continuă schimbare, producătorii auto au nevoie de furnizori care să fie capabili să livreze modulele şi componentele comandate la timp. Iar producătorii de echipamente originale (OEM) ar trebuie să fie capabili să producă propriile lor versiuni personalizate dacă e  nevoie. Acest lucru înseamnă linii de asamblare flexibile, în mod ideal, cele care pot produce diferite tipuri de vehicule” a adăugat Ionuţ Simion.

În perioada 2007 – 2012, înmatriculările de maşini noi au scăzut în toată Europa, existând însă diferenţe mari de amplitudine a scăderii. Piaţa germană a scăzut cu aproximativ 2%, în timp ce piaţa din Grecia a scăzut cu 80%, iar cea din Portugalia cu 53%.

În acelaşi timp piaţa spaniolă a scăzut cu 57%, iar cea italiană cu 44%. Chiar dacă scăderea pieţei franceze de 8% pare modestă prin comparaţie, declinul total din aceste trei pieţe (Franţa, Italia şi Spania) a fost de 2,1 milioane de unităţi, faţă de scăderea de doar 60.000 de unităţi din Germania.

Citiți și despre: