Cemacon, cea mai mare creștere pe piața de cărămidă

01.06.2014

Compania și-a dublat cifra de afaceri între 2010 și 2013, în timp ce sectorul a scăzut constant.
Cemacon este una dintre puținele companii care realizează materiale de construcții și au o experiență extrem de bogată. Înființată în anul 1969 la Zalău, compania mizează pe realizarea de reţete optime de fabricare a blocurilor ceramice, având acum o linie de producție automatizată, prin care fabrică produse inovatoare, la cele mai înalte standarde mondiale. “În vara lui 2010, când am venit la conducerea Cemacon, am găsit o întreprindere cu o imagine prăfuită, cu un portofoliu de produse învechit și cu o fabrică modernă, care aducea o creștere de patru ori a capacității de producție față de facilitatea anterioară, într-o piață în care consumul era tot mai redus. Cemacon se afla și într-o situație clară de supraîndatorare, din cauza unei pachet de credite de peste 26 de milioane de euro, contractat de vechea conducere, care nu putea fi susținut din activitatea curentă. Se impuneau mai multe schimbări. Am început cu cea mai importantă resursă, oamenii, printr-un plan de evaluare și de restructurare. Am obținut susținerea sindicatului, după ce le-am prezentat planul de reorganizare a companiei, am investit în extinderea și pregătirea echipei de vânzări și am adus manageri profesioniști, care să aibă capacitatea să implementeze planul de restructurare operațională și financiară și să aibă viziunea de a asigura o evoluție sustenabilă pentru Cemacon”, ne-a declarat Liviu Stoleru, director general și președinte al consiliului de administrație Cemacon.

Conducerea Cemacon spune că inovația este esențială în acest sector și că diferențierea față de concurență este vitală. “În 2013 am derulat un proces amplu de rebranding și am dezvoltat cel mai performant portofoliu de produse de zidărie din piață, gama EVOCERAMIC. Am inovat și în modul în care abordăm piața și am deschis centre proprii de vânzări în zonele în care am vrut să ne facem simțită prezența. După ce ne-am atins obiectivul de a pătrunde pe piața respectivă, am închis centrele proprii și am continuat vânzarea în varianta clasică, prin parteneri. Toate aceste măsuri, aplicate cu fermitate, ne-au permis să avem performanță operațională, într-o perioadă de criză profundă pentru domeniul nostru de activitate. Cemacon este compania cu cea mai mare creștere din piața de cărămidă, dublându-și cifra de afaceri între 2010 și 2013, în timp ce piața a scăzut constant. În 2013 compania a înregistrat o cifră de afaceri de 48 de milioane de lei, cu 38% mai mult decât în 2012, iar cota de piață a ajuns la 16%, față de 6%, în 2010”, explică Liviu Stoleru. Acesta a adăugat faptul că Cemacon are peste 87% acționari instituționali, printre care se numără Fondul de investiții KJK Fund II, Broker Cluj și firma Andrei&Andrei Consultanță. “Parcursul sigur al reorganizării operaționale a susținut și evoluția restructurării financiare. În 2013, în acționariatul Cemacon a intrat un fond de investiții finlandez, iar cu sprijinul specialiștilor în restructurare din cadrul CITR și beneficiind de susținerea acționarilor, am demonstrat băncii creditoare că Cemacon este un business românesc solid, cu potențial de creștere. Astfel, am reușit restructurarea pachetului de credite și reducerea lui la o formulă sustenabilă din activitatea principală a companiei”, a completat directorul general Cemacon.

Capacitatea de producție

În ultimul an, cele mai importante investiții au fost unele direcționate către cercetare și dezvoltare de produs, dar și spre echipamentele tehnologice pentru eficientizarea consumurilor de resurse și, implicit, a creșterii calității produselor. “Unul dintre elementele care a stat la baza creșterii Cemacon a fost dezvoltarea rețelei de parteneri. Am investit și continuăm să investim în extinderea rețelei de vânzări. Anul acesta vom continua să mizăm pe atuul nostru diferențiator, pe cercetarea și dezvoltarea de noi produse, împreună cu investițiile în marketing, pentru consolidarea imaginii noastre în piață. Fabrica noastră de la Recea, din județul Sălaj, a fost utilizată în 2013 la 88% din capacitatea de producție, iar anul acesta estimăm că vom atinge maximul. Următorul pas va fi să identificăm soluții pentru lărgirea capacității de producție”, ne-a declarat Liviu Stoleru, director general Cemacon.

Compania se mândrește cu cea mai mare și mai modernă facilitate de producție din sud – estul Europei, care permite dezvoltarea unor produse unice. ”Una dintre valorile Cemacon este inovația. Investim constant în cercetare și în tehnologie. Rezultatul cercetării noastre se vede în portofoliul de produse EVOCERAMIC, cel mai performant din piață la momentul actual. Plecând de la materia primă de bază, folosită de toți producătorii, realizăm blocuri ceramice unice pe piață, care oferă avantaje distribuitorilor, constructorilor și utilizatorilor finali,datorită reducerii consumului de resurse, mortar și cărămidă, și timpului de lucru”, spune Liviu Stoleru.

Lansări de produse noi

Portofoliul EVOCERAMIC este format din 10 blocuri ceramice, cărora li se adaugă cărămida eficientă, pe care compania o importă. “Anul trecut am lansat patru produse noi pentru piață, diferite atât de ceea ce aveam noi în portofoliu la acel moment, cât și de oferta competitorilor. Sunt blocuri ceramice create pentru a eficientiza timpul și costurile constructorilor și beneficiarilor finali, dar sunt formate noi, pe care piața trebuie să le testeze. Din fericire însă, acestea au fost asimilate ușor în piață, venind cu beneficii incontestabile, iar produsele tradiționale din portofoliu sunt înlocuite cu aceste soluții inovatoare”, ne-a povestit directorul general Cemacon.

Blocurile EVOCERAMIC sunt mai mari decât cărămizile obișnuite, ceea ce înseamnă că pentru realizarea unei secțiuni de zidărie se consumă mai puțină cărămidă și mai puțin mortar, iar timpul de lucru este redus, ne-a explicat conducerea Cemacon. “Totodată, produsele noastre au elemente de ghidaj, care ajută la o aliniere corectă a zidului, iar blocurile ceramice au caracteristici de transfer termic și de compresiune superioare cărămizilor obișnuite. O altă premieră pentru piață este EVOCERAMIC 44 SUPER TH, singura cărămidă din România care nu necesită termoizolație suplimentară”, a adăugat Liviu Stoleru, director general Cemacon. 

Acoperire națională

Cemacon are o rețea de distribuție puternică, cu un rol important în creșterea și dezvoltarea companiei. “În 2010, Cemacon avea 10 distribuitori în 3 județe. În 2013 am crescut la 150, care acoperă 27 de județe. Totuși, zonele pe care noi ne canalizăm cele mai multe eforturi sunt Transilvania, Banatul și Crișana, regiuni cu un consum semnificativ, care au atras în 2013 48% din cererea de blocuri ceramice la nivel național. Poziționarea fabricii de la Recea, precum și potențialul de consum ne-au determinat să ne propunem să devenim lideri de piață în această regiune. În 2013 am înregistrat o cotă de piață de 16% la nivel național. În prezent, Cemacon este al treilea producător de cărămidă la nivel național și al doilea în Transilvania”, ne-a declarat directorul general Cemacon.

Cu o cifră de afaceri de peste 48 de milioane de lei înregistrată anul trecut, în creștere cu 38% comparativ cu anul 2012 și dublă față de 2010, anul acesta compania își propune o nouă creștere cu două cifre. „Suntem însă limitați de faptul că ne apropiem de capacitatea maximă de producție a fabricii, care anul trecut a lucrat la 88% din capacitate, un record absolut de la deschidere și mult peste media industriei, în condițiile în care alți jucători se situează la aproximativ două treimi din capacitate cu fabricile proprii”, spune Liviu Stoleru.

Potențialul României

Chiar dacă pe piață încă se resimt efectele crizei economice, lipsind investițiile private sau de stat, care ar putea susține dezvoltarea, conducerea Cemacon este optimistă, mai ales datorită faptului că anul 2013 a fost unul în care piața a dat semne de stabilizare. „Noi ne-am îndreptat atenția spre proiectele rezidențiale de mici dimensiuni, dezvoltatorii de talie medie și mică, de unde însă nu poate veni o creștere semnificativă pe piață, având în vedere dificultatea creditării. Se pare că anul 2013 este primul an în care piața nu a mai scăzut, ceea ce poate fi un prim semn pentru stabilizare. Pentru creștere este nevoie de premise și de perspective susținute”, explică directorul general Cemacon.

România este una dintre țările cu un potențial de creștere mult mai mare decât alte state din Europa Centrală și de Vest, datorită faptului că piața locală de locuințe noi este departe de saturație, spune Liviu Stoleru. “Este însă dificil să comparăm evoluția pieței locale cu cele din alte țări, deoarece criza economică s-a resimțit peste tot, iar în fiecare țară s-au aplicat măsuri diferite de redresare. Totodată, există și piețe unde s-a ajuns deja la un nivel ridicat de satisfacție a cererii. În România am putea vedea încă cel puțin cinci ani de boom imobiliar, o oportunitate foarte mare pentru economie și pentru investitori. Trebuie însă să identificăm soluții pentru a debloca în mod real finanțarea”, ne-a declarat Liviu Stoleru, director general și președinte al consiliului de administrație Cemacon.

Lideri de piață în Transilvania

Compania vrea să devină anul acesta lider de piață în Transilvania, o regiune strategică pentru Cemacon. “Pentru acest lucru vom continua să creștem și să ne consolidăm rețeaua de parteneri. Vom investi în continuare în cercetare și în dezvoltarea de noi produse, pentru a ne reconfirma poziția de jucător inovator și pentru a oferi constructorilor,  utilizatorilor și distribuitorilor soluții eficiente de lucru și blocuri ceramice cu un avantaj competitiv semnificativ. Am atins deja un grad foarte ridicat al capacității de producție, iar acest lucru ne determină să ne concentrăm pe valoarea adăugată a vânzărilor, în condițiile în care portofoliul EVOCERAMIC este cel mai performant din piață”, ne-a declarat Liviu Stoleru, director general și președinte al consiliului de administrație Cemacon.

 

 

Citiți și despre: