Combustibilul viitorului: Biodieselul

01.08.2017

Cei doi producători care deţin fabrici de biodiesel în România produc anual în jur de 150.000 de tone de biodiesel. În ultimii ani a devenit din ce în ce mai evident că resursele tradiționale de combustibil se împuținează vizibil, fie că este vorba de gazele naturale sau de petrol. În acest context, cercetătorii caută atât metode noi de extracție a acestora, pe de o parte, cât şi combustibili alternativi, pe de alta, categorie în care poate fi inclus şi biodieselul. Însă ce este acest combustibil, cum se obține şi care îi sunt întrebuințările?

Carburanții de tip biodiesel reprezintă, aşadar, o alternativă ecologică pentru motorină şi benzină. Sunt mai puțin poluanți şi oferă avantajul de a putea fi produși din mai multe surse regenerabile, principala modalitate folosită fiind uleiurile vegetale.

Biodieselul este folosit obligatoriu de producătorii de carburanți care, în urma unei directive europene, sunt obligați să introducă un anumit procent de biodiesel în carburant. Conform directivei, benzina trebuie să conțină 4,5% biocarburant, iar motorina 6,5%.

În plus, Uniunea Europeană a impus ca, până în anul 2020, 20% din combustibilul folosit la nivelul țărilor membre să fie bio. Până atunci, rezultatele intermediare sunt de 5,75% în anul 2010 și 2% în anul 2005. Țara noastră poate produce anual între 400.000 și 600.000 de tone de biodiesel, ceea ce reprezintă de patru-șase ori mai mult decât necesarul său cerut și impus prin reglementările Uniunii Europene.

Biodieselul este un combustibil sigur, care poate fi utilizat pentru motoare diesel obişnuite, nefiind nevoie de prea multe modificări

Ce este biodieselul?

Biodieselul este unul dintre cei mai importanți biocombustibili, ce poate fi utilizat și la autoturisme. Acest carburant este o alternativă reală la dieselul standard folosit, fiind produs din ingrediente biologice – uleiuri vegetale sau grăsimi animale – printr-o serie de reacţii chimice. În plus, biodieselul nu este toxic.

Din punct de vedere științific, biodieselul este un biocombustibil sintetic lichid care se poate obţine din lipide naturale – uleiuri vegetale sau grăsimi animale, noi sau folosite – prin procese industriale de esterificare – reacție reversibilă dintre un acid și un alcool, cu formare de ester și eliminare de apă – şi de trans-esterificare, proces ce constă în combinarea uleiului cu un alcool ușor, în mod normal metanol.

Proprietățile uleiului vegetal pentru impulsionarea motoarelor se cunosc de la inventarea motorului diesel, datorită rezultatelor lui Rudolf Diesel

În mod tradițional, în Europa, sursa principală de ulei vegetal pentru producerea biocombustibilului este reprezentată de rapiţă, această plantă fiind o specie cu un înalt conţinut de ulei şi care se adaptează bine la clima rece şi temperată. Nu este însă singura plantă care dă un randament bun la hectar. Mai există şi palmierul de ulei sau alte plante exotice –  jatropha curcas, sacha inchi şi mamona – care însă sunt mai pretenţioase la condiţiile de climă.

Gama de componente biologice poate varia de la porumb la soia şi chiar până la grăsimea animală, în funcţie de tipul de combustibil realizat şi de metoda de producţie folosită.

În plus, pentru producerea biodieselului se pot folosi şi uleiuri uzate, de exemplu uleiul de bucătărie. În acest caz, materia primă este foarte ieftină şi aduce şi un beneficiu mediului înconjurător, întrucât acest tip de ulei trebuie reciclat, fiind inclus în categoria produselor reziduu care poluează destul de mult.

Cum se produce biodieselul

Biodieselul nu este ulei vegetal pur, pentru a putea deveni combustibil acesta trebuind supus unor serii de reacţii chimice.

Există mai multe procese industriale cu ajutorul cărora se poate obţine biodiesel, conform site-ului biodiesel.ro.

Cea mai importantă caracteristică a biodieselului este aceea că poate fi produs din numeroase surse naturale, uleiul vegetal fiind cel mai des folosit – ulei de soia, de rapiță, de canola, de palmier,  de bumbac, de floarea-soarelui şi de nuci.

Cele mai importante sunt următoarele:

  1. Procesul bază-bază. În cazul acestui proces se foloseşte un catalizator, hidroxidul. Acest hidroxid poate fi Hidroxid de sodiu (soda caustică) sau Hidroxid de potasiu.
  2. Procesul acid-bază. Acesta este procesul în care se face prima dată o esterificare acidă şi apoi continuă cu procesul normal bază-bază, se folosesc în general acizi cu un înalt grad de aciditate.
  3. Procese supercritice. În acest proces nu este nevoie prezenţa unui catalizator, însă se face la temperaturi înalte în care uleiul şi alcoolul reacţionează fără necesitatea ca un agent extern ca hidroxidul să acţioneze în reacţie.
  4. Procese enzimatice. În prezent, se cercetează unele enzime care să poată fi folosite ca acceleratori de reacţie ulei-alcool. Acest proces nu se foloseşte la momentul de față din cauza costului destul de ridicat, este o posibilitate luată în calcul de către cercetătorii din această industrie.

150.000 de tone de biodiesel produse în România

Cei doi producători care deţin fabrici de biodiesel în România, Bunge şi Expur, produc anual în jur de 150.000 de tone de biodiesel. În plus, peste 90% din biodieselul produs în ţara noastră este creat din uleiul de rapiţă, care provine din culturile fermierilor români.

Biodieselul din alge

Biodieselul poate fi unul din combustibilii viitorului şi asta datorită, în principal, abundenței resurselor prime naturale din care se poate produce, el putând fi obținut și din alge marine, mai nou, conform inhabitat.com.

Cel mai important avantaj al biodieselului din alge este că are un randament foarte ridicat: se poate obţine de 30 de ori mai mult biodiesel pe hectar decât din uleiul din porumb sau soia.

Din alge se poate obţine de 30 de ori mai mult biodiesel pe hectar decât din uleiul din porumb sau soia

Cumulat cu faptul că algele se dezvoltă şi cresc în apa sărată, apă ce ocupă două treimi din suprafața planetei, putem concluziona că algele au potenţialul de a deveni o alternativă la petrol. Singurul dezavantaj este reprezentat de faptul că algele trebuie crescute în culturi, la cele din mare existând riscul contaminării bacteriologice.

Există deja câteva companii care cercetează biodieselul obţinut din alge marine, una dintre acestea fiind Solazyme.

 

 

Citiți și despre:

  • Locomotiva verde, produsă în RomâniaLocomotiva verde, produsă în România Atunci când vine vorba despre invenții utile pentru întreaga lume, România nu stă deloc mai prejos decât alte țări. Dimpotrivă chiar, multe sunt lucrurile inedite pe care cercetătorii sau specialiștii din […]
  • Evenimentul România Durabilă – AgriBusiness are loc pe 7 noiembrieEvenimentul România Durabilă – AgriBusiness are loc pe 7 noiembrie Marţi 7 noiembrie, începând cu ora 8.30, are loc evenimentul România Durabilă - AgriBusiness "Contribuţia agriculturii la viitorul model economic românesc", în cadrul Academiei de Studii Economice - Aula […]
  • Cele mai inovatoare surse de energieCele mai inovatoare surse de energie Viitorul electricității este dat de resursele regenerabile inedite. În fiecare secundă, cei mai mulți dintre oamenii din întreaga lume folosesc energia sub diferite forme. În societatea în care trăim, energia […]
  • Potenţialul energiei osmoticePotenţialul energiei osmotice Energia osmotică este una dintre cele mai puţin poluate surse de energie regenerabilă. Energia osmotică este probabil una dintre cele mai puţin poluate surse de energie regenerabilă. Denumită şi "energia […]
  • CE Oltenia susține siguranța SENCE Oltenia susține siguranța SEN “În România este necesară o dezvoltare prudentă a energiilor regenerabile, cu accent pe biomasă”. Cele mai importante investiții recente, derulate de Complexul Energetic Oltenia, au fost direcționate spre […]