Companiile cu capital românesc, mai optimiste decât cele străine

02.04.2015

Companiile româneşti sunt mai optimiste decât cele străine prezente în ţara noastră, în ceea ce priveşte creşterea în acest an a cifrei de afaceri, a investiţiilor, salariilor sau a numărului de angajaţi, conform unei analize EY România care are la bază studiul „O nouă viziune a creşterii”..

Astfel, în timp ce companiile româneşti îşi măsoară succesul uitându-se la indicatori precum notorietatea brandului (67%), număr de angajaţi (57%), rezultate financiare (53%) sau satisfacţia clienţilor (52%), companiile străine din România se raportează în unanimitate la gradul de optimizare al proceselor, sau la vechimea pe piaţă (67%)şi la cota de piaţă (49%).

Companiile cu capital autohton sunt mult mai optimiste decât cele străine în privinţa creşterii.  55% dintre acestea se aşteaptă la o creştere semnificativă a cifrei de afaceri în acest an, între +10% şi +31%, comparativ cu doar 39% dintre companiile străine care au afirmat că estimează o astfel de creştere.

Totuşi, aproape jumătate dintre companiile străine planifică o creştere moderată, între +1% şi +10%, faţă de doar 37% dintre companiile locale. Nicio companie românească inclusă în raportul EY nu a previzionat scăderi ale cifrei de afaceri mai mari de -5%, în comparaţie cu 6% dintre companiile străine care se aşteaptă la scăderi între -5% şi -20%.

Cele mai optimiste industrii

„Cele mai optimiste companii româneşti privind creşterea în 2015 operează în industriile producătoare, domeniu în care toate companiile româneşti incluse în sondaj au declarat că se aşteaptă la creştere în acest an. Comparativ, companiile străine cele mai optimiste operează în domeniul serviciilor”, se arată în studiul citat.

Tendinţă companiilor româneşti de a fi mai optimiste în privinţa creşterii se corelează şi cu aşteptările mai mari privind majorarea investiţiilor, în condiţiile în care 54% dintre companiile cu acţionariat românesc estimează creșteri ale investiţiilor de peste 10%. Doar 28% dintre cele străine cred că vor atinge acest ritm de creştere a investiţiilor în acest an.

Creşteri salariale

În plus, tot companiile româneşti sunt cele care planifică cele mai mari creşteri salariale. Aproximativ 14% dintre acestea estimează o creştere a salariilor între +10% şi peste+20%, comparativ cu doar 2% dintre companiile cu capital străin care se aşteaptă să vadă o creştere a salariilor între +10% şi +20%, dar nu şi peste acest nivel.

Totodată, companiile autohtone sunt cele care planifică într-o proporţie mai mare să creeze noi locuri de muncă. Astfel, 30% dintre acestea se aşteaptă ca numărul angajaţilor să crească semnificativ, cu un procent cuprins între +10 şi +31%, comparativ cu 16% dintre companiile străine care au astfel de aşteptări.

Strategia de vânzări

„Diferenţe semnificative apar şi în strategiile de vânzări. Spre exemplu, 53% dintre companiile străine consideră că unul dintre principalele avantaje ale competitorilor lor de pe piaţa românească este nivelul scăzut al costurilor, în timp ce doar 31% dintre companiile româneşti atribuie acest avantaj de cost competitorilor lor. În schimb, acestea din urmă intenţionează în proporţie foarte mare (71%) să îşi adapteze produsele existente la noi pieţe geografice, pentru a-şi creşte vânzările, în timp ce doar 29% dintre companiile străine intenționeazăsă abordeze această strategie pentru a impulsiona vânzările”, se mai arată în studiul EY.

Conform studiul citat, o surpriză plăcută vine din importanţa pe care companiile cu capital local o atribuie inovaţiei în atingerea succesului: 70% dintre companiile româneşti consideră că inovaţia are o importanţă mare şi foarte mare în acest sens, comparativ cu 50% dintre companiile străine.

 

Citiți și despre: