Confecții Bârlad, cel mai mare producător de cămăși de bărbați din țară

01.10.2016

Compania a investit în modernizarea fabricii, executând astfel produse de înaltă calitate. Confecții Bârlad, o companie cu istorie, și-a început activitatea în anul 1939, când au fost construite „Atelierele de reparat confecții pentru armată”, iar după naționalizarea mijloacelor de producție, în iulie 1948, a devenit Întreprindere de stat. În această perioadă, profilul sortimental al întreprinderii a fost format din îmbrăcăminte exterioară de protecție – bluze, pantaloni vătuiți, salopete.

În timp, Confecții Bârlad s-a dezvoltat în mai multe etape, prima începând în anul 1961 și constând în schimbarea profilului sortimental, ponderea producției fiind lenjeria de corp – cămăși, bărbați și copii, precum și pijamale pentru bărbați, copii și femei. După ultima etapă de dezvoltare, cea din anul 1988, suprafața construită, cea de producție și depozitare s-a dublat, iar numărul salariaților a ajuns la 2.600 de persoane.

„Pentru menținerea și acoperirea capacității de producție, după anul 1990, odată  cu pierderea pieței CAER, societatea a fost obligată să apeleze la contractele tip lohn, care au asigurat până astăzi accesul la noutățile modei, la noile tehnologii de fabricație, ceea ce a permis trecerea la producția de cămăși pentru segmentul superior al consumatorilor”, declară Constanța Popa, director comercial al Confecții Bârlad.

Portofoliul de produse

Față de sortimentul din 1995 – cămăși bărbați – în prezent, Confecții Bârlad confecționează și bluze de femei, echipament sportiv – tricouri fotbal pentru mărcile Umbro, Diadora – cămăși de noapte, pijamale femei și uniforme instituționale.

Cu toate acestea, activitatea principală a rămas confecționarea de cămăși pentru bărbați. Însă compania a trecut parțial de la confecționarea cămășilor destinate segmentului mediu (50-60 euro/buc.) la cel de lux, de peste 150 euro/buc., segment pentru care s-a construit, în ultimul an, un atelier cu dotări speciale și tehnologii particulare.

În perioada 2001-2002, un număr restrâns de acționari, împreună cu Confecții Bârlad, au creat o nouă structură de producție, cu același profil. Noua societate, Tenconf S.A., are 170  salariați și execută produse 100% pentru export.

Din totalul producției, numai 5 procente sunt destinate pieței din România deoarece compania nu are comenzi sigure, iar puterea de absorbție este destul de mică.

„Ne adresăm segmentului mediu de piață, pentru toate categoriile de vârstă. Cămășile etichetate cu brandul propriu – Select, Clasic și Elegant – urmăresc liniile corpului, fiind executate pentru 3 conformații: normal, suplu și cambrat.  Cămășile cu brandul Select se disting prin stil, calitate, eleganță și alegem cele mai bune tipuri de țesături cu compoziții optime de bumbac, plăcute la atingere, de la Cotonificio Ronghi, Cotonificio Albini, Tootal Fabric sau Mileta. Toate țesăturile provin din import. Am introdus pe piață cămăși bărbați pentru toate gusturile de la cămașă uni, clasică, tip business, la cămăși cu modele și imprimeuri curajoase”, susține Constanța Popa.

Personalul calificat – o problemă

Piața confecțiilor din România se confruntă cu două probleme principale: lipsa personalului calificat și lipsa țesăturilor bumbac și tip bumbac realizate în țară.

Astfel, după pierderea unui număr important de salariați, ca urmare a emigrărilor masive din 2005-2008, Confecții Bârlad a luat măsuri de reorganizare, care să asigure competitivitatea, măsuri de completare a numărului de salariați ce părăsesc locurile de muncă în fiecare an. Însă și în ultimii ani fluctuația se menține la un nivel ridicat.

„Piața forței de muncă nu oferă oameni calificați și au fost luate măsuri privind organizarea unei unități pilot pentru calificarea la locul de muncă, după selecție fiind repartizați pentru completarea locurilor de muncă din formațiile existente. Costurile anuale de calificare se ridică la peste 500.000 lei. Având în vedere lipsa acută de forță de muncă, care limitează dezvoltarea societății, subliniez lipsa implicării statului în formarea profesională a tinerilor sau în subvenționarea costurilor de calificare”, menționează directorul comercial al Confecții Bârlad.

Confecții Bârlad poate angaja oricând circa 400 de persoane, având spațiile de producție, utilajele necesare și garanția acoperirii capacităților de producție în următorii 2-3 ani. 

Pentru a evita plecarea personalului la alte unități de profil din oraș, în ultimii ani compania a asigurat un câștig lunar peste media națională în această ramură. În plus, lipsa de atractivitate a zonei pentru personalul cu cunoștințe în domeniul IT, tehnologie sau limbi străine a impus creșterea personalului propriu în domeniile IT, comerț exterior pentru facilitarea comunicării  cu partenerii externi.

Distribuirea produselor

Cei 950 de salariați produc anual 1,8 milioane de produse, cea mai mare parte (95%) fiind destinată exportului, în ultimul deceniu, Confecții Bârlad devenind cel mai mare producător de cămăși pentru bărbați din țară.

„Puterea de absorbție a pieței interne fiind redusă, am fost deschiși cooperării cu firme de prestigiu din Italia, Germania, Franța, Olanda, Belgia, Regatul Unit și ne-am adaptat periodic producția în funcție de cerințele partenerilor”, adaugă directorul comercial al companiei.

44% din produse sunt livrate către piața germană, urmată de cea italiană (23%), olandeză (12%), franceză (8%), suedeză, belgiană, engleză

La nivel național, Confecții Bârlad livrează aproximativ 60.000 de bucăți de cămăși/an, în peste 136 de magazine distribuite pe întreg teritoriul țării, produsele fiind transportate cu mijloace proprii la sediile magazinelor. În plus, produsele destinate exportului sunt livrate către clienți renumiți, cu standarde de calitate înaltă și foarte înaltă din Uniunea Europeană.

Modernizarea fabricii

În cele trei etape de evoluție, compania a investit peste 6 milioane de euro, sumă provenită numai din fonduri proprii, ceea ce a determinat ca, după 1995, capitalul să ajungă la 32.865 de mii lei față de 832 de mii lei, la data privatizării.

Acest lucru a permis Confecții Bârlad să retehnologizeze întregul parc de utilaje. În ultima perioadă, au fost încheiate acțiunile de automatizare a operațiilor de pregătire a producției, de tăiere automată, de dotare cu mașini specializate pe operații precum mașini semiautomate de coaserea emblemelor, mașini cu transport diferențiat pentru tiv, umăr, mașini de preformat repere – fenta, șliț, buzunar, mașini cu trăgător, mașini de cusut nasturi cu alimentare automată.

Anual, circa 600.000 euro sunt alocați pentru reînnoirea parcului de utilaje. Investițiile efectuate au transformat Confecții Bârlad într-o fabrică modernă, ce execută produse de nivel calitativ înalt.

În plus, compania a investit și în îmbunătățirea condițiilor de muncă introducând, în toate atelierele, un sistem de răcire și ventilație a aerului prin sistem evaporativ.

Cu toate că profitul înregistrat anual de Confecții Bârlad este unul însemnat, rentabilitate peste 20%, cunoscând limitele sistemului de producție în lohn, conducerea companiei are în plan creșterea ponderii produselor livrate pe baza unor colecții proprii și cu resurse materiale asigurate de aceasta, creșterea unui brand de lux, precum și crearea unui modul de vânzări online.

Cifra de afaceri realizată în primul semestru al anului 2016 este de 22,14 milioane lei, cu 28% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut. Volumul exportului a crescut cu peste 20% , iar profitul cu 25%. Rezultatele primului semestru ale anului 2016 reprezintă o nouă etapă în dezvoltarea companiei.

„Suntem preocupați permanent să adoptăm noi tehnologii, să cunoaștem noi parteneri ale căror produse, prin  nivelul calitativ, se adresează unor segmente de piață superioare, ceea ce creează  premisele menținerii eficienței economice”, încheie Constanța Popa, director comercial Confecții Bârlad.

 

 

Citiți și despre: