consumul de legume si fructe romanesti

Consumul de legume și fructe românești, stimulat prin programe speciale

01.04.2015

Investițiile agricultorilor din țara noastră sunt susținute prin cererea ridicată și proiecte speciale. În timp ce mulți sunt cei care sunt de părere că sectorul agricol din România nu se dezvoltă în ritmul așteptat, rapoartele oficiale arată faptul că țara noastră raportează an de an o creștere pe acest segment.

Datele oficiale publicate de Eurostat în luna februarie a acestui an arată că România se situează pe locul opt în topul țărilor membre ale Uniunii Europene, la valoarea producției agricole. Producția totală a anului trecut a fost evaluată la suma de 392.3 miliarde de euro, iar țara noastră a produs în valoare de 15.4 miliarde de euro. Primele locuri în clasament au fost ocupate de Franța, cu o producție de 70.5 miliarde de euro, Germania, cu 51.03 miliarde de euro, și Italia cu o producție care s-a ridicat la 48.3 miliarde de euro. În ceea ce privește producătorii europeni de cereale situația este și mai îmbucurătoare. Țara noastră a fost clasată pe locul cinci.

Ce ajunge pe masa românilor?

În tot acest timp, multe dintre legumele și fructele care ajung pe mesele românilor sunt unele importate de peste granițe. Motivele sunt multe, explică cei care le comercializează. În primul rând prețul mult mai redus, întrucât producătorii din afara României pot oferi un cost mai mic și cantități mai ridicate. Mai mult decât atât, dotările tehnice ridicate le oferă acestora posibilitatea de a putea garanta un nivel optim al producției tot timpul anului, ceea ce asigură o bază puternică pentru comercianți. Nu în ultimul rând, faptul că legumele și fructele sunt tratate cu substanțe speciale se traduce prin prelungirea termenului de valabilitate, ceea ce este un plus important pentru orice comerciant din România și nu numai.

Cerere pentru produsele locale

Cu toate acestea, ultimii ani au adus nu doar o conștientizare a românilor cu privire la o alimentație corectă, ci și o atenție deosebită îndreptată spre produsele românești.

Un studiu realizat de GfK la începutul anului curent arată faptul că nu mai puțin de șapte din 10 români asociază un stil de viață sănătos cu un consum ridicat de fructe și de legume. Consumatorii au devenit, în același timp, mult mai conștienți de calitatea produselor pe care le găsesc pe piață. Astfel, legumele și fructele care arată bine nu mai sunt cele care atrag orice privire, împreună cu atenția cumpărătorilor. Clienții caută produsele locale, nu doar pentru a putea susține producătorii români, ci și pentru gustul deosebit al acestora și siguranța faptului că în procesul de creștere nu au fost utilizate foarte multe substanțe, care pot reduce cantitatea de vitamine.

Soluția din piață

În timp ce unii comercianți continuă să apeleze la distribuitorii de peste graniță pentru fructe și legume care arată ca rupte din broșurile de prezentare, dar la gust lasă de dorit, alții au început să înțeleagă cerințele clienților și să se adreseze producătorilor locali. La prețuri un pic mai ridicate, legumele și fructele românești și-au găsit locul pe tarabele din piață, fiind marcate corespunzător pentru o informare cât mai corectă a clienților.

Nici micii producători nu s-au lăsat mai prejos. Cu ajutorul certificatelor care le atestă proveniența legumelor și fructelor, aceștia și-au amenajat singuri locuri speciale în piețele din România pentru a putea oferi consumatorilor produsele crescute de ei.

Sprijin din partea supermarketurilor

Ultimii ani au dus soluții și din partea supermarketurilor. Dacă până acum ceva timp, cei care se ocupau de aprovizionare semnau contracte doar cu distribuitori din afara României, cererea crescută a clienților a adus solicitări diferite. Așa se face că multe dintre lanțurile mari nu doar că acordă acum spații speciale pentru micii producători, dar acestea sunt și delimitate special pentru a fi cât mai vizibile clienților și organizează deseori târguri și evenimente speciale pentru a promova aceste produse.

Cei care ajung la Metro cunosc deja programul “De-ale noastre”, un proiect prin care consumatorilor li se oferă produse românești 100%, atent selecționate de cultivatori din diferite regiuni. Controlul calității este asigurat de reprezentanți din rețeaua Metro, iar producătorii oferă magazinelor legume proaspete, de sezon.

Și Carrefour România organizează un proiect asemănător. Compania oferă producătorilor perioade speciale prin care aceștia își pot depune ofertele pentru a deveni furnizori de legume și fructe pentru magazine.

Nici Auchan nu se lasă mai prejos. Are standuri speciale cu produse românești, iar pe lângă fructe și legume, în cadrul magazinelor funcționează zone speciale cu produse lactate ce provin exclusiv de la producătorii autohtoni.

Următorul pas al agricultorilor

Cererea în creștere ridică ștacheta pentru producători. Agricultorii sunt cei care ar trebui să renunțe la metodele pe care le foloseau acum câțiva ani pentru asigurarea producției și să se îndrepte spre modalități care respectă mediul înconjurător, protejând ecosistemele naturale și biodiversitatea.

Acest lucru presupune, în primul rând, reconstituirea solului pentru a elimina riscurile ca acesta să devină unul impropriu producției. Utilizarea la un nivel foarte scăzut a pesticidelor și exploatații agricole care conservă habitatul sunt cele mai importante reguli după care se ghidează producătorii ce își doresc nu doar o producție ridicată, ci și una sustenabilă pe termen lung. Așadar, culturile se schimbă constant prin rotire, pentru a proteja solul și a asigura un control al paraziților și buruienilor, soluțiile utilizate pentru controlul producției sunt din ce în ce mai naturale, iar alegerea răsadurilor se realizează după o analiză a condițiilor locale.

Este un drum lung pe care trebuie să-l parcurgă agricultorii români pentru a atinge standardele impuse deja peste granițele României.  Aceasta este însă singura soluție pentru a se asigura că programele lansate de marile companii, care sunt dedicate lor, se vor dezvolta în viitor, iar pe tarabele din piețele din România vom găsi, din ce în ce mai des, produse locale.

 

 

Citiți și despre:

  • Evenimentul România Durabilă – AgriBusiness are loc pe 7 noiembrieEvenimentul România Durabilă – AgriBusiness are loc pe 7 noiembrie Marţi 7 noiembrie, începând cu ora 8.30, are loc evenimentul România Durabilă - AgriBusiness "Contribuţia agriculturii la viitorul model economic românesc", în cadrul Academiei de Studii Economice - Aula […]
  • Se apropie criza alimentară?Se apropie criza alimentară? Suntem amenințați de o criză alimentară de proporții, atrag atenția mai multe cercetări. Motivul? Productivitatea agricolă nu crește în acelați ritm cu nevoile populației, iar acest lucru nu se întâmplă doar […]
  • SAFIR, producător cu tradiție de carne de pui SAFIR, producător cu tradiție de carne de pui Compania s-a dezvoltat de la o afacere de familie, la un grup de firme complementare. Compania SAFIR este unul dintre cei mai mari jucători pe piața producătorilor și distribuitorilor de carne de pui din […]
  • Sprijin de la UE pentru fermierii români afectaţi de prelungirea embargoului rusescSprijin de la UE pentru fermierii români afectaţi de prelungirea embargoului rusesc Uniunea Europeană despăgubește producătorii români de legume și fructe în limita a 3.000 de tone, în urma prelungirii embargoului rusesc. Astfel, conform unui comunicat de presă al Ministerului Agriculturii, […]
  • Ce subvenţii primesc fermierii europeni?Ce subvenţii primesc fermierii europeni? Subvențiile primite de fermierii din țările membre ale Uniunii Europene diferă de la țară la țară, neexistând o politică unitară în acest sens, conform datelor Bursei de Mărfuri. La nivelul anului 2014, media […]