Corupţia afectează grav mediul de afaceri

05.04.2017

Situaţie alarmantă: 31% dintre companiile românești consideră că mediul de afaceri este afectat de corupție, arată EY Fraud Survey. În plus, conform raportului, în zona EMEIA, 51% dintre respondenți consideră că practicile legate de corupție se mențin la scară extinsă în mediul de afaceri din țările lor.

În ciuda progreselor sporadice privind combaterea mitei și a corupției în Europa, Orientul Mijlociu, India și Africa (zona EMEIA), nu mai puţin de 51% dintre companiile sondate în cadrul studiul EY EMEIA Fraud Survey încă percep o largă răspândire a practicilor legate de corupție în țările lor. În România, procentul este de 31%, în scădere față de anul 2015, când procentul a fost 39%.

Totodată, 27% din totalul respondenților afirmă că mita se practică adesea în sectorul lor de afaceri pentru a câștiga contracte. Țările de proveniență a 14% dintre aceștia sunt în Europa de Vest.

Conducerea nu reușește să promoveze o cultură a comportamentului etic, conform sondajului. Aşadar, 77% din directorii din consiliile de administrație sau senior manageri spun că ar fi dispuși să justifice o anumită formă de comportament lipsit de etică pentru a ajuta o afacere să supraviețuiască. Mai mult, unul din trei ar fi dispus să ofere bani pentru a câștiga sau pentru a păstra un business.

În ciuda acestor lucruri, 28% dintre respondenți cred că reglementările în domeniu au avut un impact pozitiv în descurajarea comportamentului lipsit de etică, marcând o creștere de 4 procente față de sondajul din 2015. 77% dintre respondenți consideră că urmărirea penală a persoanelor implicate în acte de corupție contribuie la descurajarea fraudei și mitei în rândul executivilor.

“În condiţiile actuale, în care autoritățile publice exercită controale mai stricte şi în care angajaţii sunt motivaţi mai mult de câştigurile personale decât de loialitatea faţă de angajator, companiile trebuie să manifeste iniţiativă şi să se asigure că standardele etice vor fi respectate. Rezultatele studiului nostru indică faptul că neîncrederea între colegi, precum şi comportamentul lipsit de etică devin caracteristici-cheie în rândul angajaţilor din ziua de azi”, a spus Simona Radu, Director Executiv Fraud Investigation and Dispute Services EY România.

De asemenea, Nadia Păun, Manager Fraud Investigation and Dispute Services EY România, spune că rezultatele studiului indică faptul că, în situaţiile în care anagajații manifestă îngrijorare cu privire la diverse abateri, aceştia ezită sau nu cunosc modalitatea în care pot să le raporteze.

„Chiar şi în situaţiile în care regulamentele prevăd posibilitatea de raportare a corupţiei (whistleblowing), acestea nu par să fie implementate corespunzător, iar nivelul de informare în rândul angajaţilor este scăzut în ceea ce priveşte canalele de raportare. Pentru a răspunde acestor provocări, este imperativ că societăţile să aibă o abordare holistică în privinţa cerinţelor de conformitate, să depăşească cerinţele minime de conformitate, să dezvolte programe de motivare a angajaţilor, astfel încât aceştia să aibă un comportament adecvat, să identifice şi să abordeze problemele generate de diferenţele existente între generaţii”, a completat ea.

De asemenea, Conform Nadiei Păun, companiile ar trebui să încurajeze angajaţii să raporteze eventualele fraude şi fapte de corupţie prin implementarea unor măsuri de protecţie adecvate pentru persoanele care intenționează să facă asemenea raportări.

 

 

 

Citiți și despre: