Cotnari, vinuri „made in Romania”

01.04.2016

Vinul de aur al României, premiat la nivel internațional. Tradiția viticulturii și vinificației are o vechime de peste 2500 de ani pe teritoriul României, conform descoperirilor din interiorul Cetății Cătălina, din Iași, care datează culturile viței de vie încă din perioada regelui geto-dacilor, Burebista. De-a lungul istoriei, podgoria Cotnari este menționată în numeroase scrieri ale unor cărturari precum Radu Rosetti sau Dimitrie Cantemir.

Însă despre Compania Cotnari se vorbește din anul 1948, când a fost înființată Întreprinderea Agricolă de Stat Cotnari prin realizarea fuziunii dintre Gospodăria Agricolă de Stat (GAS) Cotnari – producătoare de struguri și vin – și GAS Deleni, care se ocupă cu plantații de pomi fructiferi și cu creșterea de ovine. Odată cu reorganizarea întreprinderilor de stat, care a avut loc datorită Hotărârii Guvernamentale nr. 266, la sfârșitul anului 1990 ia naștere Compania Cotnari SA, având unic acționar satul român și deținea o suprafață de 2000 hectare (ha).

„Pe la 1830, boabele hărăzite vinului se adunau de pe cele 720 de pogoane ale podgoriei. Un secol mai târziu, dimensiunile acesteia se păstraseră, pentru ca în 1990 viile Cotnariului să cuprindă nu mai puțin de 2000 hectare. Astăzi, vița de vie se întinde pe 1700 ha de pământ ce îmbracă dealurile domoale ale Podișului Moldovei”, declară Constantin Deleanu, președintele companiei Cotnari.

Apariție și evoluție

În anul 2000, cei 350 de membrii de la Asociația salariaților Vița de Vie au devenit acționari principali, cu aproximativ 70% din acțiunile companiei. Tot în acest an, fuziunea realizată în 1948 s-a încheiat, iar compania Cotnari a rămas doar cu producerea strugurilor, vinificarea și comercializarea vinului.

În urma divizării, Cotnari a preluat și datoriile, în valoare de aproximativ 5 milioane de euro, care au fost achitate până în anul 2005 datorită cifrei anuale de afaceri a companiei în acea perioadă, care era de 15 milioane de euro.

„Până în anul 2005 am reușit să achităm toate datoriile restante, iar apoi am început un amplu program de investiții, atât la Crama de vinificație, cât și în vinicultură”, menționează conducerea companiei.

Pe ramura de vinificație a fost modernizat întreg procesul tehnologic, pornind de la preluarea strugurilor până la îmbutelierea vinurilor. Ca urmare a acestor investiții, compania deține o capacitate de aproximativ 23 de milioane de litri la depozitarea vinurilor.

Pentru a atinge aceste performanțe, s-a investit cu regularitate în cele mai avansate sisteme de producție, realizate împreună cu firme de renume din Italia, Germania și Suedia. Doar în ultimii cinci ani, valoarea investițiilor se ridică la peste 20 milioane de euro.

Cotnari deține o suprafață de 1700 ha cu plantații de viță de vie, dintre care doar 900 ha reprezintă proprietatea companiei și restul de 800 ha sunt arendate de la proprietarii de teren. Din totalul suprafeței plantate, pe 1500 ha sunt plantații noi, înființate după 2007.

Producția obținută de companie este de aproximativ 12 milioane de kilograme de struguri din soiuri românești: Grasa de Cotnari, Frâncușa, Fetească Albă și Tămâioasă Românească, și circa 7,5 milioane litri de vin DOC (vin cu denumire de origine controlată), într-o capacitate de stocare de 20 de milioane de litri vin.

Calitate răsplătită cu medalii  

Poziționarea geografică a determinat atât obținerea unor cantități însemnate de struguri și vin, cât și calitatea produselor, calitatea și savoarea vinurilor fiind recunoscute și la nivel internațional. Acest lucru este demonstrat de premiile câștigate de Cotnari încă de la apariție și până astăzi.

Astfel, de-a lungul timpului, vinurile Companiei Cotnari au obținut peste 100 de medalii de aur la Concursurile internaționale de profil. Datorită  acestor performanțe, Cotnariul este cunoscut de consumatorii români ca fiind vinul de aur al României și ocupă locul I între vinurile autohtone, conform unui studiu al celor mai reprezentative branduri românești din 2010.

Deși se află la limita de nord, sub aspectul favorabil al cultivării viței de vie, podgoria Cotnari, prin climă, relief, expoziție, sol și tradiție se impune printre renumitele podgorii ale lumii în care se obțin vinuri de cea mai înaltă calitate.

Datorită zonei în care este situată podgoria, există percepția că soiurile de vin Cotnari sunt exclusiv dulci sau demidulci. Cel mai recunoscut soi este Grasa de Cotnari, produs autohton descris de specialiști ca fiind „amărui, precum coaja de nucă, cu un parfum puternic, un vin care tinde spre perfecțiune, dacă este lăsat să se învechească”.

Un alt soi bine cunoscut este Frâncușa. „Frâncușa este un soi specific podgoriei Cotnari și acest mare avantaj trebuia fructificat la maximum. Apoi, anticipând o migrare a consumului de la vinul dulce spre cel sec și demisec, compania a decis că trebuie acordată mai multă atenție acestui vin. Ca atare, în ultimii 5 ani am început să lucrăm la imaginea Frâncușei. Nu a fost ușoară concurența cu celelalte vinuri seci, Cotnariul fiind recunoscut în trecut pentru vinuri dulci, însă cu multă muncă, imagine și calitate au venit și rezultatele, încununate cu medalia de aur de la Berlin, la concursul de anul trecut „, explică directorul Cotnari, Constantin Deleanu.

Și celelalte soiuri sunt foarte apreciate; Feteasca Albă, Tămâioasa Românească au încântat papilele degustătorilor de vin, adunând stimă și medalii.

Așteptări și planuri pentru viitor

Cotnari pune accentul pe calitate, în detrimentul cantității, producția de struguri pe hectar fiind limitată la doar 70-80% față de alte zone.

Alături de calitate, compania acordă o mare importanță promovării produselor. Conștienți că marketingul și comunicarea eficientă reprezintă cheia succesului în vânzări, conducerea a investit peste 2 milioane de euro în publicitate.

Aceste exigențe au ajutat compania Cotnari să treacă cu bine de criza economică, menținând un echilibru financiar, lucru demonstrat de cifra de afaceri de peste 30 de milioane de euro în 2015, Valoarea investițiilor a depășit 50 de milioane de euro începând cu 2005.

Cu toate că exporturile vinului de Cotnari au crescut în 2015 cu 15% față de anul precedent, prioritatea companiei o reprezintă piața internă de desfacere. Astfel, pentru anul în curs, conducerea este foarte optimistă, estimând un volum al vânzărilor de peste 15 milioane de sticle.

Pentru următorii 5 ani, Cotnari își dorește să se mențină la același nivel, dar nu se au în plan investiții foarte mari, care să depășească 5 milioane de euro, capacitățile de producție fiind noi, iar extinderea afacerii nefiind preconizată pentru viitor. Mai ales că afacerea va fi condusă de urmași, care au deja un proiect nou, bazat pe producerea vinurilor „moderne”.

„Compania Cotnari are câteva avantaje majore: istorie, tradiție, două soiuri autohtone podgoriei – Grasa de Cotnari și Frâncușa – suprafața de viță de vie cultivată, terroir-ul, tehnologia modernă, specialiștii. Toate acestea ne desprind de restul concurenței și ne fac să spunem că nu-i este nimănui ușor să ne concureze”, încheie Constantin Deleanu.

Astfel, vinurile de soiuri autentice românești ale Cotnari conduc România în elita producătorilor de mari vinuri ale lumii.

 

 

Citiți și despre:

  • Lactatele Olympus, calitate înainte de toateLactatele Olympus, calitate înainte de toate Pentru anul 2016 conducerea companiei se așteaptă la o creștere de 15% a vânzărilor. Compania Olympus, deja consacrată pe piața lactatelor din România, a reușit de-a lungul timpului să se menţină în […]
  • Complexul Apicol Veceslav Harnaj, tradiție de înaltă calitateComplexul Apicol Veceslav Harnaj, tradiție de înaltă calitate Mierea și produsele apicole ale companiei sunt apreciate pe plan internațional. Cu o istorie de peste 50 de ani, Complex Apicol Veceslav Harnaj reprezintă un omagiu adus celui mai important apicultor român în […]
  • Harmopan, tradiţie în morărit şi panificaţieHarmopan, tradiţie în morărit şi panificaţie Compania este liderul de piaţă din regiunea Harghitei, produsele sale ajungând zilnic la peste 600 de clienţi-parteneri. Numele Harmopan s-a împletit de-a lungul anilor cu tot ceea ce înseamnă tradiţie, fiind […]
  • BAT – povestea unui succes BAT – povestea unui succes Unul din opt fumători din întreaga lume alege produsele British American Tobacco. British American Tobacco este una dintre cele mai mari companii din domeniul tutunului la nivel mondial, fiind, de asemenea, […]
  • ELECTROTEHNICA Echipamente Electrice – 100 de ani de activitateELECTROTEHNICA Echipamente Electrice – 100 de ani de activitate Compania mizează pe o gamă extinsă de UPS (20 – 150 kVA) cu autonomie ridicată. ELECTROTEHNICA Echipamente Electrice este una dintre cele mai longevive companii din România. Anul acesta societatea împlinește […]