Creştere importantă pe piaţa de publicitate online din România în 2016

09.06.2017

Valoarea totală raportată a pieţei de publicitate online din România, pentru întreg anul 2016 a fost de aproximativ 41 de milioane euro (190,541,366 lei), înregistrând o creştere de 22% faţă de anul anterior (like for like), conform celei mai recente ediţii a studiului ROADS, derulat de IAB România cu sprijinul PwC România.

“Cifrele anului 2016 arată îmbucurător și trebuie să păstrăm un ritm de creștere comparabil atât individual cât și împreună ca industrie. Vom lucra în continuare și la extinderea acoperirii ROADS, singurul studiu care calculează exact, agregat și anonimizat, totalul vânzărilor de publicitate online al companiilor participante”, a declarat Gabriel Patru, preşedinte al Asociaţiei IAB România.

Semestrul al doilea al anului 2016 a înregistrat o valoare raportată de aproximativ 24 de milioane de Euro (109,852,548 lei), cu 36% mai mult faţă de semestrul anterior al anului 2016 (H1) şi cu 19% mai mult decât semestrul similar al anului trecut (H2 2015) – ambele procente exprimate like-for-like, adică ținând cont de același eșantion al companiilor care se regăsesc în ultimele 2 ediții ale studiului).

“Pe fondul unei creşteri economice robuste la nivel de ţară, alimentată de consum, piaţa publicităţii online din România a înregistrat o creştere puternică anul trecut, confirmând potenţialul foarte mare al acestui segment, despre care se vorbeşte de multă vreme, însă care nu s-a concretizat în anii anteriori. Pentru a capitaliza însă această evoluţie favorabilă, publisherii trebuie însă să vină cu conţinut de calitate, care să satisfacă nevoia companiilor de a targeta diferite nişe de piaţă”, a declarat Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanţă pentru Management, PwC România.

Tendinţe si evoluţii pentru întreg anul 2016:

Primele cinci industrii au realizat 45% din totalul investițiilor în publicitatea online. Chiar dacă ordinea s-a schimbat, industriile care conduc în topul investițiilor în publicitatea digitală rămân aceleași. Liderul incontestabil de şapte ani – industria Telecom (6 milioane de euro), urmată anul acesta de Finanțe (3,5 milioane de euro – în urcare de pe poziția a 4-a în 2015), Cosmetice şi produse de toaletă (3,4 milioane de euro – în urcare de pe poziția a 5-a), Băuturi (3 milioane de euro – a scăzut o poziție faţă de anul trecut) şi Online Retail ( 2,9 milioane euro – care anul trecut ocupa poziția a 2-a).

Formatele de tip Embed (toate formatele de bannere, indiferent dacă sunt statice sau rich media, inclusiv skyscrapere sau expandabile) au rămas în top în ceea ce privește formatele de publicitate preferate (10 milioane de euro), urmate la o distanţă semnificativă de Interruptive formats (orice format care întrerupe experiența de navigare – de la interstițiale pana la pop-up-uri) – aproximativ 4 milioane de euro, Content (zone de conținut sponsorizare: website, homepage, landing page, newslettere dedicate etc) – aproximativ 3 milioane de euro şi Mobile (formatele rich media display, reclamele tip mesaj, interstițiale, paid-for search şi reclame audio/video optimizate pentru mediul mobil, in-app advertising, SMS, MMS sau optimizarea rezultatelor căutărilor pe mobil) – circa 3,4 milioane de euro.

Conform IAB  România, tendința pentru 2017 este reprezentantă de faptul că formatele interuptive să fie surclasate de Content Sponsorship.

De asemenea, video advertising (pre-roll, mid-roll şi post-roll) acumulează aproximativ 1,4 milioane de euro, în creștere constantă de la un semestru la altul.

Conform cifrelor raportate de agențiile de media, din punct de vedere al alocării bugetelor pe diferite canale digitale, advertiserii preferă să investească în primul rând în rețelele sociale şi motoarele de căutare, abia apoi în piața locală de publishing.

Începând cu 2016, studiul (sau ROADS) a inclus între tipurile de formate măsurate și achiziția de media de tip programmatic, procentajul bugetelor de media digitale tranzacționate astfel atingând 17% din total în primul an de măsurare.

 

 

Citiți și despre: