Criza economică a crescut numărul de sesizări la ANPC

23.12.2013

Produsele nealimentare, în topul reclamațiilor din 2013 la Autoritatea pentru Protecția Consumatorului. Una dintre cele mai importante autorități naționale, cea care are grijă ca produsele din magazine să fie conforme, care soluționează plângerile consumatorilor cu privire la orice produs și serviciu este Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, autoritate care a trecut printr-un an cu nenumărate alerte naționale, controale și nu numai. “La nivel național, au existat câteva alerte alimentare, poate cauzate și concurenței din economia de piață europeană și mondială. Unele dintre acestea s-au confirmat integral, altele parțial. Este de remarcat faptul că instituțiile competente au acționat rapid pentru a preîntâmpina problemele, luându-se măsuri de oprire definitive sau temporară până la primirea rezultatelor și aducerea la conformitate a produselor. Sănătatea și siguranța populației nu au fost puse în pericol, autoritățile de control preîntâmpinând eventualele probleme”, ne-a declarat Bogdan Cristian Nica, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului.

Românii au devenit atenți

Cele mai multe reclamații din partea consumatorilor au venit în anul 2013 din partea celor care au achiziționat bunuri de folosință îndelungată, precum produse IT sau electrocasnice, spun oficialii ANPC. “Reclamațiile cele mai numeroase primite atât la ANPC, cât și la Comisariatele Județene pentru Protecția Consumatorilor au fost cele care vizează produsele nealimentare – bunuri de folosință îndelungată, electronice și electrocasnice, IT sau cele care se referă la contractele de furnizare de servicii de televiziune, telefonie, internet sau utilități sau cele cu referire la calitatea necorespunzătoare a produselor sau nerespectarea garanțiilor legale. Cel mai probabil, atunci când interesul economic este afectat, consumatorii reacționează rapid. O pondere mai mică au avut-o reclamațiile pentru produsele alimentare. Românii au devenit foarte atenți la caracteristicile produselor și sunt niște clienți informați și nu atât de ușor de mulțumit. Grija pentru resursele financiare de care dispun a devenit destul de mare. Este și firesc, ținând cont de perioada economică traversată”, ne-a mai explicat Bogdan Cristian Nica.

Situația economică vs. numărul reclamațiilor

Oficialii ANPC spun că situația economică din ultimii ani a condus la o mai mare grijă din partea românilor cu privire la investițiile pe care le fac și, așadar, la o precauție ridicată atunci când cumpără un anumit produs. “Criza economică, dar și  faptul că informațiile sunt căutate de consumatori ne poate face pe toți mai atenți atunci când facem cumpărături, fie că vorbim despre produse electronice, electrocasnice, dar și de cele alimentare sau de îmbrăcăminte și încălțăminte”, ne-a explicat președintele ANPC, care adaugă faptul că grija nu trebuie să fie doar la termenul de valabilitate al anumitor produse, ci și la cantitate. “Trebuie să încercăm să facem cumpărături folosindu-ne cât mai mult rațiunea și mai puțin emoția. Nu de puține ori ajungem acasă cu foarte multe lucruri de care nu aveam nevoie neapărat. Sunt studii care arată că românii aruncă în jur de 100 kg de produse alimentare pe an, britanicii aruncă 180 kg, asta în contextul în care altă parte a globului populația suferă de înfometare . Există preocupări la nivelul Uniunii Europene, dar și al României de a conștientiza faptul că trebuie să fim atenți la produsele pe care le achiziționăm, să verificăm dacă avem nevoie într-adevăr de ele. ANPC a făcut diverse informări și a oferit sfaturi ori de câte ori a avut prilejul. Pot spune că apetența consumatorilor de a primi cât mai multe informații despre produs sau serviciu a crescut. Aceștia sunt mai atenți la informațiile aflate pe ambalaj sau etichetele produselor, citesc instrucțiunile de folosire, dar și recomandările producătorilor în ceea ce privește întreținerea acestora. Să nu uităm că un consumator informat este mult mai protejat. Este bine că nevoia de informații a consumatorilor să fie satisfacută atât prin prevederile legislative transpuse cu cele la nivel european, cât și prin alte modalități de informare suplimentare ale producătorilor / comercianților sau a mediului profesional sau neguvernamental”, ne-a declarat Bogdan Cristian Nica, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului.

Controale de sezon

La reclamațiile directe ale consumatorilor și alertele naționale și internaționale, ANPC adăugă și controale tematice, la nivel național sau local. Aceste verificări au loc în funcție de reclamațiile primite de la consumatori, dar și de teme de sezon, programe guvernamentale (precum Cornul și Laptele sau Măr în Școli) sau servicii de întreținere și reparații auto în perioadele când numărul clienților se mărește. “La nivel național, au fost peste 50 controale tematice naționale, la care se adaugă cele la nivel regional și local. Ultimele controale tematice la nivel național sunt cele cu specific pentru perioada premergătoare Sărbătorilor, care vizează perioada reducerilor (Black Friday și alte reduceri promoționale), verificarea comercializării jucăriilor și a respectării cerințelor de securitate, dar și a produselor cu specific pentru această perioadă – produse alimentare, produse de cofetărie și patiserie, dulciuri, fructe etc. Vreau să avertizez și pe această cale comercianții și producătorii că cei care nu respectă legislația vor suporta rigorile ei astfel încât să nu punem în pericol viața și sănătatea consumatorilor. Avem nevoie de o piață sigură, cu produse și servicii de calitate, din care cu toții avem de câștigat. Cred că responsabilizarea tuturor factorilor implicați în piață va duce la o consolidare a încrederii pe care o au consumatorii în ANPC. Asigur consumatorii că atâta timp cât voi fi la conducerea acestei instituții voi veghea pentru binele și siguranța lor. De altfel, încrederea pe care ne-o acordă consumatorii este cel mai bun argument pe care îl am, încredere care mă motivează și pe viitor”, spune președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului.

Soluția propusă pentru companii: fidelizarea

Într-o perioadă în care consumatorii sunt mult mai atenți la prețul produselor, dar și la calitatea investițiilor, oficialii ANPC spun că este foarte important ca toți reprezentanții companiilor să înțeleagă faptul că fidelizarea clienților le poate aduce nu doar profit pe moment, ci vânzări ridicate pe o perioadă îndelungată de timp, lucru care va conta la cifra de afaceri. ”Cred că noi toți am devenit mai atenti atunci când trebuie să scoatem bani din buzunar. Ușurința nu mai este aceeași ca în anii dinaintea crizei. Poate tocmai de aceea, rolul ANPC crește și mai mult. Respectarea drepturilor pe care le au consumatorii trebuie să devină prioritate pentru operatorii economici. În economia de piață există posibilitatea alegerii. Dacă nu ești multumit în mod constant de un produs sau serviciu nu-l mai cumperi. Operatorii economici ar trebui să știe că fidelizând clienții prin produse și servicii de calitate își pot asigura venituri constant, care să le aducă o stabilitate financiară și să facă față concurenței din ce în ce mai atentă la greșelile competitorului. În topul reclamațiilor sunt furnizorii de servicii  și comercianții de produse de folosință îndelungată – electronice și electrocasnice. Motivaţia ar putea fi dată de prețurile acestora sau constanţa sumelor alocate lunar, constanța sumelor plătite putând  deveni un procent important la capitolul “cheltuieli”. Consumatorul înțelege să plătească o anume sumă de bani, dar să primească ceea ce și-a dorit” ne-a declarat Bogdan Cristian Nica.

Președintele ANPC spune că legislația română este una bine pusă la punct, fiind de fapt o preocupare constantă de mult timp aceea de a transpune regulile Uniunii Europene. „Pot spune că România are un excelent grad de armonizare a legislației europene. Legislația este, în linii mari, asigurată, ea urmând a fi perfectată în funcție de domeniile noi sau pe diverse aspecte apărute. Cred că piața va fi mai sigură dacă umblăm și la mentalități. De pildă, în economiile de piață cu tradiție din Europa, politica de vânzări este centrată pe client. Economia de piață de acolo, după zeci de ani de existență a demonstrat că sintagma <clientul nostru, stăpânul nostru> este  cea mai bună metodă de a câștiga încrederea și fidelitatea clienților, fiind totodată și cea mai eficientă metodă de marketing. Cum economia de piață din România este una <tânără>, nu toți comercianții aplică aceste lucruri. Chiar dacă piața a cunoscut o dezvoltare rapidă, iar clienții au devenit din ce în ce mai informați și cu solicitări cât mai specifice și ridicate, cred că mai avem nevoie de timp pentru a putea ajunge la nivelul occidentului. Cred în maturitatea comercianților, producătorilor, dar și a consumatorilor, că ne îndreptăm în direcția bună”, este de părere președintele ANPC.

Pași pentru reclamații întemeiate

Nu puțini sunt românii care nu cunosc care sunt pașii pe care trebuie să îi facă atunci când sunt nemulțumiți de un produs sau serviciu și vor să reclame acest lucru autorităților, președințele ANPC recomandă consumatorilor să se adreseze comisariatelor județene pentru orice probleme. Asta nu înainte însă de a lua legătura cu operatorul economic de la care au fost achiziționate produsele sau serviciile, cu scopul de a rezolva problema pe “cale amiabilă”. „Consumatorii se pot adresa cu încredere ANPC sau Comisariatelor Județene pentru Protecția Consumatorilor după ce, în prealabil, au luat legătura cu operatorul economic pentru a obține remedierea problemelor semnalate și s-au lovit de un refuz. Detalii despre datele pe care trebuie să le completeze atunci când fac o reclamație se găsesc pe pagina noastră de internet: anpc.ro, dar și la numărul de telefon al consumatorilor 021 9551. Reamintesc consumatorilor că este foarte important să facă o reclamație în scris la care să atașeze copii după cât mai multe acte doveditoare, care să vina în sprijinul celor susținute de aceștia pentru a putea rezolva problema cât mai repede și eficient”, ne-a explicat președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului.

Programe speciale pentru informare

ANPC oferă informații despre drepturile consumatorilor și nu numai atât prin intermediul site-ului oficial (www.anpc.ro) cât și la numărul de telefon unic (021 9551). “De asemenea, ANPC colaborează cu ONG-urile pentru consumatori pentru a oferi informații suplimentare sub forma de ghiduri, broșuri, emisiuni informative și sprijin pentru diverse programe pe care le are ANPC. Un program interesant desfășurat de ANPC împreună cu un ONG a fost cel de informare a liceenilor, de familiarizare cu noţiunile ce stau la baza programelor finaciare, despre accesarea serviciilor finaciar-bancare pentru ca atunci când vor deveni adulți să aibă conceptele de bază necesare accesarii unor astfel de servicii”, ne-a declarat Bogdan Cristian Nica.

ANPC Junior

Copiii din clasele I – XII pot lua parte la un program destinat lor prin care pot afla mai multe despre drepturile lor ca și consumatori. “ANPC Junior este un program cu tradiție pentru ANPC care se desfășoară pe parcursul întregului an școlar, la toate nivelele – local, județean, regional, iar finala este programată la finalul anului școlar. Temele sunt specifice vârstei, de la desene cu tematică pe respectarea drepturilor consumatorilor, până la grafică și joc de rol pe diverse domenii de legislație a consumatorilor. Copiii se pun în pielea consumatorilor maturi și învață să facă alegerile în cunoștință de cauza, să-și ceară drepturile astfel încât să nu întâmpine dificultăți în alegerile produselor și serviciilor pe care le fac, contribuind astfel la o piață mai sigură. La acest program un partener important este Ministerul Educației, de al cărui sprijin ne bucurăm și fară de care nu ne-am putea desfășura programul. Premiile oferite câștigatorilor sunt importante pentru dezvoltarea capacităților intelectuale și creative ale copiiilor”, ne-a declarat președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului.

 

Citiți și despre:

  • Sistemul inteligent BramacSistemul inteligent Bramac Bramac, acoperișurile care asigură și protecție și economie prin energia “verde”. “Bramac Sisteme de Învelitori” a fost prima filială înființată de Bramac în țara noastră, în anul 1995, în Brașov. Nouă ani […]
  • Creșteri și dezvoltare continue pentru Chermark RomCreșteri și dezvoltare continue pentru Chermark Rom Piața îngrășămintelor în România este într-o continuă schimbare, susține Chemark Rom. Chemark Rom este o companie românească ce a reușit să se impună ca partener al marilor producători din industria de […]
  • Apidava: afacere “îndulcită” cu pasiuneApidava: afacere “îndulcită” cu pasiune Apidava investește într-o fabrică nouă de procesare a mierii. Povestea Apidava începe în anul 1991,când profesorul de fizică Victor Mateș a renunțat la catedră, hotărând să se dedice pasiunii, moștenite de la […]
  • Cel mai mare depozit de piatră naturală din țară este deținut de ALGABETH SGICel mai mare depozit de piatră naturală din țară este deținut de ALGABETH SGI ALGABETH SGI, compania care a investit și crescut pe timpul crizei economice. Piatra naturală are nenumărate calități care o fac perfectă pentru cei care vor construcții naturale, fără emisii nocive, cu un […]
  • Metode de reducere a costurilor în companiiMetode de reducere a costurilor în companii Când situația economică nu este una benefică, toate companiile caută soluții pentru costuri mai mici. Reprezentanții companiilor din țara noastră sunt mult mai optimiști cu privire la creșterea afacerilor în […]