Cum a evoluat industria auto din România în 2016?

03.10.2017

Industria auto este unul dintre principalii piloni ai economiei României, angajând per total peste 150.000 de persoane și contribuind la 47% din exporturi în anul 2016, conform unui studiu relizat de Euler Hermes.

Totodată, de la an la an, industria din acest domeniu se bucură de o rentabilitate puternică. Astfel, în 2016 a înregistrat o rată de creștere impresionantă, + 9% față de 2015, în timp ce media globală a avansat cu 1,6%. În acest ritm, se poate vorbi despre o creștere de 6 – 7 % pe an până în anul 2020.

„Până acum sectorul a fost condus de producătorii de automobile, unde Dacia-Renault a fost pe locul 11 la nivel european, cu aproape 360.000 de unități de produse în 2016. În prezent cea mai mare parte a creșterii provine de la producătorii de piese și componente auto”, potrivit studiului citat.

Furnizorii din industria auto

În plus, în ceea ce privește piața furnizorilor, aceasta include atât fabrici de producție proprii, cum ar fi Daimler, cât și numeroși contractori, precum Delphi, Draexlmaier, Leoni sau Continental, dar și antreprenori locali mici, care la rândul lor sunt furnizori pentru marile companii producătoare.

Însă, marile companii existente pe piață nu sunt transparente în privința estimărilor și datelor financiare, iar finanțarea bancare este furnizată de obicei la nivel de grup în condiții favorabile în comparație cu cele locale.

În ceea ce privește evoluția pieței interne, industria auto a avansat în trimestrul IV din 2016 pentru autoturisme noi (-1,7% Q1-Q2 până la 32.500 unități), însă a scăzut puternic în general datorită încetinirii vânzărilor la mâna a doua, până la un total de 101.500 de autoturisme vândute (-15,2% Q1-Q2).

Prin urmare, 2016 a fost unul din cei mai buni ani din ultimul deceniu, înregistrându-se o creștere a numărului de înmatriculări de vehicule de 17,4%, ajungând la 510.000 de unități, dintre care automobile noi reprezintă aproximativ 22% (115.000 de unități).

Piaţa de leasing financiar

Pe de altă parte, piața leasingului financiar a avansat cu 25% în 2016, până la două miliarde de euro, dintre care aproape 77% reprezintă automobile şi vehicule utilitare uşoare. Companiile au reprezentat 97% din totalul clienţilor de leasing financiar, urmate de persoanele fizice 2% şi 1% de sectorul public. Flota de autovehicule de leasing operaţional a crescut cu 8%, până la 60.000 de vehicule în 2016 (adică aproximativ 13% din toate înregistrările de autoturisme noi), cu aşteptări de creştere similare pentru 2017.

Cifra de afaceri totală a industriei auto a depășit, anul trecut, 20 de miliarde de euro, determinată de exporturi, pe măsură ce piața locală este relativ mică și se concentrează pe vehiculele second-hand.

Principalele companii din industria auto din România

Principalele companii auto care sunt prezente în România sunt: Dacia (>cifră de afaceri de 4,2 miliarde euro în 2015), Ford (0,8 miliarde euro), iar din urmă vine grupul Volskwagen în calitate doar de comerciant și distribuitor, cu o cifră de 0,4 miliare euro.

De asemenea, principalii producători de componente și consumabile sunt: Continental (5 diviziuni), cu cifră de afaceri totală de 2,3 miliarde euro, Autoliv (sisteme de securitate) cu 0,7 miliarde euro, Takata (volane) – 0,5 miliarde euro, Michelin – 0,5 miliarde euro și Delphi cu o cifră de 0,4 miliarde euro. Potrivit aceluiași studiu, piața auto este dominată de grupurile Dacia (Renault), Continental și alte grupuri cu prezență globală (TRW, Bosch, Delphi, Ford și alții).

 

 

Citiți și despre: