Cum a schimbat mediul online comportamentul de achiziție al românilor

30.09.2014

Comportamentul de achiziție al consumatorului a fost drastic schimbat de avansul tehnologic şi de internet. Astfel, piața comerțului electronic targetat pe consumator sau “omichannel” este în creștere rapidă, iar până în 2018, la nivel global, se estimează un avans de 17% a comerțului online față de doar 6% creștere a comerțului tradițional practicat în magazine, conform EY.

În acest context, EY a demarat o cercetare comparativă cu date similare existente la nivel global în acest domeniu, pentru a determina impactul pe care îl are decizia de cumpărare a consumatorilor din România asupra comerțului online

Astfel, plecând de la informaţiile în urma administrării unui chestionar structurat pe etapele pașilor de cumpărare a cinci tipuri de produse și patru tipuri de servicii, s-au ajuns la concluzia că mediul online este cu precădere o sursă de informații și de influență în căutarea și selectarea informației, loialitatea față de brand și decizia de cumpărare, cu impact asupra întregii experiențe de cumpărare.

Mediul online, sursa principală de informare

”În căutarea serviciilor și produselor, atât femeile cât și bărbații folosesc mediul online ca sursă principală de informare urmată de cunoștințe, prieteni și consultantul magazinului. În funcție de categoriile de produse și servicii analizate, procente semnificative se înregistrează la electronice și electrocasnice unde 35% dintre femei și 49% dintre bărbați spun că folosesc mediul online ca principală sursă de informare, urmate de telefonie mobilă/servicii de internet cu 37% femei și 43% bărbați, articole de îmbrăcăminte pentru 32% dintre femei și automobile pentru 37% dintre bărbați”, a explicat Constantin Măgdălina, Knowledge Management, EY România

În ceea ce priveşte loialitatea față de brand s-a constatat că femeile sunt mai loiale decât bărbații în cazul furnizorilor de servicii, în timp ce 44% dintre femei sunt loiale și foarte loiale, iar 36% dintre bărbați afirmă că ar schimba oricând furnizorul de servicii.

Situaţia este diferută în cazul brandului de produse. Astfel, bărbații sunt mai loiali, 57% față de 52% dintre femei care declară că sunt loiali și foarte loiali.

Ce influenţează decizia de cumpărare?

”În decizia de cumpărare a serviciilor, atât femeile cât și bărbații sunt influențați, în primul rând, de calitatea și garanția serviciilor (afirmă 33% dintre femei și 29% dintre bărbați) și în al doilea rând de preț și termenii de livrare (afirmă 20% dintre femei și 21% dintre bărbați). În timp ce la cumpărarea de produse, 35% dintre femei și 29% dintre bărbați sunt influențați de calitate și garanție urmate de imaginea brandului, după cum afirmă 21% dintre femei cât și 21% dintre bărbați”, conform EY România.

Raportul mai arată că femeile, fiind mai orientate către cumpărături, găsesc în mediul online o experiența de shopping care nu se ştie dacă va înlocui mersul la mall. Însă, apariția mall-urilor virtuale ar putea fi următorul pas, în condiţiile în care ritmul de creștere este unul constant în fiecare an. În plus, pe măsură ce acest fenomen capătă amploare, reformularea comerțului tradițional va fi inevitabilă.

Citiți și despre: