Cum a schimbat tehnologia comerțul?

01.11.2014

Magazinele online iau locul celor tradiționale, cu produse variate și prețuri mai mici. Acum câțiva ani, în România existau doar câteva magazine online, iar cele mai multe dintre acestea erau specializate în  produse electronice și electrocasnice. Au apărut apoi magazinele online de mici dimensiuni cu o gamă de produse cu prețuri modice, dar care nu se regăseau în țara noastră și erau importate direct de la producători sau cumpărate de la magazinele mai mari de peste granițe.

În prezent, atât marii producători, cât și magazinele fizice, distribuitorii autorizați, chiar și supermarketurile oferă clienților posibilitatea de a comanda, din fața unui calculator, produsele care ajung apoi în doar câteva zile la ușa consumatorilor. Comerțul online este, așadar, de ani de zile, văzut ca benefic și rapid de utilizat de către clienți, în timp ce companiile văd prezența produselor în magazinele online ca pe o necesitate.

Avantaje și dezavantaje

Producătorii sau importatorii care își lansează un magazin online și își îndreaptă atenția către profitul obținut în acest fel știu că dacă vor respecta toate regulile impuse de lege și dacă vor oferi produse calitative la prețurile corecte, vânzările vor crește susținut. În timp ce un magazin fizic poate fi utilizat de un număr limitat de oameni, un magazin online poate fi accesat de oricine la orice oră din zi și din noapte. De cealaltă parte însă, cei care au ales să-și dezvolte un magazin online știu că cea mai mică diferență de preț față de produsele asemănătoare, oferite de alte magazine, poate îndepărta un client. În plus, un răspuns întârziat la o întrebare din partea unui potențial cumpărător și o comandă întârziată vor conduce inevitabil, în ambele cazuri, la schimbarea percepției clientului, cu privire la seriozitatea magazinului.

Din punctul de vedere al celor care comandă produse online, beneficiile sunt nenumărate: nu e nevoie de timp pentru a căuta produsele într-un magazin, plata se face rapid, există în cele mai multe dintre cazuri recenzii online, astfel că cel care plasează o comandă este sigur de calitatea produsului și, nu în ultimul rând, în doar câteva minute clientul poate descoperi de unde poate comanda pentru a beneficia de prețul cel mai mic. Cel mai important lucru de care trebuie să țină cont cei care apelează la cumpărăturile din fața unui calculator este gradul de securitate oferit de magazin, în momentul în care plata se face pe loc.

Statistici oficiale

Statisticile magazinelor online din România arată că noua modalitate de comerț a fost mult mai puțin afectată de efectele crizei economice, comparativ cu nivelul vânzărilor magazinelor clasice.

Potrivit informațiilor oferite de o cercetare NETOPIA, cele mai achiziționate produse online de români, cu ajutorul cardului, au fost bilete de avion, gadget-urile și jocuri online. În timp ce numărul celor care se îndreaptă către magazinele online este în continuă creștere, suma medie procesată prin intermediul cardului a crescut și ea, față de anul trecut. Astfel, în 2014, media cheltuielilor a fost de 180 de lei, comparativ cu 150 de lei în 2013.

În ceea ce privește categoria de produse cele mai căutate, românii achită online cu ajutorul cardului  facturile la utilități, biletele de avion și produsele din sectorul IT&C. Nu sunt uitate nici jocurile online, produsele de tip fashion și cosmeticele.

Datele oficiale NETOPIA mai arată că românii cumpără mai mult în timpul săptămânii, mai ales în intervalul orar 9:00 – 17:00.

Un studiu realizat de Exact Cercetare și Consultanță, arată că cei care fac cumpărături online au un nivel de educație și statut social ridicat. Cumpărăturile online realizate lunar sunt efectuate de 16% dintre români.

Supermarket online

Nu doar magazinele care comercializează produse dintr-o singură gamă au decis să se îndrepte către comerțul online, ci și supermarketurile. Anul trecut, Carrefour a anunțat lansarea Carrefour Online, un sistem online de comenzi și livrări la domiciliu. Astfel, cei care nu au timp pentru cumpărături pot comanda din fața computerului produsele dorite și, dacă valoarea acestora este de peste 300 de lei, livrarea este gratuită. Clienții pot alege, din confortul casei, din peste 20.000 de produse prezente în magazinul online.

Cora este un alt lanț de magazine care oferă posibilitatea consumatorilor să comande online produsele dorite. Sistemul lansat de acest supermarket presupune ca clienții să ajungă la Cora Lujerului pentru a-și ridica produsele comandate anterior online.

Ziua reducerilor: Black Friday

Dacă în magazinele clasice reducerile și promoțiile sunt unele anunțate cu mult timp înainte și de cele mai multe ori au loc la finalul sezonului, în magazinele online ofertele sunt mult mai multe. Cu scopul de a-și fideliza cumpărătorii, administratorii site-urilor de eCommerce  încearcă mereu să vină cu cele mai bune prețuri la produse consacrate. Cea mai importantă zi din an cu cele mai multe și mai mari reduceri este însă Black Friday.

Istoria reducerilor de Black Friday a pornit de la americani, care sărbătoresc în ultima parte a lunii noiembrie Thanksgiving Day, a doua zi a sărbătorii fiind una liberă. Aceasta este de asemenea ziua în care încep reducerile de sezon, iar comercianții au început să ofere cele mai bune prețuri, în ideea de a avea parte de vânzări ridicate.

Anul acesta, cele mai mari magazine online de produse IT&C din România au anunțat că Black Friday va avea loc pe 21 noiembrie. Desigur, ca în fiecare an, reducerile vor continua tot weekendul și nu vor fi valabile doar pentru ziua de vineri.

Siguranța cumpărăturilor

Dacă în magazinele fizice este imposibil ca un client să primească un produs nedorit sau să fie taxat mai mult decât prețul înscris pe etichetă, în ceea ce privește cumpărăturile online lucrurile pot fi mai complicate. Tocmai de aceea, este bine să fiți atenți la o serie de lucruri atunci când plasați o comandă prin intermediul unui site de profil.

În primul rând este obligatoriu să vă asigurați că magazinul online vă oferă o conexiune și un sistem de plată securizate și că este un magazin unde apar informații de bază, precum compania care îl operează, datele de contact de la Autoritatea pentru Protecția Consumatorului sau informații clare despre cum puteți intra în contact cu societatea din spatele magazinului. Odată ce ați plătit produsul sau produsele, este recomandat să păstrați dovada plății, fie că este vorba despre un mail sau o factură emisă online.

În cazul în care nu cunoașteți site-ul pe care urmează să efectuați o comandă, vă sfătuim să căutați informații despre acesta, despre compania care îl operează, ba chiar să dați un telefon la numărul de contact și, nu în ultimul rând, să solicitați plata la livrare, dacă nu vi se pare de încredere.

 

Citiți și despre:

  • Carrefour online permite plata ramburs, prin cashCarrefour online permite plata ramburs, prin cash Odată ce magazinele online încep să aibă din ce în ce mai mult succes în România, companiile oferă clienților mai multe posibilități pentru plata produselor. Carrefour-Online.ro oferă de acum posibilitatea […]
  • Gadgeturile anului pentru mediul de afaceriGadgeturile anului pentru mediul de afaceri Care sunt și cum au ajutat la dezvoltarea businessului device-urile recent lansate? O afacere nu este deloc ușor de dezvoltat, mai ales într-o perioadă în care numărul antreprenorilor se majorează în fiecare […]
  • Pericolul din spatele ecranului: malware-ulPericolul din spatele ecranului: malware-ul Soluțiile care țin sub control securitatea informatică în cadrul companiilor românești. Tehnologizarea companiilor din România a avut loc mult mai repede, comparativ cu alte țări. Rapiditatea cu care multe […]
  • Evenimentul România Durabilă – AgriBusiness are loc pe 7 noiembrieEvenimentul România Durabilă – AgriBusiness are loc pe 7 noiembrie Marţi 7 noiembrie, începând cu ora 8.30, are loc evenimentul România Durabilă - AgriBusiness "Contribuţia agriculturii la viitorul model economic românesc", în cadrul Academiei de Studii Economice - Aula […]
  • Cum arată viitorul magazinelorCum arată viitorul magazinelor Care sunt cele mai noi trenduri globale în retail. Retailul s-a reinventat continuu în ultimii ani. Dacă până nu acum foarte mult timp domeniul era acaparat de magazinele clasice, în prezent o vizită într-un […]