Cum au evoluat chiriile pentru birouri şi spaţii comerciale în primele luni ale anului

15.05.2014

Stocul modern de spații de birouri din Capitală a ajuns în prezent la 2,1 milioane metri pătraţi, în primul trimestru din acest an, fiind livrate două clădiri de birouri importante: Hermes Business Campus (Atenor Group) și o extensie a Metropolis Center (Soravia). Aceste două proiecte au împreună o suprafață 23.300 metri pătraţi, potrivit unui raport realizat de compania de consultanţă imobiliară JLL România.

Până la finele acestui an, vor mai fi finalizaţi încă 120.000 de metri pătraţi de birouri, reprezentând patru mari proiecte (AFI Park 2, City Office, Green Gate și Green Court).

“Cele mai active sub-piețe în care vor fi livrate proiecte în 2014 și 2015 sunt Floreasca – Barbu Văcărescu, Center – West, Dimitrie Pompeiu și South. Piața Center – West, în mod particular, se dezvoltă rapid în o zonă cheie pentru piața de birouri din București în ciuda mărimii sale încă reduse. Zona se bucură de mai multe avantaje precum o excelentă accesibilitate fie prin intermediul transportului public sau privat, apropierea de Universitatea Politehnică, de cele mai mari campusuri universitare din oraș dar și de cele mai dens populate cartiere rezidențiale bucureștene. Zona a atras în principal chiriași din domeniul IT, iar rata medie de neocupare aici este una din cele mai mici din oraș”, se arată în raportul citat.

Rata medie de neocupare – 14,7%

Pe segmentul birourilor, rata medie de neocupare este estimată la 14,7%, în creştere uşoară, de 0,3%, față de trimestrul anterior.

JLL România se așteaptă ca trendul să continue să fie crescător și în trimestrele următoare, în mare parte datorită dezvoltărilor actuale și viitoare.

În ceea ce priveşte chiriile contractuale prime pentru spații de birouri, acestea au rămas neschimbate în trimestrul 1, fiind cotate la 18,5 euro metru pătrat pe lună.

“Stimulentele financiare au continuat să fie consistente, proprietarii oferind atât luni libere de plată a chiriei, cât şi contribuţii pentru amenajarea spațiilor. Pachetele de stimulente financiare variază în funcție de tipul de cerere și devin importante în special pentru suprafeţe mai mari de 2.000 – 3.000 metri pătraţi”, se arată în raportul companiei de consultanţă imobiliară.

Chiriile nu vor creşte în acest an

Pentru 2015, se estimează că oferta de noi spații de birouri finalizate să fie de aproximativ 110.000 metri pătraţi. De asemenea, rata media de neocupare ar putea începe să scadă la finele acestui an sau la începutul lui 2015.

În ceea ce priveşte chiriile, reprezentanţii JLL estimează o menţinere la nivelul actual, pe tot parcursul acestui an.

Niciun mall inaugurat în primele 3 luni

În ceea ce priveşte piața spațiilor comerciale, raportul JLL România arată că stocul de spații moderne a rămas neschimbat, la aproape 1,66 milioane de metri pătraţi, în primul trimestru din acest an. Chiar dacă în primele trei luni in 2014 nu a fost inaugurat niciun centru comercial, până la finele anului se estimează că vor fi inaugurate două centre comerciale, ambele dezvoltate de către fondul de investiții sud-african NEPI.

În plus, ultimul trimestru din 2013 a fost destul de bogat în livrări, atunci fiind inauguraţi 95.000 metri pătraţi de centru comericale moderne.

Pentru acest an oferta ce va fi livrată în România va atinge cel mai scăzut nivel de după 2005.

Studiul mai arată că mulți retaileri internaţionali evaluează posibilitatea intrării pe piața din România dar și preluarea rețelelor de magazine sub franciză locale, încurajați de creșterea vânzărilor.

Primele semne ale redresării pieței de retail

În primul trimestru din acest an, pe segmentul centrelor comerciale, nivelul chiriilor prime a crescut la 60-70 euro lunar pe metru pătrat, demonstrând primele semne ale redresării pieței de retail.

“Cele mai mari chirii sunt obţinute în AFI Palace Cotroceni şi Băneasa Shopping City, considerate a fi centrele comerciale dominante din România”, au explicat reprezentanţii JLL.

În 2015, volumul livrărilor va ajunge până la 150,000 metri pătraţi în București, în special, în zonele în care nu existau centre comerciale majore, și la 45,000 metri pătraţi în Brașov, unul din cele mai mari orașe din ţară fără o schemă de retail dominantă.

Citiți și despre: