Cum ne afectează stresul productivitatea la job

01.05.2018

60% dintre accidentele de muncă au drept sursa stresul. Stresul se numără printre factorii care au un impact extrem de mare asupra productivităţii muncii și, din păcate, un studiu recent arată că foarte mulţi români se declară ca fiind stresaţi la jobul lor.

Chiar dacă stresul pare un concept greu de definit, specialiştii în psihologie spun că este vorba de un fenomen psihosocial complex, prin care o persoană este copleşită de diverse sarcini sau situaţii, considerând că sunt extrem de dificil sau chiar imposibil de realizat într-o perioadă limitată de timp. În această situație însă poate fi vorba doar de percepţia unui angajat care nu mai reuşeşte să îşi stabilească priorităţile.

În dicţionarele de psihologie socială, stresul este definit ca fiind o stare de tensiune sau de disconfort, cauzată de agenţii afectogeni, cu semnificaţie negativă. Mai exact este vorba de frustrare sau de deprimare, determinate de dificultatea şi de imposibilitatea rezolvării unor sarcini sau de atingerea unor obiective.

Stresul mai poate fi definit drept o stare intensă şi neplăcută care poate avea efecte negative asupra sănătăţii, performanţelor şi productivităţii.

Simptomele stresului la locul de muncă:

– depresie

– anxietate

– scăderea performanţelor

– dureri de cap

– oboseală continuă

– reducerea puterii de concentrare

Cât de stresaţi sunt angajaţii români

O cercetare realizată de Dynamic HR, Stres National Survey sau Stres Index, o iniţiativă prin care a fost măsurat stresul în rândul angajaţilor din ţara noastră, indică faptul că peste 99% dintre angajații români sunt stresaţi. Studiul a vizat 20 de industrii diferite, având în jur de 1.000 de respondenți din 35 de județe.

Prin urmare, rezultatele sunt extrem de îngrijorătoare: 99,7% dintre angajații români sunt stresați, 98% se simt epuizați și 93% sunt deprimați.

„Se știe foarte bine că dacă stresul nu este gestionat corect poate avea efecte dramatice asupra stării fizice și psihice, poate provoca relații de tensiune cu colegii, cu prietenii, cu familia, poate duce la depresie, ceea ce se traduce în concedii medicale, lipsa de productivitate. De aceea, se impune ca la nivel național să construim o strategie de prevenire a stresului, implicând actori precum furnizorii de servicii medicale, de servicii de wellbeing, wellness, departamente de resurse umane și psihoterapeuți”, a declarat Simona Nicolăescu, Business Owner, Dynamic HR.

99,7% dintre angajații români sunt stresați, 98% se simt epuizați și 93% sunt deprimați

Cercetarea mai arată că 91,4% din angajaţi nu au răbdare în relația cu ceilalți, 52% se simt înstrăinați față de familie, 75% țipă la ceilalți fără motiv, 72,6% nu pot vorbi deschis despre propriile stări atunci când sunt triști, 90,1% se supără din orice nimic, iar 55% din cei chestionaţi nu participă în mod regulat la activități sociale.

În cazul angajaţilor, 75% – 95% din vizitele la medic sunt legate de simptome cauzate de stres, iar pe de altă parte, 60% dintre accidentele de muncă au drept sursa stresul

Stresul, o reacție individuală

Pe termen lung, stresul are efecte negative asupra sănătății, performanțelor și productivității la locul de muncă. Stresul este, însă, o reacție individuală și rezultatul interacțiunii dintre exigențele mediului, pe de o parte, și resursele existente şi capacitățile individuale, pe de altă parte.

Nivelul de stres al angajaților din companii se calculează urmărind echilibrul dintre viața personală și viața profesională, stresul fizic, stresul psihoemoțional, stresul social, stresul organizațional și stresul profesional

Potrivit datelor ITM Bucureşti, un studiu asupra productivităţii şi profitabilităţii a pus în evidenţă faptul că firmele şi companiile nu sunt pe atât de profitabile pe cât ar putea fi. În plus, sunt indicaţi mai mulţi factori care contribuie la deficitul în profitabilitatea organizaţiilor, printre care se numără şi problemele de sănătate fizică, emoţională, stres sau epuizare psihică, acestea fiind responsabile pentru 66%-71% din pierderea profitabilităţii.

În plus, conform studiilor citate, 3 din 10 angajaţi suferă în fiecare an din cauza problemelor legate de sănătatea emoţională şi socială – anxietate, stări de panică, tulburări de somn, pierderea apetitului sexual, energie scăzută şi stări depresive, fumat excesiv, agresivitate în interacţiunea cu ceilalţi. Per total, 91 de milioane de zile de muncă sunt pierdute anual din cauza problemelor legate de sănătatea emoţională şi socială a angajaţilor.

3 din 10 angajaţi suferă în fiecare an din cauza problemelor legate de sănătatea emoţională şi socială

Din păcate, problemele legate de sănătatea emoţională şi socială  sunt în creştere şi reprezintă în prezent 50% din problemele de sănătate ale angajaţilor, în comparație cu 15% în 1980 și 30% în 1990, iar procentul este pe trend ascendent.

50% dintre angajaţii care suferă de depresie nu sunt diagnosticaţi

Cum se poate combate stresul la job?

Recomandările specialiștilor pentru a combate stresul au în vedere faptul ca programele de well-being să vizeze în principal o schimbare de atitudine a salariaţilor faţă de propria viaţă, să devină un fel de a fi al oamenilor, astfel încât să-și dorească să fie parte din acest program și să devină ei înşişi promotorii stării de bine la locul de muncă.

Relaţia dintre muncă şi sănătate fiind foarte puternică, angajatorii ar trebui să aibă în vedere metode de prevenire a stresului la locul de muncă.

 

 

Citiți și despre: