Cum poate România să atragă investițiile străine

01.07.2016

Investițiile străine directe au o contribuție esențială la creșterea economică și creează locuri de muncă. Investițiile străine aduc o contribuție esențială la creșterea economică, creează locuri de muncă, optimizează alocarea resurselor, permit transferul de tehnologie și stimulează comerțul.

Astfel spus, investițiile străine directe reprezintă una din soluțiile care stau la baza unei creșteri economice durabile.

Investițiile străine directe au crescut, în România, cu 112 milioane de euro în luna aprilie, ajungând la 887 de milioane de euro, însă nivelul lor înregistrat după primele patru luni din anul în curs este cu 23,8% mai mic decât valoarea raportată în aceeași perioadă din 2015, respectiv 1,164 miliarde de euro, potrivit datelor Băncii Naționale a României.

Anul trecut, investițiile străine directe s-au ridicat la 3,03 miliarde de euro, cifră cu 25,3% mai mare decât în 2014.

În prima parte a anului 2016, investițiile străine directe au scăzut cu 23,5%, la  887 de milioane de euro

Şi pentru că investitorii nu mai sunt stimulaţi să vină în ţara noastră, este nevoie de măsuri noi pentru a-i atrage. Aşadar, ce trebuie să facă România pentru a-şi păstra atractivitatea?

Ce măsuri se pot lua?

Conform analiştilor din cadrul Camerei Consultanţilor Fiscali, mediul de afaceri din România are nevoie de libertate economică şi fiscalitate prietenoasă pentru investitori.

De asemenea, este nevoie de crearea unui cadru favorabil mediului economic prin promovarea unor condiţii prielnice mediului de afaceri, precum un tratament corect, echitabil şi nediscriminatoriu; protecţie faţă de exproprierile ilegale; recursul direct la arbitrajul internaţional, precum şi transformarea României într-un mediu atractiv din punct de vedere fiscal.

Prin urmare, măsurile de stimulare a investiţiilor, împreună cu măsurile de relaxare fiscală vor constitui argumente forte în perioada următoare, atât în ceea ce priveşte capacitatea României de a atrage investiţii străine directe, cât şi în puterea de convingere a investitorilor străini de a dezvolta o afacere profitabilă în România, decât în ţara lor de rezidenţă.

Atractivitatea României pentru investitorii străini se poate îmbunătăţi prin: reforma sistemului educaţional; simplificarea şi standardizarea taxelor; scăderea impozitelor pentru investitori; dezvoltarea infrastructurii; gestionarea mai eficientă a fondurilor europene; politici coerente pentru a atrage investitorii străini şi a-i încuraja pe antreprenorii locali.

Cât de uşor este să faci afaceri în România

România se situează pe locul 37 din 189 în clasamentul ţărilor unde este cel mai uşor să faci afaceri, conform unui raport al Băncii Mondiale. Astfel, ţara noastră devansează state precum Bulgaria, Ungaria, Belgia sau Italia, dar stă mai prost ca Cehia şi Japonia.

Din cele 189 de ţări analizate, Singapore ocupă prima poziţie în clasament, urmată de Noua Zeelandă şi Danemarca.

Prin urmare, România devansează în acest top state precum Bulgaria, locul 38, Ungaria, locul 42, Belgia, locul 43, Italia, locul 45, sau Turcia, locul 55, dar se situează în urma unor țări precum Cehia, locul 36, Japonia, locul 34, Slovenia și Slovacia, ambele la egalitate pe locul 29.

În ceea ce privește demararea unei afaceri, România se află pe locul 45 din 189 de țări, în ţara noastră fiind nevoie de opt zile și de îndeplinirea a cinci proceduri pentru deschiderea unei firme.

Raportul  susține că România a făcut progrese la capitolul plata taxelor prin reducerea contribuțiilor sociale pentru companii și a contribuțiilor la fondul de risc. În ceea ce privește respectarea contractelor, România a făcut progrese prin transferul unor responsabilități de la tribunal către executorul judecătoresc și a facilitat obținerea de informații de către executorul judecătoresc de la terțele părți.

Principalele avantaje competitive ale României sunt: resursa umană educată, înalt calificată, cu un cost redus; statutul de membru al UE şi NATO; dimensiunea şi oportunităţile pieţei; cota unică de impozitare; potenţialul agriculturii.

Principalele avantaje competitive ale ţării noastre sunt resursa umană educată, înalt calificată şi cu un cost redus faţă de alte state din Uniunea Europeană, situaţia României şi resursele ei, statutul de membru al UE şi NATO, dimensiunea şi oportunităţile pieţei, cota unică de impozitare a salariilor şi a profiturilor şi potenţialul agriculturii. Printre minusurile economiei româneşti se numără corupţia, infrastructura slab dezvoltată, fiscalitatea, lipsa de transparenţă, incoerenţa politicilor guvernamentale, impredictibilitatea şi ineficienţa administraţiei publice şi birocraţia.

Principalele dezavantaje competitive ale României sunt: corupţia; infrastructura slab dezvoltată; fiscalitatea; lipsa de transparenţă; incoerenţa politicilor guvernamentale; ineficienţa administraţiei publice; birocraţia.

Cu ce probleme se confruntă companiile străine în România

Companiile străine prezente pe piața locală spun că schimbarea frecventă a legislației (54%), obținerea unui sprijin adecvat din partea statului (51%) și implementarea exigențelor legislative (49%) reprezintă cele mai importante provocări cu care se confruntă în România, conform unui studiu realizat de TMF Group România.

Firmele străine au o percepție negativă referitor la nivelul taxelor și la legislație (62%), la colaborarea cu autoritățile (38%) și la găsirea forței de muncă (33%)

În plus, dincolo de aceste provocări majore, cele mai dificile aspecte ale business-ului companiilor străine sunt reprezentate de adaptabilitatea politicilor corporative la exigențele legislației locale (41%), găsirea unor angajați competenți și implementarea proceselor standardizate în funcție de diverse jurisdicții (36%), precum și transpunerea rapoartelor financiare locale și a rapoartelor specifice într-un mod accesibil managementului (26%).

Pe de altă parte, directorii executivi ai companiilor din România sunt optimişti când vine vorba de creşterea business-urilor pe care le conduc, precum şi în evoluţia generală a economiei ţării, conform unui raport EY România.

O mare parte dintre companiile din România (40%) estimează o creştere semnificativă a cifrei de afaceri pentru acest an, creştere cuprinsă între 10% şi 31%, în timp ce doar 27% estimează o creştere moderată a afacerilor, între 5% şi 10%. De asemenea, 55% dintre liderii de business sunt încrezători şi foarte încrezători în evoluţia economică a ţării.

În schimb, creşterea investiţiilor s-a temperat uşor, pe măsură ce ne apropiem de finalul anului: doar 27% dintre cei chestionaţi mai prevăd o creştere a investiţiilor cu peste 10%, faţă de 36%, la începutul anului.

Cele mai mari previziuni privind creşterea investiţiilor sunt în domeniile producţiei, construcţiilor şi imobiliarelor, dar şi în cel al transporturilor.

 

Citiți și despre: