Cum poți motiva angajații pentru a fi mai eficienți?

01.03.2014

Modalități de stimulare a salariaților, fără a implica majorări salariale. Motivarea și stimularea unui angajat poate să pară, cel puțin la prima vedere, doar probleme de ordin financiar, însă lucrurile nu sunt deloc atât de simple precum o majorare de salariu. De multe ori o remunerație mai ridicată nu rezolvă probleme mai importante care stau la baza neînțelegerilor și, deci, a pierderii atenției și capacității unui salariat. Cert este însă faptul că motivarea oamenilor este una dintre cele mai mari responsabilități ale unui manager dintr-o companie, iar găsirea modalităților clare și precise prin care salariații sunt în permanență stimulați conduce la performanță în muncă și, deci, performanța unei companii într-un final.

Atmosfera dintr-un birou este primul lucru pe care îl “simți” tocmai de aceea este esențial ca aceasta să fie destul de relaxată pentru angajați, astfel ca aceștia să se simtă bine și în largul, lor, dar destul de sobră pentru a le oferi senzația că sunt, totuși, la locul de muncă. Birouri bine așezate și lumina naturală sunt esențiale. Dacă lucrați în domenii care nu impun foarte multă strictețe puteți chiar să daţi drumul la muzică la un volum decent, ba chiar să instaurați zile de genuri muzicale și să căutați radiouri online care difuzează un anume gen de muzică, pentru a împăca pe toată lumea din echipă.

O altă idee este aranjarea birourilor astfel ca nimeni să nu aibă acces direct către monitorul angajaților. Dacă există o politică internă a companiei privind modul de utilizare a computerului la locul de muncă există programe speciale care pot monitoriza activitatea angajaților sau alte soft-uri care blochează total accesul la anumite site-uri sau programe. Nu este însă necesară o verificare atentă în orice moment al zilei, pentru că salariații vor avea mereu sentimentul că cineva îi urmărește la orice pas, ceea ca va conduce invariabil la o scădere a capacități de concentrare.

Pentru a felicita angajații care s-au implicat mai mult în activitatea firmei puteți încerca un concurs de tipul “Angajatul lunii”, prin care toți salariații să voteze, la finalul fiecărei luni, colegul sau colega ce s-a implicat cel mai mult într-un proiect de succes. La finalul micului concurs puteți să oferiți o zi în plus la concediu sau un mic cadou de recunoaștere. Aceste atenții vor conta foarte mult pentru un salariat și pentru recunoașterea meritelor acestuia atunci când s-a implicat mai mult decât îi cere fișa postului.

Pentru că a venit vorba despre zilele libere și concedii, multe companii mari oferă concedii chiar și de peste o lună pentru salariați. Sunt agenții de publicitate de exemplu care își opresc activitatea toată vara. Întrucât contractele sunt în pauză și oricum angajații nu au task-uri de finalizat în această perioadă, managerii preferă să le ofere timp liber decât să îi oblige să vină la un loc de muncă unde nu este nevoie de ei. La finalul vacanței, cu siguranță aceștia vor avea un randament mult mai ridicat și la fel de ridicat va fi și moralul lor.

În cazul în care activitatea companiei vă permite, puteți încheia contracte de tip barter cu săli de sport, hoteluri, restaurante sau alte servicii asemănătoare și să oferiți echipei cu care lucrați în mod direct și constant mici astfel de cadouri. Compania nu are nimic de pierdut, dar salariații vor oferi motive pentru care acest pas se va dovedi unul reușit.

Un mail de mulțumire spre toți colegii sau un mesaj direct ori un post-it pe care să fie scris un astfel de mesaj contează de multe ori mai mult decât o mărire substanțială de salariu pentru oricine. Aprecierile au o valoare neegalabilă mai ales atunci când sunt făcute publice și când vin de la o persoană ce lucrează pe o poziție de conducere. Nu vă sfiiți să faceți asta, nu aveți nimic de pierdut, totul ține de sinceritatea aprecierilor.

O cameră de relaxare și de joacă poate face cât cinci camere de ședințe ultra-performante. Atunci când subordonații sunt în pauză, fie că este vorba despre pauza de masă sau de relaxare, ei se vor gândi/discuta de cele mai multe ori tot despre sarcinile de la locul de muncă. Mai simplu spus: chiar și atunci când teoretic se detașează de sarcinile unei zile de muncă, cei care sunt implicați într-un proiect drag lor se vor gândi la eventuale soluții alături de colegii lor. Cum concluziile bune se iau în echipă, o cameră de relaxare, cu jocuri, unde se pot aduna cu toții nu înseamnă nici pe departe lipsă de concentrare, ci discuții libere pe tema unui task major la locul de muncă.

Multe companii multinaționale și nu numai au o ținută obligatorie la serviciu. Pentru a oferi oamenilor posibilitatea de a renunța din când în când la costum și cravată sau tocuri, după caz, s-a inventat ideea de “casual friday”, astfel că vinerea salariații se pot îmbrăca în jeanșii preferați și o pereche de pantofi sport. Multe companii de peste granițe au dus acest concept și mai departe, iar ultima zi din săptămâna de lucru presupune nu doar haine “relaxate”, ci unele cât mai ieșite din comun. Să-ți vezi cel mai serios coleg de birou îmbrăcat într-un costum haios nu este doar foarte amuzant, ci oferă și o relaxare atât de necesară, iar dacă lucrați în domenii creative, atunci imaginația prețioasă a salariaților va fi cu mult îmbunătățită.

Concursurile de idei cu produsele sau serviciile companiei nu sunt doar o altă modalitate de a stimula creativitatea cuiva, ci una prin care puteți descoperi gradul de implicare. Dacă veți promite și că la un număr de luni unul dintre aceste proiecte va deveni realitate și că cel care a venit cu ideea de la bun început primește un premiu valoros, câteva zile de concediu în plus, cazare la un hotel cu multe stele sau o ieșire la un restaurant select alături de cineva drag, lucrurile vor deveni și mai tentante pentru angajați. Toate acestea în timp ce compania are cu siguranță de câștigat în urma unei idei bune, demne de pus în practică și care de multe ori vine cu profit asigurat.

Nu în ultimul rând, bonusurile de performanță sunt metode simple, directe, pentru a arăta unui om cât de important este rolul său în companie. Poate că nu există buget pentru o mărire de salariu, poate că nu există acordurile necesare pentru a se întâmpla asta ori poate că pur și simplu angajatul nu merită o remunerație mai ridicată lună de lună, dar o performanță cu ecou ar trebui sărbătorită ca atare, iar un bonus mediu va fi resimțit nu doar ca o sumă de bani în plus, ci ca o recunoaștere pe care angajatul o va dori din nou, deci va munci din nou mult pentru o alta.

Concluzia este că motivarea angajaților și stimularea acestora nu depind doar de o majorare substanțială de salarii, ci mai degrabă de o deschidere față de nevoile și așteptările lor. Cum un angajat fericit înseamnă proiecte finalizate la timp și deci o companie profitabilă, orice manager de succes ar trebui să încerce să facă tot ce îi stă în puteri pentru a le ridica moralul angajaților și a-i motiva constant.

Citiți și despre:

  • Evenimentul România Durabilă – AgriBusiness are loc pe 7 noiembrieEvenimentul România Durabilă – AgriBusiness are loc pe 7 noiembrie Marţi 7 noiembrie, începând cu ora 8.30, are loc evenimentul România Durabilă - AgriBusiness "Contribuţia agriculturii la viitorul model economic românesc", în cadrul Academiei de Studii Economice - Aula […]
  • Topul celor mai de succes femei de afaceri din RomâniaTopul celor mai de succes femei de afaceri din România Femeile din spatele unui business conduc cu eleganță și intuiție o afacere. Michelle Obama, Irene Rosenfeld sau Hillary Clinton sunt doar trei dintre femeile de succes care au demonstrat la nivel mondial […]
  • Modalități simple pentru dezvoltarea afacerilorModalități simple pentru dezvoltarea afacerilor Cum îți crești afacerea în 2014, fără a investi mai mult decât anul trecut? Efectele crizei economice încă se fac resimțite la multe dintre companiile din România și nu numai, dar 2014 este anul în care toți […]
  • Cum organizezi ședințe constructive?Cum organizezi ședințe constructive? Care sunt pașii care trebuie urmăriți pentru ședințe de lucru eficiente. Una dintre marile probleme ale managerilor din marile corporații  este legată de ședințele dese și care, de cele mai multe ori, […]
  • Inovația, “vitamina” afacerilorInovația, “vitamina” afacerilor Creativitatea și schimbările benefice sunt baza creșterii unei afaceri. Auzim despre companii cu vechime de zeci, poate chiar sute de ani, pe piață. Citim poveștile organizațiilor care oferă produse ce par la […]