Cum s-a schimbat comportamentul de plată în rândul românilor, în ultimul an?

12.10.2017

Comportamentul de plată în rândul consumatorilor români s-a îmbunătăţit, anul acesta, ușor comparativ cu 2016 în ceea ce privește plata la timp a facturilor. La ora actuală, 74% dintre facturi sunt plătite la timp, ceea ce este echivalent cu o creștere de doar 1 punct procentual în comparație cu anul precedent. În același timp, companiile au redus termenele de plată atât pentru clienții persoane fizice (B2C), cât și pentru clienții persoane juridice (B2B). Acestea sunt câteva dintre concluziile furnizate de studiul EOS, intitulat „Comportamente de plată europene 2017”, realizat de către institutul independent de cercetare a pieţei Kantar TNS Infratest.

Unul dintre motivele care a contribuit la ușoara creștere a punctualității plăților efectuate de către români ar putea fi reducerea scadenței medii acordate, de la 39 de zile în 2016, la 37 de zile anul acesta.

În prezent, termenele de plată sunt mai scurte decât în 2016: doar 54% dintre clienții B2B au scadențe de cel puțin 40 de zile, comparat cu 62% anul trecut.

“Comparând rezultatele studiilor EOS din anii precedenți, am ajuns la concluzia că scadențele mai scurte au ca rezultat o rată de plată mai bună”, afirmă Georg Kovacs, Managing Director al EOS KSI Romania.

Cu toate acestea, în ciuda ușoarei îmbunătățiri a numărului de plăți efectuate la timp, România este una dintre țările est-europene cu numărul cel mai redus de facturi achitate la timp, alături de Grecia, Rusia, Bulgaria și Slovacia.

Creanţe neîncasate

În ceea ce privește nivelul de creanțe neîncasate, acesta rămâne același ca în 2016, adică de 4%, având un impact negativ asupra economiei din România. În comparație, nivelul mediu de creanțe neîncasate la nivelul Europei de Est este mai mic: 3%.

De asemenea, media plăților întârziate anul acesta a rămas de 23% – la fel ca în 2016. Companiile din România care au participat la acest studiu consideră că principalele motive pentru care clienții B2B (persoane juridice) nu plătesc sunt neîncasarea plăților de la propriii clienți (80%), precum și utilizarea liniilor de credit de la furnizori (69%). În ceea ce îi privește pe clienții B2C (persoane fizice), aceștia întârzie cu plata sau nu plătesc deloc din cauza problemelor temporare cu lichiditățile (75%) și neglijenței (61%).

Ce se întâmplă în regiune?

În Europa de Est companiile din România beneficiază cel mai mult de pe urma colaborării cu furnizorii externi. În fiecare an, colaborarea cu experții în managementul creanțelor le returnează companiilor 13% din totalul cifrei de afaceri.

Cele mai multe companii din România folosesc lichiditățile recuperate de specialiștii în managementul creanțelor pentru a-și extinde segmentul de business (35%), în timp ce 31% dintre companii investesc acești bani în crearea de noi locuri de muncă și securizarea celor existente. Aceasta înseamnă că furnizorii de colectare de creanțe contribuie la stabilitatea locurilor de muncă. De asemenea, banii recuperați sunt investiți în piața locală (29%) și în cercetare și dezvoltare (26%).

“Creanțele reprezintă un risc pentru companii. Acestea ar trebui să colaboreze cu specialiști în colectarea de creanțe, deoarece acest lucru îi ajută să se concentreze pe activitatea lor de bază, în timp ce lichiditățile lor sunt protejate”, afirmă Georg Kovacs.

Tendințe

În ceea ce privește viitorul, companiile din România tind să fie mai puțin optimiste decât erau anul trecut și printre cele mai sceptice țări din Europa de Est legat de tendințele în comportamentul de plată al clienților lor.

“Acest pesimism al românilor cu privire la viitor nu este surprinzător și este explicabil, având în vedere crizele politice din țară care conduc la instabilitate economică”, este de părere Georg Kovacs.

 

 

 

Citiți și despre: