Cum s-a schimbat procesul de recrutare în ultimii ani?

01.11.2017

Deşi tehnicile de recrutare s-au îmbunătățit considerabil, companiile încă întâmpină probleme în a găsi angajaţii potriviţi. În ultimii ani, modul în care companiile recrutează personal s-a schimbat complet. Conceptul de social media a „pătruns” chiar şi în sistemul de angajare, în timp ce strategiile companiilor s-au modificat complet. Ca urmare, la ora actuală, în cea mai mare parte, recrutarea se realizează online.

În plus, schimbarea modului de recrutare este în strânsă legătură cu „vânătoarea de talente” şi cu faptul că firmele se confruntă cu probleme care nu trebuie ignorate privind găsirea angajatului potrivit.

Reţea de contacte

Întrucât companiile sunt în permanentă căutare de angajaţi, mediul online şi, în special, reţelele profesionale le-au uşurat extrem de mult munca. Firmele care reuşesc să îşi contruiască o reţea de contacte sunt cele mai câştigate, reuşind astfel să găsească oamenii de care au nevoie, într-un timp foarte scurt.

Acum nu mai este suficient să postezi un anunţ de angajare şi să aştepţi ca posibilii candidați să îşi depună CV-urile. Este nevoie de mai multă implicare pentru a găsi cei mai buni angajaţi.

Recrutarea activă

Şi, în acest context, a apărut conceptul de recrutare activă – active sourcing, în limba engleză. Mai exact, este vorba de o strategie de resurse umane care permite specialiştilor din domeniu să se adreseze doar acelor persoane care ar fi potrivite pentru un anumit job.

Acest tip de recrutare are o serie de avantaje extrem de importante. În primul rând, se economiseşte mult timp, întrucât un angajator nu mai primeşte sute de CV-uri din care o mare parte nu se potrivesc descrierii jobului. Şi, în al doilea rând, selecţia se face la un alt nivel, în sensul că dintre cei mai buni posibili angajaţi se alege persoana care este cea mai potrivită.

Recrutarea pe referinţe

Conform unui studiu efectuat de LinkedIn, Global Recruiting Trends 2017, există o tendință de informatizare a recrutării, iar angajările se fac din ce în ce mai mult pe baza unor referinţe, acestea fiind, bineînţeles, şi ele realizate tot digital prin intermediul reţelelor profesionale sau a aplicaţiilor special create pentru recrutare.

Aşadar, 48% dintre specialiștii în resurse umane se vor axa pe referințe în încercarea de alege cei mai buni angajați. În ultima perioadă, companiile au ajuns la concluzia că recrutarea realizată pe baza unor referințe are o serie de avantaje importante: rapiditatea, performanţa obţinută la vechile locuri de muncă, precum și stabilitatea, adică tendința de a rămâne în companie pentru perioadă mai lungă de timp.

48% dintre specialiștii în resurse umane se vor axa pe referințe, în încercarea de alege cei mai buni angajați

Pentru ca acest lucru să fie posibil, specialiştii în HR trebuie să fie mereu conectaţi şi capabili să se adapteze la noile tehnologii de recrutare.

Studiul LinkedIn arată că peste 45% dintre candidaţii la un job folosesc telefonul mobil pentru a accesa site-urile companiilor angajatoare sau reţelele profesionale. În consecință, companiile se văd nevoite să efectueze o serie de schimbări pentru ca experienţa online a candidatului să fie îmbunătăţită. Prin urmare, se poate spune că anunţurile clasice de angajare nu mai au aceeași eficienţă ca în urmă cu 5-10 ani şi nici măcar nu mai reuşesc să atragă prea mulţi candidaţi.

Companiile se văd nevoite să efectueze o serie de schimbări pentru ca experienţa online a candidatului să fie îmbunătăţită

Interviurile

Şi segmentul de interviuri cu candidaţii trece printr-o perioadă de schimbări. Chiar dacă acum majoritatea companiilor încă realizează interviu fizic, faţă în faţă, o mică parte dintre firme a început să se axeze pe interviurile realizate pe aplicaţiile video, precum Skype. Pe lângă acestea, interviurile interactive – cele în care candidatul trebuie să rezolve o serie de cerinţe prin care să îşi demonstreze abilităţile – devin din ce în ce mai folosite de companii.

Mediul online a schimbat, aşadar, modul în care se face recrutare. În plus, specialiştii din HR spun că transformarea încă nu s-a încheiat şi că în următorii ani vom continua să vedem o serie remarcabilă de inovaţii în domeniul resurselor umane.

Şi chiar dacă recrutarea s-a tot perfecţionat, companiile au mari probleme în găsirea unor angajaţi valoroşi. Aşadar, potrivit unui studiul eJobs, nu mai puţin de 86% dintre companii au dificultăți să găsească candidați valoroși atunci când recrutează.

Recrutarea, mai dificilă

În plus, procesele de recrutare sunt prea lungi, susțin 47% dintre companii, și în același timp mai dificile. Timpul de recrutare pentru locurile de muncă deschise este cuprins, pentru aproape jumătate dintre respondenți, între 30 și 60 de zile, iar 14% spun că reușesc să angajeze după 90 de zile sau chiar mai mult.

Atunci când încep procesul de recrutare pentru o nouă funcție, companiile mizează în principal pe platformele de recrutare online, pe recomandările venite din cadrul echipei existente, pe rețelele de socializare, dar și pe aplicările directe, pe site-ul companiei.

Cel mai greu de recrutat sunt candidații pentru poziții precum cele de muncitori calificați (37%), specialiști IT (26%) sau specialiști în vânzări (26%). Managerii, contabilii sau specialiștii în finanțe-bănci sunt, pe de altă parte, categoriile care pun cele mai mici probleme recrutorilor.

Pentru a găsi candidați valoroși, companiile au început să diversifice tot mai mult metodele de atragere a acestora. Jumătate dintre companii caută potențiali angajați în alte orașe decât cel în care recrutează, iar 49% caută candidați și în domenii de activitate conexe jobului deschis.

În același timp, aproximativ un sfert spun că oferă un salariu mai ridicat decât nivelul pieței, iar 9% investesc în programe prin care să-și dezvolte și consolideze un brand atractiv de angajator.

 

 

Citiți și despre:

  • Evenimentul România Durabilă – AgriBusiness are loc pe 7 noiembrieEvenimentul România Durabilă – AgriBusiness are loc pe 7 noiembrie Marţi 7 noiembrie, începând cu ora 8.30, are loc evenimentul România Durabilă - AgriBusiness "Contribuţia agriculturii la viitorul model economic românesc", în cadrul Academiei de Studii Economice - Aula […]
  • Cum realizezi un plan de afaceri eficient?Cum realizezi un plan de afaceri eficient? Pașii necesari care garantează succesul unui business. Antreprenorii la început de drum, dar și cei care au deja experiență relevantă în business știu că pentru a asigura un start eficient la orice afacere […]
  • Formarea continuă, o necesitate pentru angajați și companiiFormarea continuă, o necesitate pentru angajați și companii Investițiile în angajații unei companii sunt de fapt investiții directe în viitorul companiei. După o perioadă în care atât marile companii, cât și cele medii sau mici au încercat  să taie fondurile pentru a […]
  • Noile tendințe în procesul de recrutare al angajațilorNoile tendințe în procesul de recrutare al angajaților Odată cu dezvoltarea mediului online, selecția de noi salariați este mult mai transparentă. Vremurile în care anunțurile cu posturi vacante erau doar la sediile agențiilor de muncă regionale și, în cel mai […]
  • Care sunt cele mai mari greșeli din carieră?Care sunt cele mai mari greșeli din carieră? Cum eviți deciziile greșite atunci când vrei să crești susținut în carieră. Orice persoană care a ajuns într-un punct înalt al carierei este de părere că fiecare pas pe care cineva îl face pentru a crește la […]