Finante

Cum se întocmește un plan de afaceri?

01.06.2017

Planul de business ajută la evidențierea obiectivelor și definirea strategiei. Planul de afaceri reprezintă una dintre etapele esențiale în crearea sau dezvoltarea unui business, deși, de multe ori, tocmai acestuia nu i se acordă destulă importanță. Din păcate, antreprenorii care sar sau omit acest prim pas comit o greşeală care s-ar putea să aibă un impact negativ asupra afacerii pe viitor.

Aşadar, atunci când vrei să începi un business este necesar să ai un plan de afaceri, care trebuie să devină un mic ghid sau o hartă a strategiei pe care vrei să o urmeze pentru a avea succes. Întrebarea nu trebuie să fie dacă trebuie sau nu să scrii un plan de business, ci cum este cel mai indicat să realizezi acest plan pentru ca firma ta să atingă nivelul de dezvoltare pe care îţi doreşti să îl atingi.

Mai exact, planul de business trebuie să cuprindă neapărat un răspuns clar la o listă de întrebări, iar ce mai importantă întrebare este următoarea: unde vrei să ajungi cu dezvoltarea firmei? De aici pornesc multe alte întrebări la care ar trebuie să ai un răspuns: Cum ai vrea să arate afacerea ta în următorii trei, cinci sau chiar 10 ani? Care este nivelul veniturilor şi al profitului pe care îl va avea atunci? Câţi angajaţi vrei să ai? De asemenea, planul tău de afaceri trebuie să răspundă şi la o serie de întrebări privind estimările pe termen scurt, mai exact sub un an. De exemplu, care sunt planurile pentru anul curent şi ce realizări ar trebui să aibă firma pentru a spune că ai avut un an de succes.

Un plan de afaceri trebuie să contureze o strategie

În plus, un plan de afaceri trebuie să contureze o strategie. Aşadar, când vă apucați de scris, plecaţi de la resursele pe care le deţineţi şi stabiliţi cu exactitate unde vreți să ajungeţi şi care sunt măsurile pe care trebuie să le luaţi pentru a atinge acele obiective.

Când începeţi să scrieţi planul de afaceri, plecaţi de la resursele de care dispuneţi şi stabiliţi cu exactitate unde vreți să ajungeţi şi care sunt măsurile pe care trebuie să le luaţi pentru a atinge acele obiective.

De asemenea, în planul de afaceri nu trebuie omis un sumar al pieţei pe care activaţi, al modului în care se poate dezvolta şi al nivelului actual de dezvoltare, precum şi al companiilor concurente.

Când trebuie scris un plan de afaceri?

Un plan de business nu trebuie realizat doar în momentul în care lansaţi firma pe piaţă, ci şi pe parcursul dezvoltării ei – planurile de afaceri pot fi concepute şi atunci când se lansează o nouă divizie, un produs, un nou serviciu, când intenţionaţi să pătrundeţi pe un anumit segment al pieţei sau când doriţi începerea activității de export.

Planul de afaceri poate avea în vedere afaceri noi, în acest caz fiind vorba de un instrument de lucru pentru iniţierea şi dezvoltarea unui business sau afaceri deja existente, devenind astfel instrument de management al unei firme.

Tipuri de planuri de afaceri în funcţie de scopul lor:

– Plan de afaceri iniţial – elaborat pentru iniţierea unei afaceri;

– Plan de afaceri strategic – elaborat pentru dezvoltarea afacerii pe termen mediu sau lung, lansări de produse, extinderea activităţilor, etc.;

– Plan de afaceri pentru obţinerea unui împrumut bancar, unor finanţări.

În cazul în care planul de afaceri vizează dezvoltarea unei afaceri existente sau obţinerea unei finanţări sau a unui împrumut, planul de afaceri joacă un rol important în realizarea efectivă a strategiei vizate, a obiectivelor propuse, și va include şi date despre rezultatele anterioare obţinute de firmă.

Planul de afaceri nu are o structură standard

Structura unui plan de afaceri nu are o formă unică, o structură standard, nu există o reţetă pe care să o urmezi sau un document pe care trebuie doar să îl completezi. Fiecare business este diferit, aşa că şi planurile de afaceri sunt diverse. Important este ca prima formă a planului de afaceri să o scrii singur şi după aceea să ceri părerea şi opiniile altor persoane. De asemenea, atunci când scrii un plan de afaceri trebuie să fii concis, la obiect.

Crearea planului de afaceri trebuie să cuprindă următorii paşi:

  • Documentarea;

  • planificarea activităţii firmei;

  • redactarea propriu-zisă a planului.

Ce informaţii trebuie să cuprindă planul de afaceri:

  1. Analiza companiei: ce produse şi/sau servicii oferiţi în prezent şi cum vreţi să vă dezvoltaţi gama de produse şi servicii pe viitor.
  2. Analiza industriei: Cât de ofertantă este piaţa pe care activaţi? Ce schimbări au avut loc în ultima perioadă? Ce trenduri noi puteţi estima? Cum poate ajuta evoluţia pieţei firma pe care o deţii?
  3. Analiza competitorilor: Cine sunt firmele concurente şi cum reuşesc acestea să se diferenţieze pe piaţă? Pe ce segment al pieţei deţii anumite avantaje şi cum poţi să fii cu un pas înaintea competitorilor?
  4. Analiza clienţilor: Care este publicul tău ţintă? Ce profil demografic au clienţii tăi? Care sunt nevoile acestora?
  5. Planul de marketing: Cum poţi ajunge la publicul tău ţintă? Ce strategii de promovare te pot ajuta şi cum? Ce politică pe preţuri vei avea? Cum se vor poziţiona pe piaţă brandurile pe care le deţii? Ce canale de comunicare cu publicul trebuie să foloseşti?
  6. Angajaţii şi echipa de management: Care sunt punctele forte ale angajaţilor firmei şi ce puncte slabe are echipa ta? Cum te poziţionezi faţă de conducerea executivă a firmei? Cum poţi stimula angajații pentru ca aceştia să aibă cele mai bune rezultate?
  7. Strategia operaţională: Care este planul tău de acţiune? Care sunt obiectivele pe care să le atingi? Unde te afli în prezent şi ce rezultate vei avea la finele anului curent? Dar peste 3 ani? Peste 5 ani?
  8. Strategia financiară: De ce investiţii are nevoie firma ta pentru a se dezvolta? De unde poţi obţine aceşti bani? Către ce divizie şi produse sau servicii se vor îndrepta investiţiile? Ce estimări privind veniturile şi profitul ai pentru anul în curs, pentru următorul an, pentru următorii trei ani şi cinci ani?

Aceste întrebări vor ajuta în formularea obiectivelor specifice de business ale firmei tale. De asemenea, te vor ajuta să îţi dai seama care sunt avantajele pe care le poţi oferi pe segmentul de piaţă şi să înţelegi mai bine provocările cu care urmează să te confrunţi.