Cum se poate dezvolta în România antreprenoriatul feminin?

14.06.2018

Antreprenoriatul feminin în țările din Europa Centrală și de Est este într-o condiție dificilă. Iar ţara noastră nu face excepție. Cel puțin așa indică Global Entrepreneurship Monitor (GEM). Antreprenoriatul feminin arată mai degrabă ca o minoritate raportat la întreg fenomenul.

„Dacă acceptăm că antreprenoriatul feminin se referă atât la condiția femeii în societate, cât și la rolul ei în întreg fenomenul antreprenorial, atunci acest subiect este foarte important”, a afirmat Florentina Șușnea, Managing Partner, PKF Finconta.

La nivelul anului 2016, proporția medie națională a femeilor din România care dețin calitatea de acționar sau partener într-o afacere era de 36%, potrivit Registrului Comerțului. Astfel, în condiţiile în care populația feminină este de 51% din întreagă populație a României, iar 46% din forță de muncă a Europei este reprezentată de femei, atunci se poate spune că există potențial ca această tendință să crească.

„Dacă în țări precum Austria și Spania, antreprenoriatul feminin este o tradiție, sau este susținut de legislație cum este cazul Suediei, Belgiei și UK, sau se dezvoltă ca antreprenoriat social în Germania, Bulgaria, Ungaria, Italia, Lituania, Irlanda, în România dezvoltarea antreprenoriatului feminin este corelată cu evoluția imaginiii femeii în societate. De aceea este oportun și necesar pentru România să se elaboreze o strategie națională pentru educația antreprenorială axată în special pe femei și tinere, pe baza modelului de succes în afaceri al antreprenoriatului feminin din Europa”, conform Florentinei Șușnea.

Educaţia

De asemenea, în raportul din 2009 Global Education Inițiative al World Economic Forum se arată importanta educației antreprenoriale și cursurilor de pregătire pentru modelarea atitudinilor și abilităților. În plus, într-o lume caracterizată de volatilitate, impredictibilitate, complexitate și ambiguitate, a crescut nevoia de educație și pregătire continuă.

„Educația antreprenorială a femeilor le orientează spre un mod de gândire antreprenorial, cu aptitudini și cunoștințe necesare pentru înființarea unei companii și conducerea unei afaceri, oferindu-le puterea de a deveni independente și a-și trăi viața cu curaj. În fond un program de educație antreprenorială încurajează inițiativa femeilor în afaceri pentru simplu motiv că nu poți alege o astfel de carieră dacă nu ai auzit măcar despre cum să pornești o afacere și cum s-o administrezi”, mai precizează reprezentantul PKF Finconta.

Modele de succes

Totodată, impulsul antreprenorial al femeilor din ţara noastră este puternic influențat de modelele de succes. Exemplele antreprenoriale reprezintă un stimul pentru decizia femeilor de a deveni antreprenor, reiese dintr-o cercetare realizată în România de Centre for Entrepreneurship and Business Research (CEBR).

„Este evident că școala poate să fie platforma inter-regională de educare și pregătire a femeilor antreprenor, dar și locul unde femeile care dețin o afacere, și care își doresc să contribuie, pot să se implice în creșterea generațiilor viitoare de antreprenoare. Consacrarea unui model de învățare al cărui succes să fie măsurat de numărul de IMM-uri înființate care își continuă activitatea și după primul an ar crea premisele replicării acestuia în cât mai multe zone geografice ale României”, a încheiat Florentina Șușnea.

 

 

 

 

Citiți și despre: