Cum se pot detecta escrocheriile de tip suport tehnic?

19.10.2016

Doi din trei utilizatori au avut experiența unei înşelăciuni care pretindea a fi o forma oarecare de suport tehnic, în ultimele 12 luni, conform unui studiu publicat de Microsoft. În plus, unul din cinci consumatori intervievaţi au continuat interacțiunea potențial frauduloasă după primul contact, adică au descărcat software, au vizitat un website înșelător, au dat escrocilor permisiunea de a le accesa dispozitivul de la distanță sau le-au oferit informații privind cardul de credit sau alte forme de plată.

De asemenea, 10% dintre persoane au pierdut bani în urma unei escrocherii de tip suport tehnic. Dintre cei care au continuat interacțiunea frauduloasă, 17% aveau peste 55 de ani, iar 34% aveau vârste cuprinse între 36 și 54 de ani.

În mod surprinzător, 50% dintre cei care au continuat interacţiunea aparțin generațiilor mai tinere, având între 18 și 34 de ani.

Probabilitatea de continuare a interacțiunii frauduloase este mai crescută pentru consumatorii din India (54%), China (35%) și Statele Unite (33%).

În India și Statele Unite, 1 din 5 persoane a raportat pierderi de bani în urma acestor înșelăciuni.
Cele mai des întâlnite experiențe cu escrocheriile de tip suport tehnic au loc în urma descărcării unor programe software sau accesării unor website-uri malițioase.

În Statele Unite, 55% dintre cei care au continuat interacțiunea frauduloasă au pierdut bani.
92% dintre cei care au pierdut bani în Statele Unite au declarat că au recuperat cel puțin parțial sumele pierdute. 58% dintre utilizatorii din China și 67% dintre cei din India și-au recuperat, de asemenea, o parte din sume.

Metoda „clasică” a escrocheriilor de tip suport tehnic urmează un model comun: escrocul telefonează acasă unei persoane vârstnice, pretinzând că are un parteneriat cu o companie cunoscută; pretinde descoperirea existenței unor programe malware, viruși sau alte probleme tehnice pe un computer personal; ulterior îi vinde persoanei vârstnice servicii de suport tehnic contra unei taxe.

Deși metoda prezentată este încă folosită în prezent, noile cercetări indică un număr alarmant de victime tinere ale acestei fraude de tip suport tehnic. 50% dintre respondenții care au continuat o interacțiune frauduloasă se încadrează între vârstele de 18 și 34 de ani.

„Orice consumator trebuie să fie vigilent și sceptic în privința oricărei persoane care le cere acces de la distanță la dispozitiv. În timpul unei sesiuni de acces de la distanță, escrocii pot accesa informații personale și financiare, pot schimba setările dispozitivului și pot lăsă în urmă software nedorit sau chiar malițios. Știm că clienții au pierdut sute de milioane de dolari în urma acestor escrocherii de tip suport tehnic, dar pierderile financiare totale sunt adesea dificil de cuantificat, deoarece multe victime sunt prea rușinate sau speriate pentru a raporta experiența suferită sau pot chiar să nu știe că au fost escrocate. Un punct semnificativ de interes evidențiat în studiu este faptul că victimele care au pierdut bani în urma unor asemenea interacțiuni frauduloase au putut să-și recupereze cel puțin o parte din pierderi”, se precizează în studiu.

Cum se pot detecta escrocheriile de tip suport tehnic

Deși persoanele vârstnice au început să devină mai sceptice în privința acestor înșelăciuni, toți consumatorii pot beneficia de pe urma detectării acestor escrocherii. Dacă primiți o notificare sau un apel din partea unei persoane care pretinde că reprezintă o companie cunoscută de software, iată câteva sfaturi de reținut:

  • Nu achiziționați software sau servicii de la aceasta.
  • Întrebați dacă există o taxă sau un abonament asociat „serviciul” respectiv. Dacă da, închideți telefonul.
  • Nu oferiți niciodată accesul la computerul dvs. unei terțe părți, decât dacă se confirmă fără dubiu că este un reprezentant legitim al echipei de suport tehnic a unei companii a cărui client sunteți deja.
  • Notați datele persoanei care vă contactează și alertați imediat autoritățile locale.

 

 

Citiți și despre: