Cum se pregătesc angajatorii pentru recrutări

01.09.2015

Cei mai buni profesioniști se câștigă în urma interviurilor bilaterale. Atunci când vine vorba despre interviuri pentru angajare, toată lumea discută despre cât de important este pentru un candidat să fie bine informat înainte de o întâlnire cu un posibil angajator. De cealaltă parte însă și companiile, mai precis cei care susțin interviurile, ar trebui să treacă printr-o perioadă de analiză cu privire la cei care vor susține interviuri.

Cât de important este ca un specialist în resurse umane să cunoască nu doar experiența expusă dintr-un CV, ci să știe detalii utile despre un potențial angajat? Este vital, întrucât o decizie greșită poate avea cauze ce vor schimba cursul unui proiect.

Forță de muncă pregătită

După perioada crizei economice, când numărul posturilor libere la nivel național și nu numai a avut un adevărat blocaj, angajările s-au reluat. Cu toate acestea însă, învățând din experiențele trecute, angajatorii sunt mult mai atenți la bugetele destinate salariilor și la persoanele care intră în organizație.

Mai mult decât atât, se resimte mai mult decât niciodată lipsa specializărilor tehnice. Managerii companiilor care activează în diferite industrii din România spun că facultățile de profil ori nu au deloc specializările de care are piața de muncă nevoie ori tinerii cunosc doar partea teoretică a sectorului de activitate.

Luând în considerare așadar toate informațiile de mai sus, primul lucru pe care ar trebui să-l facă cei care se ocupă de angajări este să cunoască persoanele ce vor intra în companie. 

Dincolo de CV 

Primele informații pe care un specialist în resurse umane le află despre un intervievat sunt oferite de CV-ul pe care acesta îl trimite. Dacă persoana respectivă prezintă interes, atunci HR-ul poate căuta mai multe detalii despre cultura organizațională a companiilor în care intervievatul a lucrat în trecut.

În plus, de cele  mai multe ori, chiar dacă denumirile posturilor sunt aceleași, responsabilitățile sunt fundamental diferite. Asta înseamnă că detalii cu privire la sarcinile exacte pe care persoana le-a finalizat sau proiectele precise în cadrul cărora a lucrat sunt vitale.

Într-o perioadă în care conexiunea la Internet este esențială, o căutare folosind numărul de telefon sau adresa de email poate oferi mult mai multe informații decât orice interviu complex și lung.

Postările din social media sau activitatea online a potențialilor angajați sunt doar câteva dintre informațiile valoroase pe care un specialist în HR le poate utiliza pentru a creiona un profil corect și cât mai complex pentru o persoană.

Discuțiile libere

Nu doar mediul online este cel care ajută la pregătirea angajatorului în fața viitorului angajat, ci și discuțiile libere. Un tânăr proaspăt absolvent nu va avea multă experiență de trecut în CV, dar întrebările legate de pasiunile lui, cele mai inedite amintiri, destinațiile de vacanță preferate pot scoate la iveală nu doar detalii despre viața personală a viitorilor angajați, ci și informații utile cu privire la personalitatea și potențialul acestora.

Desigur, pentru rezultate cât mai bune, este recomandat să se întocmească un test standard la nivelul companiei, test care va fi ulterior utilizat pentru toți cei care ajung la interviu. Astfel, se va putea decide în timp care este profilul angajatului ideal, iar standardele de angajare vor fi cu mult simplificate.

De la prima impresie, la semnarea contractului 

Atunci când la un interviu de angajare vine o persoană cu experiență, specialiștii în resurse umane ar trebui să fie cu atât mai mult mai atenți la cel care susține interviul.

Câteva minute pentru a scana un CV nu sunt suficiente pentru a cunoaște background-ul unei persoane. Mai mult decât atât, în momentul în care se fac angajări pentru poziții tehnice, este necesară și prezența unui angajat actual, care se poate asigura că toate cerințele sunt acoperite și că persoana selectată se potrivește cu adevărat în cadrul respectivului proiect.

În plus, un eventual angajat interesat va pune întrebări despre departament, colegi, companie și responsabilități. Specialistul în resurse umane este cel care trebuie să dețină în orice moment răspunsuri clare și sincere cu privire la toate aceste aspecte, pentru a nu crea false așteptări de la persoana în cauză.

Planul concret

Marile companii au întocmit un plan stabilit pentru procesele de recrutare. La prima vedere acesta nu este neapărat necesar în companiile de mici dimensiuni, dar realitatea ne arată că acesta este cu atât mai util atunci când activitatea companiei se bazează în mare parte pe munca fiecărui salariat.

Un astfel de plan asigură o schemă concretă a procesului de angajare și oferă nu doar un control mai bun asupra proceselor, dar și o decizie corectă și rapidă în procesul de recrutare.

Specialiștii spun că fiecărui candidat ar trebui să i se acorde cel puțin 50 – 60 de minute. Acesta este timpul pentru a reuși să povestească nu doar experiența profesională, dar și să se relaxeze și să poată relata sincer despre viața personală și deschiderea pe care o are respectivul candidat cu privire la dezvoltarea profesională în cadrul companiei. Informațiile pe care specialistul în resurse umane ar trebui să le adune în timpul interviului sunt parcursul carierei acestuia, motivele care au stat la baza celor mai importante decizii de la locul de muncă și înclinația acestuia spre dezvoltarea activității.

Esențială înainte de un interviu este însă pregătirea specialistului HR. Câteva minute, timp în care acesta va reciti CV-ul candidatului și va selecta punctele cheie pe care le dorește clarificate, sunt obligatorii. Tot în acest timp se stabilește și un plan al discuției, pentru a evita momentele de liniște, plan care se va finaliza cu prezentarea postului și responsabilitățile pe care le presupune. Nu în ultimul rând, specialiștii în resurse umane trebuie să fie în orice moment pregătiți cu răspunsuri clare și concrete privitoare la activitatea companiei, momentele și departamentele cheie din dezvoltarea acesteia și informații cât mai detaliate legate de poziția pentru care se realizează recrutarea.

Respectarea pașilor pentru angajare vor conduce inevitabil la o comunicare cu rezultate benefice de ambele părți, un grad mare de obiectivitate și, în cele din urmă, un impact pozitiv pentru întreaga companie.